Hospodársky denník
USD36,552 Sk
EUR42,006 Sk
CHF27,151 Sk
CZK1,314 Sk
  Streda  30.Júla 2003

Bez reťazcov sa nepresadia

Zákon nezákon, aj výrobcovia musia spolupracovať

Zákon o obchodných reťazcoch, ktorý schválil parlament na svojej predprázdninovej schôdzi a ktorý prezident nedávno podpísal, má v našej legislatíve naozaj ojedinelé miesto. Nielen dlhými ťahačkami o jeho prijatie, ale aj vzhľadom na postoje, aké k nemu zaujímajú tí, ktorých sa najviac týka. Obchodníci otvorene vyhlasujú, že vzhľadom na jeho nedokonalosť im nebude robiť problém konať v súlade s ním a zároveň obhájiť svoje postavenie na trhu. Výrobcovia, na prospech ktorých bol zákon navrhovaný a prijímaný, sa však k súvisiacim otázkam radšej nevyjadrujú. Nanajvýš súkromne prezradia, že potrebujú byť „zadobre“ s každým a publicita by im mohla uškodiť. Preto asi nie je náhoda, že z oslovených firiem nám neodmietli odpoveď tie menej typické: výrobca kozmetiky, ktorého výrobky sú prakticky vo všetkých reťazcoch slovenského trhu, a mäsiarska firma, ktorá „vyrástla“ pri jednom z veľkých reťazcov a dnes dodáva asi 40 druhov mäsa a 120 druhov mäsových výrobkov spoločnostiam Tesco Stores SR, a. s., Delvita Slovensko, s. r. o., Ahold Retail Slovakia k. o. (Hypernova) a pripravuje sa aj na dodávky pre sieť Billa na Slovensku. „Spolupráca s obchodnými reťazcami pre nás znamená zvýšenie využitia kapacít závodu na Myjave a zvýšenie zamestnanosti v regióne,“ vysvetľuje vzťah výrobnej firmy k obchodu Peter Fabuš, majiteľ firmy Peter Fabuš - FABUŠ. „Pomerne stabilný odber a dobrá platobná disciplína obchodných reťazcov nám umožňujú realizovať investície najmä v súvislosti so zvýšenými požiadavkami na podmienky vo výrobe. Prispôsobovanie výrobných podmienok je totiž v súčasnosti našou prvoradou úlohou vzhľadom na blížiaci sa vstup do E 25,“ zdôraznil. Vzhľadom na to, že vnútorný trh sa od mája budúceho roka rozšíri pre našich výrobcov (ale aj obchodníkov) takmer stonásobne (namiesto 5,5 mil. obyvateľov budú môcť ponúkať tovar takmer pol miliarde spoluobčanov), no rovnako vzrastie aj konkurencia, chceli sme vedieť, ako sa pripravujú na podmienky veľkého vnútorného trhu, ktoré budú predsa len iné, ako tie, ktoré upravuje spomínaný zákon.

„S blížiacim sa vstupom našej krajiny do EÚ a zavedením zóny voľného obchodu v danom teritóriu sa spájajú neobmedzené možnosti obchodovania, ale i riziká na domácom trhu pod vplyvom silnejúceho importu,“ povedal pre Hd Ing. Marek Jurík, obchodný riaditeľ spoločnosti de Miclén, a. s., a pokračoval: „Naša spoločnosť sa na to intenzívne pripravuje tak z legislatívneho, ako i z obchodného hľadiska.“ De Miclén v súčasnosti exportuje svoje výrobky do ČR, Maďarska, Poľska a má relatívne silnú pozíciu v zahraničných obchodných reťazcoch na Slovensku. Toto postavenie sa usiluje využiť a získavať exportné možnosti cez strediská centrálneho nákupu v jednotlivých krajinách. „Nie je to jednoduché, ale je to najistejší spôsob vstupu a etablovania sa na zahraničných trhoch,“ hovorí Ing. Jurík. V de Micléne si uvedomujú i to, že stredne veľká slovenská firma môže byť pri vyjednávaní s veľkými obchodnými reťazcami na európskom trhu v nevýhode. Uvažujú teda o tom, že by iniciovali vznik odbytového združenia slovenských výrobcov alebo že by sa k takejto iniciatíve pripojili. Ing. Jurík podotýka, že ide o náročnú vec, keďže slovenské výrobné spoločnosti majú rozdielne obchodné stratégie. „Globalizácia a tlak nadnárodných spoločností nás zrejme prinútia k spoločnej kooperácii,“ myslí si obchodný riaditeľ. Podľa neho je to nástroj, ktorým môžu upevniť pozície a konkurencieschopnosť na zahraničných trhoch. S prípadným zapojením sa do odbytových združení ráta aj P. Fabuš, pričom zároveň predpokladá ich vznik. Vzhľadom na charakter výrobkov myjavský mäsopriemysel neuvažuje o samostatnom rozšírení odbytu do iných krajín E 25, avšak: „Pretože sú obchodné reťazce nadnárodného charakteru, predpokladáme, že najmä po odstránení colných a legislatívnych bariér uplatníme naše výrobky aj na blízko dostupných trhoch v susedných štátoch - Česku, Maďarsku, Poľsku.“

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.