Hospodársky denník
USD36,556 Sk
EUR42,01 Sk
CHF27,142 Sk
CZK1,311 Sk
  Pondelok  28.Júla 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Z BIEDY NEVYLIEČI

Po schválení zákonov o zvýšení spotrebných daní a zjednotení sadzby DPH začína stúpať záujem o ďalšie kroky daňovej reformy, najmä o nový zákon o daniach z príjmov. Vedúcim motívom je „rovná daň“ v súčasnosti servírovaná občanom ako všeliek na našu ekonomickú biedu. Zo začiatku bola aj tak chápaná. Kto má dobrú pamäť, spomenie si, že heslo „rovná daň“ sa po prvý raz objavilo vo volebnom programe jednej politickej strany ako dôkaz jej lásky k blížnym, ktorí pociťovali nespravodlivosť s progresívnymi sadzbami zdaňovania príjmov lepšie zarábajúcich fyzických osôb. V televíznych archívoch by sa našla nahrávka bleskového prieskumu verejnej mienky na uliciach, kde „jednoduchí“ občania, ktorí nemali potuchy, o čo ide, jednoznačne vítali rovnú daň, pretože slovo „rovnosť“ povznesie človeka v jeho predstavách na úroveň smotánkových prominentov. Ešte dnes sa objavujú tvrdenia, ako sa občanom po reforme naplnia vrecká, hoci každý si môže spočítať, že jednoznačne získajú právnické osoby, ktorým sa inak aj doteraz „rovnᓠsadzba dane znižuje o štvrtinu, a fyzické, najmä zamestnané osoby s nadpriemernými príjmami. Pokiaľ ide o podnikateľov, ako fyzické osoby vykonávajú svoju činnosť prevažne tí, ktorých základ dane sa pohybuje v pásme, v ktorom sa reformou veľa nezíska. Skúsenosť ukazuje, že len čo podnikateľ - fyzická osoba dosiahne určitú úroveň príjmov, rýchlo sa zmení na „one man“ eseročku, pretože nechce riskovať a ručiť za prípadnú stratu celým svojím osobným majetkom.

Malým podnikateľom, ktorí si pre skromnú finančnú situáciu zabezpečujú svoju administratívu sami, sľubovali v koncepcii daňovej reformy iné výhody. V materiáloch MF SR sa píše: „Pravidlá zdaňovania musia byť jednoduché a jednoznačné. Daňový systém má obsahovať len nevyhnutné minimum noriem, ktoré musia byť ľahko pochopiteľné a smú mať len jeden význam... Daňové predpisy majú byť jednoduché aj preto, že

daňové zákony

nie sú určené len pre správcov dane a odborníkov v oblasti daní, ale aj pre niekoľko miliónov daňových subjektov.“ Malý podnikateľ mal teda ušetriť na svojej administratíve, na daňových poradcoch a prípadne na pokutách. Porovnanie textu doteraz platného zákona s dostupným textom návrhu zákona reformovaného (a ten sa podľa známych postojov jeho tvorcov k pripomienkam asi veľmi meniť nebude) ukazuje, že zjednodušení až tak veľa nie je. Jednoznačne sa zjednodušuje len výpočet dane, keď tabuľka progresívnej sadzby pre fyzické osoby v § 13 sa nahrádza magickým „rovným“ percentom.

Kto sleduje poradenské rubriky odborných časopisov, otázky na školeniach a seminároch, zisťuje, že výpočet dane zo stanoveného základu nikdy nerobil malému podnikateľovi problém. Problémy boli so stanovením základu dane podľa obsažných a nie vždy jednoznačne štylizovaných ustanovení § 23 až 34, teda pri správnom identifikovaní zdaniteľných príjmov a uznávaných daňových výdavkov. Tieto ustanovenia prešli

takmer všetky

do návrhu nového zákona. Ak niektoré vypadli, boli to najmä tie, ktoré boli pre malého podnikateľa výhodné (napríklad uplatnenie výdavkov na doplnkové dôchodkové poistenie, na stravné pri zahraničných pracovných cestách, alebo na populárne „kilometrovné“, teda na sadzbu základnej náhrady pri použití automobilu nezaradeného do obchodného majetku). Na posúdenie „jednoduchosti a zrozumiteľnosti“ si treba prečítať napríklad v § 17 návrhu ustanovenia o nakladaní s pohľadávkami alebo obchodovaní závislých osôb a vplyve týchto operácií na základ dane. Zjednodušenie sa často dokumentuje porovnaním, koľko slov má doterajší zákon a koľko bude mať nový zákon.

Menej slov však nemusí zlepšiť zrozumiteľnosť. Za všetky stačí uviesť jediný príklad ustanovenia o odpustení dlhu v § 7 ods. 5 (doteraz 3), ktoré bolo dodatočne zaradené aj do súčasného zákona a jeho výklad vyvolával nejednotné a rozpačité názory v odbornej literatúre, ale aj v oficiálnych materiáloch ministerstva (pozri usmernenie MF SR č. 1254/2001-72). Text, že „príjmom z podnikania (teda položkou, ktorá ovplyvňuje základ dane!) je aj výška odpusteného dlhu alebo jeho časti, ak môže ovplyvniť základ dane u dlžníka“ nemusí byť malému živnostníkovi práve zrozumiteľný. Iste by skôr uvítal rozšírenie zákona o niekoľko slov, napríklad o definíciu pojmu „odpustenie dlhu“ odkazom na § 574 Občianskeho zákonníka o zohľadnenie rozdielu,

či ide o dlh,

ktorého vyrovnanie má, alebo nemá charakter daňového výdavku, v akej účtovnej sústave sa dlh účtoval a aký je daňový dôsledok tohto právneho úkonu u dlžníka i veriteľa. Uplatnenie niektorých daňových výdavkov sa ešte komplikuje. Za všetky možno uviesť uplatnenie tiež populárnych „lízingových splátok“, teda nájomného za vec s právom kúpy najatej veci (návrh nového zákona tu používa nový pojem „finančný prenájom“).

Za desať rokov trvania doterajšieho zákona tvorili otázky týkajúce sa tejto problematiky do poradenských rubrík odbornej tlače úctyhodný podiel. V budúcnosti možno očakávať nárast. Objektívne treba povedať, že v ustanoveniach o zdaniteľných príjmoch a daňových výdavkoch sú aj niektoré zjednodušenia, napríklad zrušenie obmedzenia odpisov a nájomného pri osobných dopravných prostriedkoch alebo zjednodušenie ustanovení o výdavkoch na reklamu. Zatiaľ to vyzerá tak, že

nový zákon

o daniach z príjmov neprinesie sľúbené výhody ani pokiaľ ide o jeho jednoduchosť, jednoznačnosť a zrozumiteľnosť. Hádam by bolo poctivejšie prestať hovoriť o nejakých prínosoch pre väčšinu občanov a začať hovoriť pravdu: daňová reforma musí v prvom rade naplniť štátny rozpočet, zníženie priamych daní ekonomicky silných daňovníkov zaplatia prostredníctvom nepriamych daní doslova všetci občania, jednoduchosť, jednoznačnosť a zrozumiteľnosť zákona sa odkladá na niektorú ďalšiu reformu.

T. E. Mak

Počasie

Predpokladáme zintenzívnenie reumatických ťažkostí, bolesti jaziev a fantómové bolesti. Celkovo je mierne zvýšený nepriaznivý vplyv počasia, častejšie sa vyskytuje únava pri telesnej a duševnej námahe, nervozita, predráždenosť, prípadne depresia. Zvyšujú sa zdravotné ťažkosti pri niektorých ochoreniach dýchacieho a srdcovo-cievneho systému. Pozor na úrazy a nehody!Zajtra očakávame čiastočný ústup zdravotných ťažkostí u citlivých ľudí.(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno. Popoludní od západu postupne oblačno a na viacerých miestach, najmä na severe, prehánky alebo búrky. Najvyššia teplota 25 až 29, na juhu, najmä vo východnej polovici Slovenska, okolo 31 stupňov. Slabý, popoludní na západnom Slovensku severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 19 stupňov.n V utorok bude polooblačno, vo východnej polovici prevažne oblačno a miestami ešte prehánky. Nočná teplota 18 až 14, denná 22 až 26 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno, cez deň pri časom zväčšenej oblačnosti ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 18 až 14, denná 23 až 27, v južných okresoch až do 30 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 5.25 a zapadne o 20.30 hod.

Počasie v európskych mestách dnes a teplota v ° C

Amsterdampolojasno22
Atényjasno35
Belehradoblačno24
Berlínoblačno23
Bratislavaprehánky27
Bruselpolojasno23
Budapešťpolojasno32
Bukurešťpolojasno31
Frankfurtpolooblačno24
Helsinkipolojasno26
Istanbulslnečno31
Kodaňpolooblačno22
Kyjevpolojasno30
Lisabonslnečno29
Londýnoblačno21
Madridslnečno33
Milánobúrky28
Moskvapolojasno29
Oslopolooblačno22
Parížpolojasno24
Prahaprehánky24
Rímjasno37
Sofiapolooblačno27
Štokholmoblačno25
Varšavaoblačno25
Viedeňprehánky26
Záhrebbúrky32
Ženevaobčasný dážď29

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.