|
|||||||||||||||||
Pondelok 28.Júla 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menovateľom úspešnosti je...Sú také príbehy. Poznáme ich aj z dejín podnikania a mnohé pripomínajú skôr rozprávky ako skutočné udalosti. Nie, nebudeme sa rozprávať o tom, ako firma začínala z ničoho - klasicky v garáži rodinného domu niekde na predmestí s jediným zamestnancom, z ktorej sa neskôr akoby zázrakom zrodil líder v danom podnikateľskom segmente, všeobecne uznávaný svojou invenciou a produktivitou. Sme na Slovensku, ktoré nie je bohaté a ani takýchto príbehov nie je veľa. Jeden z nich však akoby splnil aj toto zvláštne kritérium budúcej úspešnosti. Firma Reding, a. s., sa zrodila z toho mála, čo po roku 1989 mohol človek spravidla u nás vlastniť. Ing. Ladislav Veršovský - predseda predstavenstva a generálny riaditeľ firmy Reding, a. s., ktorej dnes kreativita priam koluje v žilách, nám rozprával svoj príbeh, od času zrodu spoločnosti, keď na začiatku jej imanie tvorili tri fúriky, zopár lopát a krompáčov. Písal sa rok 1990, keď táto, dnes dynamická stavebná akciová spoločnosť, začala podnikať pod hlavičkou súkromnej fyzickej osoby. Na svojich propagačných materiáloch má Reding napísané: Minulosť má každý, budúcnosť len niektorí. Tento slogan vymyslel jeho dlhoročný kolega a kamarát. Vyjadruje to, čo charakterizuje zámer a ciele firmy a zároveň určuje jej poslanie. V budúcnosti prežijú len firmy poskytujúce vysokokvalitné služby, ktoré sa vyznačujú flexibilitou, ktoré dokážu rýchlo reagovať na meniace sa podmienky trhu, vysvetľuje filozofiu spoločnosti Ladislav Veršovský. Spokojný zákazník je rozhodujúci pre všetkých našich zamestnancov. Druhou prioritou sú investície do ľudí tak v teoretickej, ako aj v praktickej rovine. Tým je determinovaný aj rozvoj našej firmy, ktorá okrem projektovania stavieb vrátane dopravných, výkonu činnosti stavbyvedúceho, stavebného dozoru, samotnej výstavby dopravných, bytových, občianskych, priemyselných a inžinierskych investícií má aj ďalšie súvisiace aktivity. Našimi zákazníkmi sú štátne organizácie, súkromné právnické a fyzické osoby. Tieto služby im poskytujeme v maximálnej kvalite, za dostupné ceny a čo je tiež veľmi dôležité, v dohodnutých termínoch. Firme sa to darí aj preto, lebo dbá o rast kvalifikácie svojich pracovníkov. Do praktického a teoretického vzdelávania sa snaží zapojiť zamestnancov na všetkých úrovniach riadenia. Vybraní vrcholoví manažéri študujú na City University Bratislava. Ďalší získavajú skúsenosti z uplatňovania nových, moderných pracovných postupov a osvojovania si technológií. Napríklad v oblasti zatepľovania budov pri využití najmodernejších a najúčinnejších materiálov. Zamestnanci spoločnosti Reding sa oboznámili, ako sa stavia vo viacerých svetových metropolách. V New Yorku, Paríži, Londýne či Abú Dhabí a inde. V tejto súvislosti L. Veršovský pripomína, že vlani získali nový certifikát kvality podľa STN EN ISO 9001:2001. Nadviazali sme prvé kontakty s bankami s cieľom začať využívať na podnikanie a rozvoj spoločnosti aj cudzie zdroje a začali sme aj s cieľavedomou prípravou firmy a jej pracovníkov na obdobie vstupu Slovenska do Európskej únie, aby zahraniční investori našli na Slovensku dodávateľa schopného splniť ich požiadavky vo všetkých oblastiach prípravy a realizácie investícií. Je teda firma Reding pripravená na príchod zahraničných investorov, prípadne konkurenciu, ktorá sa po začlenení Slovenska do Európskej únie a NATO nepochybne zvýši? Generálny riaditeľ s uspokojením hovorí, že v tejto oblasti majú jasno. Navyše zabezpečujeme kurzy anglického jazyka v pracovnom čase tak, že učitelia chodia k nám. Chceli by sme sa tiež aktívne zúčastniť na príprave projektov a čerpaní finančných prostriedkov z fondov Európskej únie, dodáva. S potešením konštatuje, že spoločnosť aj v roku 2002 pokračovala v nastúpenom trende a pritom dosiahla nárast v rozhodujúcich ukazovateľoch hospodárenia, ako sú zisk, vlastné imanie firmy, produktivita práce a ďalšie. V tejto súvislosti nás zaujímalo, ako sa Reding stará o svojich zamestnancov, a to nielen po stránke ich odborného rastu. L. Veršovský v tejto súvislosti upozorňuje, že vychovať lojálnych a zodpovedných pracovníkov je zložité a trvá to pomerne dlho. Ide najmä o to, aby sa zamestnanci stotožnili s cieľmi spoločnosti, poznali jej poslanie, mali možnosť podieľať sa na tvorbe, ako aj kontrole plnenia týchto cieľov. Aby cítili zodpovednosť a mali právo samostatne rozhodovať aj v tých najzložitejších situáciách. Hoci v našom prípade ide o súkromnú akciovú spoločnosť, viac ako 90 percent jej vrcholového manažmentu tvoria zamestnanci spoločnosti, ktorí s ňou nie sú kapitálovo ani príbuzensky prepojení. Firma si zostavila aj svoj etický kódex, tvorí ho desať bodov. Ako hovorí generálny riaditeľ, nie je na nich nič zvláštne a podľa jeho názoru by mali fungovať na všetkých úrovniach vyspelej spoločnosti, či ide o súkromný, alebo štátny sektor. Medzi zásadami uvedenými v kódexe nájdeme aj také kritériá, ako je nekonkurovať aktivitám spoločnosti a vyvarovať sa konfliktu záujmov, ktoré by ju mohli poškodiť, dbať o svoj zovňajšok, aby sa na pracovisku neorganizovali žiadne politické aktivity, ale zároveň sa rešpektovalo právo zamestnancov na vlastný názor, politické a náboženské zmýšľanie. V kódexe nechýba ani požiadavka na dodržiavanie vysokých morálnych hodnôt, rešpektovanie práv a dôstojnosti osôb, s ktorými sa prichádza do kontaktu, neprijímať nezákonné výhody a ani ich neposkytovať iným osobám. Funguje však aj recipročný vzťah. Na sociálny program u nás vyčleňujeme viac prostriedkov ako na výplaty tantiém členom predstavenstva a dozornej rady a dividend akcionárom spoločnosti dovedna. Ide aj o financie na organizovanie kultúrnych, spoločenských a športových podujatí, ako aj vyplácanie odmien pri životných jubileách vrátane vernostného. Spoločenské aktivity upevňujú kolektív a vytvárajú lepšie podmienky na plnenie pracovných úloh. Ťažiskom činnosti firmy Reding je od jej vzniku realizácia stavieb na kľúč, teda od vzniku myšlienky cez projektovú prípravu, majetkovoprávne vyrovnanie stavieb, ich projektové zabezpečenie, vlastnú realizáciu až po odovzdanie stavieb do užívania. V posledných troch rokoch firma realizovala napríklad prestavbu objektu generálneho riaditeľstva Spoločnej zdravotnej poisťovne v Bratislave, rekonštrukciu budovy pobočky tejto poisťovne v Trnave, opravu budovy Posádkového veliteľstva v Bratislave, dostavbu bytov na Šancovej ul. v Bratislave, rekonštruovala opravovňu železničných vozňov, realizovala občiansku vybavenosť a garáže a ďalšie investičné akcie. Firma stavia nadštandardné, ako aj bežné byty. V širšom centre Bratislavy je to 18 nadštandardných bytov, podzemné garáže a pod. Pritom každý byt sa robí na zákazku, podľa stanovených požiadaviek až do najmenších detailov. Reding sa však neorientuje len na náročných klientov. Ďalšie byty stavia na Gercenovej a Podunajskej ulici v Bratislave, pripravuje ich výstavbu v Petržalke a Karlovej Vsi. Aj v týchto prípadoch sa nemôže stať, že kvalita nie je zaručená, hoci cenové relácie nedosahujú bratislavský priemer. Napriek tomu firma akceptuje takmer všetky požiadavky zákazníkov vrátane rozličných spôsobov platieb, hypotekárne úvery nevynímajúc. Firma má však aktivity aj mimo hlavného mesta Slovenska. Sú menšieho rozsahu, ale zamestnáva veľa pracovníkov z Kysúc, Oravy a zo Záhoria. Neštíti sa zamestnať ani Rómov, s ktorými zatiaľ nemala žiadne problémy. Strategickým zámerom je rozšíriť svoju teritoriálnu pôsobnosť aj do iných lokalít Slovenska. Generálny riaditeľ zdôrazňuje, že hlavné úlohy firmy na najbližšie obdobie vychádzajú z dokumentu Hlavné smery hospodárskej stratégie spoločnosti na obdobie rokov 2002 až 2004, ktoré vlani schválilo valné zhromaždenie. Tento široko koncipovaný dokument sa snaží na základe analýzy vonkajšieho prostredia usmerniť rozvoj firmy tak, aby obstála v národnom konkurenčnom prostredí aj v blízkej budúcnosti, aby bola flexibilná. To znamená, aby vedela predvídať a aby sa dokázala rýchlo prispôsobiť meniacim sa podmienkam okolia. Vladimír Turanský Graf: Vývoj počtu zamestnancov v hlavnom pracovnom pomere 1997 22 1998 60 1999 66 2000 109 2001 133 2002 186 Zdroj: Reding, a. s. Graf: Hd Tabuľka: Aktíva firmy (v tis. Sk) Stále Obežné Ostatné 2001 62 417 232 611 337 2002 66 843 210 345 12 453 Zdroj: Reding, a. s. Graf: Vlastné imanie (v tis. Sk) 1997 1 661 1998 7 649 1999 10 390 2000 25 245 2001 44 426 2002 72 522 Zdroj: Reding, a. s. Graf: Hd Graf: Hospodársky výsledok po zdanení (v tis. Sk) 1997 661 1998 2 204 1999 3 365 2000 6 799 2001 23 667 2002 30 366 Zdroj: Reding, a. s. Graf: Hd Graf: Sponzorské aktivity (podiel v %) Sociálna oblasť 50 Telovýchova a šport 33 Zdravotníctvo 10 Školstvo 7 Zdroj Reding, a. s. Graf: Hd |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |