|
|||||||||||||||||
Streda 30.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inter... či intra... (zatiaľ nič extra)Internet v public relations - zdroj obrovských výhod i nebezpečenstiev Štatistiky používania internetu nie sú zatiaľ pre Slovensko priaznivé. Aj keď počet používateľov sústavne rastie, zaostávame za Európou aj za USA. Zaujímavé sú aj trendy. Kým napríklad v USA sa už vyše polovice ľudí pripája z domu, u nás je to stále viac z práce než z domu. Pripojenie je pridrahé. Niektoré ďalšie štatistické ukazovatele sú všade podobné - muži využívajú net väčšmi než ženy, mladí ľudia častejšie než starší. Guruovia i baníci Okrem toho jestvuje niekoľko typológií používateľov tohto moderného média. Sú medzi nimi napríklad guruovia, ktorí vedia o internete a počítačoch vari všetko. Na druhom póle sa potkýnajú tzv. internetoví emigranti, ktorých do siete sietí vyhnala núdza alebo šéf, aby tam niečo pohľadali. Sami od seba by sa tam nikdy nezatúlali. Iní sa zasa vrhajú do nekonečných a bezodných hlbín elektronickej komunikácie, aby nadviazali nový spoločenský kontakt, aby si s niekým podebatovali (t. j. početovali, resp. pokecali). Ďalší by zasa bez internetu nikdy nemohli splniť svoje pracovné či výskumné alebo poznávacie úlohy. Títo baníci dolujú z webu informácie, údaje, dáta pre svoje zadania. Sú aj takí, čo len tak surfujú. Pre radosť, dobrodružstvo, pre dobrý pocit z hľadania a nachádzania nových a nových vecí - obrázkov, melódií, adries, nápadov, názorov, nálad, pocitov... Závislostiam sa nevyhol ani internet. Časť jeho zbožňovateľov sa naň pravidelne loguje preto, aby mohli pokračovať v nekonečnej hre s niekým na druhom konci sveta, o ktorom nevedia vôbec nič. Naši milovaní... Nemenej známou - o to viac nenávidenou - skupinou používateľov, vlastne zneužívateľov internetu, sú spammeri. Posielajú nevyžiadané správy o všetkom a ničom každému a nikomu. Mnohí na tom zarábajú, mysliac si, že neprestajné ostreľovanie terča musí napokon zabrať. Títo a ďalší zneužívači internetu nemajú šajnu o ďalších zásadách slušného a účinného komunikovania cez internet. Nič im nehovorí tzv. permission marketing - po slovensky najprv získanie povolenia, súhlasu na zasielanie informácií. Uniká im jedna z najpodstatnejších čŕt internetu, a to potreba dôveryhodnosti. Právo na súkromie Aj na to sú mnohé štáty - vrátane nášho - veľmi prísne a sankcionujú neodsúhlasené zhromažďovanie osobných údajov, ich predaj ďalším subjektom a nedovolenú manipuláciu s nimi. Medzi najčastejšie rady pre používateľov internetu patrí, aby si vždy podrobne prečítali zásady práce so súkromnými údajmi skôr, než poskytnú akékoľvek svoje osobné dáta cez nejakú webovú stránku. To z druhej strany znamená radu pre prevádzkovateľov internetových stránok: Spracujte svoju politiku narábania s osobnými údajmi a uverejnite ju na ľahko prístupnom mieste vašej stránky. A potom ju aj dodržiavajte! Profilujte, profilujte Segmentácia trhu, vytváranie rovnorodých cieľových skupín je jednou z najdôležitejších záruk úspechu marketingu aj akejkoľvek účinnej komunikácie. Nejde o nič menej ani viac ako o obracanie sa na tých správnych ľudí so správnou informáciou alebo ponukou. Ide tu o jedinečnú možnosť a nevyhnutnosť vytvárať reálne profily cieľových skupín a jednotlivcov, ktoré navštevujú príslušné internetové stránky, resp. ktoré chcem osloviť. Ak ich máme presne charakterizované, môžeme im pomerne účinne ponúkať cielene špecifikované informácie alebo tovary a služby, ktoré presne sadnú do pavučiny ich reálnych potrieb, túžob a očakávaní. Fantázia bez hraníc Isto poznáte odrody internetu - extranet, internet pre vyvolených či vybraných, ktorí poznajú prístupové parametre. Výborný nástroj cielenej komunikácie s obchodnými partnermi, dodávateľmi, odberateľmi, klientmi, rozličnými záujmovými skupinami, povedzme aj novinármi, ktorí si môžu sami sťahovať z vašej extranetovej webovej stránky najnovšie tlačové informácie, prejavy, fotografie, zvukové či obrazové záznamy... Intranet vie robiť zázraky zasa inde. Vnútri firiem a organizácií. Je to obdoba internetu, ale zameraná čisto do vnútra - na zamestnancov, manažérov, brigádnikov, stážistov a pod. Už netreba mnohotisícstránkové zamestnanecké manuály s pravidlami a návodmi na všetko možné i nemožné. Stačí jeden klik - a vidím, aké sú zásady odmeňovania, ako si vybrať dovolenku, ako sa obliekať v práci, na čo mám nárok a na čo nie. Môžu tam byť hospodárske výsledky, výročné správy, záznamy z porád, formuláre, dokonca interné kecárne, elektronické nástenky, galérie slávy s najlepšími pracovníkmi, jubileami, kútiky oddychu, ba niektoré firmy umožňujú z intranetu posielať SMS správy na mobily... Fantázii sa medze nekladú... Už len ustrážiť, aby pracovníci aj pracovali a nielen surfovali... Ale to je už iná kapitola. Internet je úžasný komunikačný nástroj. Môžete poslať v jedinom okamihu informáciu tisíckam ľudí e-mailom a ste prístupní nepretržite. Fantastické! Pravda, aj zaväzujúce. Ak pošlete v tom jedinom okamihu hlúposť alebo niečo neoverené či dokonca škodlivé, môžete nadobro stratiť reputáciu. Aj vaša webová stránka by mala zrkadliť posledný vývoj, nebyť neaktuálna. Lebo nepresnosti či chyby prístupné dvadsaťštyri hodín a sedem dní v týždni vlastne nie sú žiadnou výhodou... Ivan Žáry ProPublicum |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |