|
|||||||||||||||||
Utorok 29.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Najdrahšou značkou Coca-ColaNajdrahšou značkou sveta podľa rebríčka, ktorý každoročne zostavuje spoločnosť Interbrand, ostáva už piaty rok za sebou Coca-Cola. Jej cena dosahuje 70,45 miliardy dolárov. Za ňou nasledujú technologické firmy Microsoft a IBM. Prvou neamerickou firmou je fínsky výrobca telefónov Nokia na 6. mieste. Napriek tomu, že prvá desiatka firiem sa takmer nezmenila, americké spoločnosti si nevedú tak dobre, ako sa očakávalo. Strácajú hlavne značky, ktoré sú spojené so životným štýlom. Niektoré dopadli vyložene zle. Napríklad Marlboro dopláca na protifajčiarske kampane a jeho hodnota sa z roka na rok znižuje. Tento rok o 8 %, hovorí Colin Bates, expert firmy Brandstorm Hongkong. Podobne je na tom podľa neho aj McDonald's, ktorý je terčom antiglobalistov a automobilka Ford. Tá stráca hlavne pre malý odbyt, vysoké dlhy a aféru s pneumatikami. Správa Interbrands uvádza, že tohtoročný pokles hodnoty značiek tiež odráža situáciu na trhu: prepad inzertného trhu, malý odbyt v automobilovom priemysle alebo aféra s účtovníctvom Enronu, ktorá znížila dôveru ľudí v niektoré audítorské firmy. Rýchlo rastúcimi značkami sú naopak dynamické firmy z Európy a Ázie. Za senzáciu pokladajú experti nárast hodnoty juhokórejského Samsungu o 31 % na 10,85 miliardy dolárov. V Spojených štátoch je veľmi prepracovaný systém budovania firemnej značky. Firmy ako Microsoft, IBM alebo Intel majú silnú pozíciu na svetovom trhu. Pre európske podniky je ťažké sa medzi nich dostať. Pri kozmetike a automobiloch sa však ich hodnota zvyšuje, hovorí Jan Lindemann, analytik Interbrand. Aj napriek týmto problémom však ostávajú americkí podnikatelia pred Európou a Áziou. V prvej desiatke je 8 amerických spoločností a v prvej stovke dokonca 62. Z ďalších firiem dosiahla vysoký rast technologická firma Hewlett-Packard. Naopak, najviac stratila spravodajská agentúra REUTERS a výrobca fotografického materiálu Eastman Kodak. Hodnota značky sa vytvára na základe štyroch základných kritérií: finančného výhľadu firmy, podielu značky na predaji výrobku, trhovej sile a geografickej rozšírenosti vo svete. Interbrand sleduje iba tie firmy, ktoré zverejňujú finančné dáta a ktorých značky majú hodnotu vyššiu ako jedna miliarda dolárov. (TASR/mm) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |