|
|||||||||||||||||
Utorok 29.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÚDER I PRÍLEŽITOSŤV prvom polroku 2003 boli mimoriadne dôležité rokovania medzi EÚ a siedmimi z desiatich budúcich členov EÚ - Estónskom, Lotyšskom, Litvou, Slovinskom, Maďarskom, Českom a Slovenskom o bezcolnom pohybe potravinárskeho tovaru. Musím priznať, že táto informácia, ktorá mala zásadne zmeniť podmienky importu a exportu, bola veľmi málo diskutovaná (ak vôbec), a preto ušla mojej pozornosti. Dňa 21. mája 2003 vyšlo nariadenie vlády č. 218, platné od 1. júla 2003, ktorým sa prakticky zrušilo clo na väčšinu potravinárskych výrobkov, pochádzajúcich z členských krajín EÚ a opačne. Celý proces prebiehal v bilaterálnych rokovaniach a vyvrcholil schválením pod číslom EÚ - Slovakia VO Nr. 1089/2003 z 18. júna 2003. Tento krok nazvaný Agreed Minutes obsahuje aj tzv. Dvojitú nulu, čo znamená vzájomné zrušenie doterajších exportných subvencií (1. nula) a colného zaťaženia (2. nula). Agreed Minutes v bode č. 1 (Annex I) hovorí o poľnohospodárskych a potravinárskych produktoch (okrem výrobkov obsahujúcich vysoký podiel cukru), ktoré patria pod Dvojitú nulu. V Annex II sú uvoľnené ďalšie bezcolné kontingenty na tovary pochádzajúce z pristupujúcich krajín. V Annex III sú uvoľnené bezcolné ďalšie kontingenty zase pre tovar pochádzajúci z krajín EÚ. Kladiem si otázku, ako je možné, že takéto závažné opatrenie, ktoré vlastne vytvára pre potravinársku výrobu podmienky platné s Českou republikou či podmienky platné od 1. mája 2004, so všetkými pozitívami a negatívami, nebolo diskutované od začiatku roka, aby sa náš trh pripravil na import a naši výrobcovia na export svojej produkcie. Na jednej strane dotované potravinárske výrobky z EÚ stratia výhodu, avšak tá môže byť kompenzovaná nulovým clom a nedotované výrobky na druhej strane získavajú absolútnu výhodu nulového cla. Už dávno mali naši výrobcovia s nulovými kalkuláciami obchádzať štáty EÚ a 1. júla 2003 tovar exportovať. Vedia však o tejto možnosti, keď naše colné orgány o bezcolnom dovoze ešte vlastne nevedia a budú musieť veľa colných deklarácií opatrovať? Je na zamyslenie, že takáto informácia sa nedostala do tlače ako pomoc pre výrobcov a exportérov a zároveň podrobný manuál pre colníkov, aby sme si pri importe nerobili Dňom 1. júla 2003 potravinárska výroba (až na niektoré kvótované výrobky pri exporte a importe, ako napríklad víno...) vstúpila do EÚ. Ten, kto na tento krok nebol pripravený, má už len malú šancu na prežitie. Napriek morovej rane - suchu však verím v životaschopnosť slovenských poľnohospodárskych a potravinárskych podnikov, ku ktorej jej hlavne v tejto chvíli musí pomôcť vláda. Čo však bolo a je najväčšou devízou v tomto procese, je včasná a vyčerpávajúca informácia, ktorá opäť chýbala. Je za to niekto vôbec zodpovedný? Pavol Konštiak prezident Zväzu obchodu SR |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |