|
|||||||||||||||||
Štvrtok 3.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hlavne, aby bol tovar lacný
Obce sa do boja s nelegálnym predajom nehrnú Tvrdá kritika sa ušla začiatkom týždňa našim obciam a mestám od Zväzu obchodu (ZO) SR, ktorý sa už dávnejšie usiluje zjednotiť sily všetkých, ktorí do toho majú a môžu niečo povedať a vykonať, v boji proti nelegálnym dovozom tovaru a proti nelegálnym predajom. Nedarí sa nám zainteresovať na riešení tohto problému ZMOS, povedal viceprezident ZO SR Ludvík Posolda. Stavia sa do pozície mŕtveho chrobáka. Pritom ten tovar sa objavuje v prevažnej miere na trhoviskách, stálych aj príležitostných, ktoré sú v správe obcí. Keby chceli, mohli by to veľmi efektívne riešiť. Dodal, že nejde len o negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a konkurencieschopnosť poctivých obchodníkov, ale o to, že štátny rozpočet, z ktorého aj obce dostávajú dotácie na svoje kompetencie, prichádza o množstvo prostriedkov kvôli únikom na clách, na DPH i na daniach z príjmu. Podstata problému je možno naozaj v slovách keby chceli. ZO SR totiž pozýval do pracovnej komisie, v ktorej zatiaľ združili svoje sily colníci, daniari, obchodná inšpekcia a ministerstvo vnútra, aj zástupcu Združenia miest a obcí Slovenska. Ing. Pavol Ifčič, pracovník Kancelárie ZMOS, ktorý sa na jednom stretnutí pracovnej skupiny zúčastnil, pripomína, že ZMOS je dobrovoľným združením na ochranu záujmov miest a obcí. Jeho hlavnou úlohou je pomáhať svojim členom - informáciami, vzdelávaním, lobovaním, tým, že pripomienkuje návrhy zákonov. Nemôže dávať obciam a mestám, starostom a primátorom úlohy. Pripúšťa síce kompetencie obcí na úseku ochrany spotrebiteľa, ktoré nie sú malé, ale na druhej strane poukazuje na to, že topánka ich tlačí kdesi inde. Prečo by sa teda angažovali viac, ako od nich požadujú občania? A vo všeobecnosti sa predpokladá, že občania chcú nakupovať lacný tovar. Ako druhoradé sa zdá, že chcú nakupovať tovar, ktorý je bezpečný a nie je zdraviu škodlivý a ktorý možno reklamovať v záručnej dobe. Obce totiž naozaj majú zo stálych trhovísk, ako aj z občasných ambulantných predajov zisk. Otázka však stojí inak: Stojí ten zisk za to? Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Trenčiansky kraj uskutočnil nedávno veľký záťah na predaje v kultúrnych domoch, športových halách, ambulantné predaje, pri ktorých obce avizovali predaj tovaru údajne zhabaného, výpredaj zo skrachovaných firiem a z poistných udalostí, čo iste vzbudzovalo dôveru. V desiatich prípadoch bolo pozastavených 250 druhov tovaru za 550-tisíc Sk, čo je vysoká hodnota vzhľadom na nízke predajné ceny. Obce z toho majú zisk a absolútne nemajú záujem kontrolovať tento tovar, hoci majú obrovské právomoci, domnieva sa ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová. Vyplývajú im z kompetenčného zákona, zo zákona o ochrane spotrebiteľa a zo zákona o trhoviskách. Majú právo kontrolovať aj pôvod tovaru. Majú široké kompetencie a disponujú aktuálnymi údajmi o predávajúcich, o šírke sortimentu a nezriedka nám ich ani nechcú poskytnúť, dodáva. Čo teda môže ZMOS ako inštitúcia s dobrým menom v spoločnosti urobiť v prospech riešenia tohto problému? Môžeme zverejniť v našich Obecných novinách články či výzvy, ktoré nám dodajú. Môžeme nechať ľudí, ktorí sa v tom angažujú, vystúpiť na Rade ZMOS-u. V tom nie je problém, hovorí Ing. Ifčič. Ale ZMOS do toho zasahovať nemôže. O tom, ako sa budú vo veci angažovať alebo nie, autonómne rozhodujú jednotlivé obce a mestá. Zdá sa teda, že kým dôjde ku konkrétnej spolupráci medzi jednotlivými obcami a mestami a zodpovednými štátnymi orgánmi, najmä v oblasti výmeny informácií, bude musieť Zväz obchodu, SOI, ako i colné a daňové úrady, urobiť kus osvetovej práce medzi čelnými predstaviteľmi miestnej samosprávy. Ale aj medzi občanmi, pretože sú to predovšetkým oni, komu by mali obecné úrady slúžiť. Zuzana Krútka Tabuľka 1: Oprávnenia obcí pri výkone dozoru v oblasti ochrany spotrebiteľa vydávať záväzné pokyny na odstránenie zistených nedostatkov organizovať skúšanie bezpečnostných vlastností predávaných výrobkov požadovať od výrobcov, dovozcov, dodávateľov a predávajúcich potrebné informácie odoberať vzorky výrobkov a podrobiť ich skúšaniu požadovať, aby boli výrobky označené vhodným upozornením na ich riziká nariadiť publikovanie upozornení na riziká výrobkov Tabuľka 2: V prípade ohrozenia života, zdravia alebo majetku obec môže zakázať dodávanie a predaj výrobkov alebo poskytovanie služieb nariadiť účinné a bezprostredné stiahnutie výrobku z obehu; ak je to potrebné navrhnúť aj jeho zničenie na náklady kontrolovanej osoby uzavrieť prevádzkareň až do vykonania nápravy Tabuľka 3: Obec môže uložiť pokutu do 500 000 Sk: predávajúcemu, výrobcovi, dovozcovi alebo dodávateľovi i ďalším do 1 000 000 Sk: za opakované porušenie povinností v priebehu jedného roka do 50 000 Sk: predávajúcemu, výrobcovi, dovozcovi a dodávateľovi alebo osobe, ktorá marí, ruší alebo inak sťažuje výkon dozoru - a to aj opakovane ako poriadkovú pokutu. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |