|
|||||||||||||||||
Streda 30.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Štát sa nevzdá ani hazarduV minulom roku boli vklady do rozličných hier 24,513 mld. Sk Hra je definovaná ako kombináciou troch kritérií, ktorými sú zásah náhody, nádej vo výhru a finančná spoluúčasť hráča. Význam stávky a hry z hľadiska spoločenského je podstatne väčší, ako by sa z ich právnej úpravy mohlo zdať. Ide o jav, ktorý je na Slovensku tradične silno zakorenený, ako aj o stabilný zdroj finančných prostriedkov, slúžiacich na podporu niektorých neziskových sociálnych, kultúrnych a iných verejnoprospešných aktivít. Nesie so sebou aj spoločenské riziká. Stávky a hry ako aktivity vo svojej podstate hazardné, vedú u určitých osôb k rozvoju sociálno-patologických javov, k vzniku hráčskej závislosti, čo má neblahý vplyv nielen na nich, ale predovšetkým na im blízke osoby, najmä rodinných príslušníkov. Okrem toho sa stávajú predmetom záujmu organizovaného zločinu, ktorý v nich vidí nezanedbateľný zdroj príjmov. V súčasnosti platí, že lotérie sa považujú za služby ekonomickej povahy, v dôsledku čoho podliehajú ustanoveniam Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva, najmä ustanoveniam o slobode poskytovania služieb a článku 16 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva. Na Slovensku sa od roku 1991 ponúka značne veľký rozsah jednotlivých druhov stávkových hier a lotérií, ktoré sú väčšinou prevádzkované na potrebnej kvalitatívnej, odbornej a technickej úrovni. Podľa koncepcie štátnej politiky v oblasti hazardných hier, za posledných trinásť rokov sa tieto hry zmenili na nové odvetvie s pracovnými príležitosťami pre kvalifikovaných pracovníkov, napríklad v oblasti právnej, technickej a tiež ekonomickej. V súčasnosti pracuje v tejto brandži približne 19-tisíc ľudí. V minulo roku predstavovali na Slovensku vklady do hier sumu 24,513 mld. Sk a vyplatené výhry 18,102 mld. Sk. Vklad do lotérií a iných podobných hier v roku 2002 tvoril 4,1 % z celkových výdavkoch obyvateľstva vložených do spotreby. Zámerom koncepcie štátnej politiky v oblasti hazardných hier bude limitovanie využitia hráčskej vášne, zabránenie riziku kriminality a podvodov, zabezpečenie časti vyzbieraných peňažných prostriedkov v prospech štátneho rozpočtu, zaručenie dôslednej implementácie štátnej licenčnej politiky do praxe a efektívny štátny dozor pri presadzovaní zákona o hazardných hrách. V súčasnosti sú hazardné hry vymedzené zákonom č. 194/1990 Zb. o lotériách a iných podobných hrách, ktorý bol veľakrát novelizovaný. Právna úprava je pomerne komplikovaná, niektoré nejasne formulované a definované pojmy umožňujú rôzny výklad, podmienky prevádzkovania niektorých druhov hier nie sú jasne a jednoznačne upravené alebo nie sú upravené vôbec. Cieľom koncepcie je pripraviť priestor potrebný na vypracovanie a následné schválenie nového zákona. Účelom je najmä implementácia licenčnej politiky štátu do právnej úpravy hazardných hier. Štát, prípadne reprezentanti moci v európskom spoločenstve, si uvedomili nutnosť regulácie hazardu. S touto skúsenosťou vznikla historicky aj taká, že nárast konkurencie na trhu číselných lotérií, žrebovacích peňažných lotérií, špeciálneho binga, okamžitých lotérií a internetových hier nespôsobuje rast profitu pre štát, ale naopak, vytvára toľko príležitostí pre hráčov, že dochádza k ich rozptylu. Prevádzkovatelia hier sa preto snažia nalákať hráčov rastom výhier, takže klesá výťažok z hier, a tým klesá aj možný príjem štátu. V súčasnosti na Slovensku nelegálne hranie na internete ešte nie je masovým produktom, a tak nepredstavuje väčší problém. Keď sa však prostredie informačných sietí bude ďalej rozvíjať, potom sa internetové hry stanú masovým produktom a štát nebude mať prostriedky na ich zastavenie. Preto existuje jednoznačná potreba posilniť medzinárodnú koordináciu v tejto oblasti. Jednotlivé štáty pristupujú k problému rôznymi spôsobmi. Viaceré daňové raje, ako napríklad Lichtenštajnsko, Belize a Antigua, poskytujú licencie na organizovanie hazardných hier na internete komukoľvek, kto o takúto licenciu požiada. Niektoré krajiny sú v období prijímania tejto legislatívy, čím zlegalizujú hranie na internete a umožnia prevádzkovateľom prijímať stávky z celého sveta. Pod podmienkou, že daň sa bude platiť v krajine poskytovateľa licencie. V niektorých krajinách však platí legislatíva, ktorá zakazuje všetky internetové hazardné hry. V 90. rokoch minulého storočia bolo napríklad v USA viacero prevádzkovateľov nelegálnych internetových herní obžalovaných za porušovanie amerických zákonov pre hranie hazardných hier. Presadzovanie záujmov štátu v prevádzkovaní vybraných druhov hazardných hier zabezpečí ministerstvo financií prostredníctvom obchodnej spoločnosti osobitne na tento účel založenej. Tento výsadný vzťah sa potvrdí aj legislatívne v zákone o hazardných hrách, a to vyjadrením, že ide o národnú lotériovú spoločnosť. Tento prívlastok by mal spresniť dôveru obyvateľov v štátnu inštitúciu a garanciu štátu za hranie a optimálne využitie prostriedkov získaných z hrania. Je v odôvodnenom záujme štátu aj z hľadiska princípov liberalizácie trhu, aby na trhu lotérií existoval monopolný prevádzkovateľ vo vlastníctve štátu a nie monopolný súkromný prevádzkovateľ. Ministerstvo financií SR ako orgán štátneho dozoru nad prevádzkovaním hazardných hier bude zabezpečovať najmä jednotný výkon štátneho dozoru nad všetkými orgánmi dozoru, nad hazardnými hrami na území SR. Bude tiež vykonávať dozor nad povoľujúcimi orgánmi a poverenými autorizovanými osobami. Daňové orgány budú vykonávať štátny dozor v prevádzkach, ktoré sa nachádzajú v ich územnej pôsobnosti a obce nad hazardnými hrami, na ktoré vydali licenciu. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |