|
|||||||||||||||||
Streda 30.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stratili časť trhu, chcú sa vrátiťZimné a jarné mrazy poškodili vinič, úroda nebude ani len polovičná Veľkokrtíšska spoločnosť Agro-Movino v štvrtom štvrťroku 2002 prešla zmenami a rozšírila i činnosť podnikania. Počas tohto obdobia, podľa informácií Ing. Jany Pagáčovej, obchodno-ekonomickej riaditeľky, odkúpila majetok a ochrannú známku Movino od Movino, a. s., a vo februári 2003 došlo aj k zmene vlastníckych vzťahov, k zmene majiteľa a konateľov spoločnosti. V súčasnosti sa Agro-Movino zaoberá poľnohospodárskou výrobou a predajom vína. Patrí medzi jeho popredných výrobcov, pričom poľnohospodársku výrobu obhospodaruje na výmere viac ako 438 hektárov pôdy a špecializuje sa najmä na pestovanie viniča. Obhospodaruje vyše 280 hektárov produkčných vinohradov so snahou tieto výmery stále rozširovať. Spracúva a predáva víno najmä z vlastných vinohradov a zo stredoslovenskej oblasti, ktorá sa rozprestiera na južných svahoch Krupinskej pahorkatiny. Prvoradou úlohou spoločnosti je, podľa J. Pagáčovej, zabezpečiť výrobu kvalitného vína a jeho umiestnenie na slovenský trh. Silné konkurenčné prostredie si žiada jedine kvalitné a cenovo dostupné vína. Firma prechádza v súčasnosti organizačnými a personálnymi zmenami. V tomto roku je prioritou zabezpečenie dostatočného množstva základnej suroviny na výrobu kvalitného vína, prehodnotenie obchodnej politiky a vypracovanie marketingového plánu. V súčasnosti rokujeme s hlavnými dodávateľmi hrozna, aby sme zabezpečili kampaň v roku 2003, s dodávateľmi základných surovín a materiálov, nevyhnutných na výrobu vína, dodala obchodno-ekonomická riaditeľka. Z bilancie prvého polroku vyplýva, že spoločnosť poznamenali zmeny, ktorými prechádzala. Odbyt vína sa podarilo zabezpečiť na 71 % oproti skutočnosti v roku 2002. V prvom štvrťroku, v období reštrukturalizácie firmy, sa jej nepodarilo udržať v plnej miere na trhu. Tento stav zneistil odberateľov a svoje zohrali aj nevyjasnené vzťahy. Priaznivý obrat v obchode nastal v máji 2003, keď sa rokovalo s odberateľmi a začali sa uzatvárať nové kontrakty na tento rok a na ďalšie obdobie. Zo strany odberateľov sa obnovila dôvera k spoločnosti a k jej produktu - kvalitnému vínu. Hospodárske výsledky za prvý polrok kopírujú danú situáciu. V druhom polroku je preto pre veľkokrtíšsku spoločnosť prvoradým cieľom zabezpečiť avizovanú kampaň hrozna a výrobu. Hlavnou a jedinou úlohou obchodu je víno v čo najväčšom množstve predať a uspokojiť tak požiadavky klientov. V súčasnosti Agro-Movino zabezpečuje export do Česka. Víno značky Movino je na slovenskom trhu známe a obľúbené, čo firma dokumentuje aj zviditeľňovaním sa na rôznych súťažiach. Aká je situácia v samotných vinohradoch? Poľnohospodársku výrobu v značnej miere vždy ovplyvňujú klimatické podmienky. Vinohrady sú poškodené pôsobením zimných a jarných mrazov, a preto manažment predpokladá nižšie úrody oproti vlaňajšku o 40 %. Tento výpadok nahrádzajú nákupom hrozna zo susedných regiónov a rátajú s jeho vysokou kvalitou vzhľadom na počasie a jeho zdravotný stav hrozna. Pred vstupom do EÚ nie sú vyhliadky vinohradníctva, podľa mienky J. Pagáčovej, veľmi optimistické. Kondičný stav vinohradov, ich celistvosť, je na nízkej úrovni, výnosy sú značne pod európskym priemerom, pričom náklady sú asi na tej istej úrovni. Výsadba nových vinohradov prebieha veľmi pomaly a nestačí vykryť ich výpadok. Príprava na vstup do EÚ ani v tejto oblasti neprišla včas a zaostáva za okolitými krajinami. Napriek tomu sa naša spoločnosť snaží vysádzať vlastné vinohrady a v súčasnosti trvajú predvýsadbové prípravy na výmere 13,5 hektára, kde chceme vysádzať tradičnú Frankovku modrú, Müller Thurgau, ktorý z našich vinohradov ustupuje, pričom pri správnej technológii dáva veľmi lahodné víno, prijateľné i pre nastupujúcu generáciu milovníkov vína. Do budúcnosti bude dôležité, aby výrobcovia vína mali vlastný zdroj hrozna potrebnej odrodovej skladby, kde sa v optimálnej miere spájajú tzv. svetové odrody s odrodami príslušného regiónu, prípadne novovyšľachtenými, ktoré prinesú rozšírenie pestrosti ponuky vín. Viac sa budeme musieť zamerať na propagáciu jedinečnosti nášho regiónu, jeho výhod pre lepšie marketingové vyhliadky vín. V poslednom období cítiť istú tendenčnosť pri verejných hodnoteniach vín, kde lobing určitých ťblízkychŤ výrobcov, ide na úkor vzdialenejších regiónov, uviedla J. Pagáčová. Pritom tradícia pestovania hrozna v tomto regióne siaha až do 12. storočia. Okrem investícií do vinohradov mienia modernizovať technológiu spracovania hrozna tak, aby sa zachovalo a zachránilo všetko to dobré, čo hrozno obsahuje. Čo trápi manažment je, že veľkou nevýhodou tohto okresu je vysoká miera nezamestnanosti, nedostatok investícií, veľké vzdialenosti od väčších aglomerácií, a to znamená, že odbyt sa musí hľadať ďalej od regiónu. Na druhej strane to znamená zvýšenie nákladov a väčšie ťažkosti pri presadzovaní sa na trhu. Budú musieť pripraviť také projekty, ktoré do tejto lokality pritiahnu potenciálnych klientov a ponúkať víno novými formami, bežnými vo vyspelom svete, oveľa viac sa venovať vinárskej turistike so sprievodnými programami. Vstup do EÚ je zatiaľ veľkou neznámou. Manažment nedokáže predpovedať, do akej miery nielen ich firmu ohrozí voľný pohyb tovaru. Slovenské firmy vôbec nebudú mať dostatok finančných prostriedkov na väčšie reklamné kampane, aby sa presadili so svojimi výrobkami v iných európskych krajinách a doma vznikne silnejšia konkurencia. Spotrebná daň na víno by mala pre vinárstvo v SR ďalekosiahle následky, znamenalo by to nižšiu konkurencieschopnosť voči iným vinárskym krajinám a značne by sa predĺžila návratnosť investícií do novozaložených vinohradov. S návratnosťou investícií do vinohradov možno počítať tak v priebehu päť až osem rokov. Eva Berčíková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |