|
|||||||||||||||||
Streda 30.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svetový boj o tri prúžkyFalošný športový tovar za takmer 300 mld. eur Svetoznáme firmy, zaoberajúce sa výrobou a predajom športového oblečenia to na trhu nemajú jednoduché. Bojujú s falšovateľmi ich produktov, ale aj s tými, ktorí legálne používajú veľmi identické logá s ich preslávenou značkou. Najväčší spor v tomto smere vedie v súčasnosti športový gigant Adidas - Salomon s holandskou firmou Fitnessworld Trading Ltd. Adidas sa po svete preslávil logom s tromi prúžkami. Tie vidieť takmer na všetkých svetových podujatiach či oblečení najlepších športovcov na zemeguli. Firma je roky jednou z najväčších aj v oblasti sponzoringu športu a športovcov. Fitnessworld Trading Ltd. si pre označenie svojich výrobkov zvolila značku s dvoma prúžkami. Podľa odhadov firmy Adidas im to výrazne oslabilo pozíciu na trhu najmä v krajinách Beneluxu. Kupujúci si ľahko zamieňajú ich produkty. To bol dôvod prečo v roku 1997 predstavitelia Adidas - Salomon požiadali Európsky súdny dvor o vyriešenie sporu. Žiadali zákaz používať značku, ale najnovšie aj aby sa dva prúžky nepoužívali ako dekoračný prvok na výrobkoch Fitnessworld Trading. Súdny znalec v danom odbore F. Jacobs nepotešil v minulých dňoch majiteľov Adidasu. Vypracoval expertízu, v ktorej odporúča ponechať holandskej firme logo s dvoma prúžkami. Podľa Jacobsa predpisy EÚ sa vzťahujú výlučne na použitie ochranných značiek. Holanďania argumentujú tým, že prúžky používajú len ako ozdobu na ich výrobky. A aj keď pre Európsky súdny dvor posudok nie je záväzný, vo väčšine prípadov sa podľa neho riadi. Ak sa tak stane i v tomto prípade, Adidas zaznamená veľkú stratu v hospodárení. Už dlhé roky stráca na ziskoch vďaka rôznym falšovateľom ich výrobkov. A hoci si založili vlastné špeciálne oddelenie na odhaľovanie nepravých produktov, odhaduje sa, že ročne sa na trh dostane vyše 30 miliónov falošných výrobkov zn. Adidas. Za posledné tri roky odhalilo oddelenie asi 14 miliónov plagiátov. Podarilo sa im rozbiť sieť výrobcov športových topánok a Adidas dostal náhradu škody 10 miliónov eur. Špeciálne oddelenie zistilo, že až 90 percent falošných výrobkov pochádza z Ázie. Odhadujú, že ročne prichádzajú o 200 až 300 miliárd eur, čo znamená stratu zamestnania pre asi 200 000 ľudí. V tomto roku zaviedli do všetkých vlastných výrobkov kódy, na základe ktorých sú veľmi ľahko identifikovateľné pravé výrobky Adidas. Aj Slovenský trh je zavalený falošnými výrobkami firmy Adidas a nielen jej. S falzifikátmi sa kupujúci stretáva najmä na trhoch, ale aj v klasickej obchodnej sieti. Žiaľ, zákony a kontroly z našej strany sú veľmi laxné a nedostačujúce. (ger/lok) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |