Hospodársky denník
USD36,571 Sk
EUR41,845 Sk
CHF27,019 Sk
CZK1,31 Sk
  Štvrtok  31.Júla 2003

Vidieť sa v reálnom svetle

Jedným z posledných podujatí Hospodárskeho klubu NEF v roku 2000 bol decembrový míting, na ktorom pred predstaviteľmi diplomatických misií, domácej a zahraničnej finančnej i podnikateľskej sféry vystúpil premiér Mikuláš Dzurinda. Pochopiteľne, dominoval práve schválený štátny rozpočet Slovenska, reštrukturalizácia bankovej a podnikovej sféry. V jeho expozé zazneli aj tieto zaujímavé myšlienky.

Nedávno vláda SR, po uplynutí dvoch rokov jej mandátu, bilancovala. Snažili sme sa o kritické hodnotenie, chceli sme sa vidieť v reálnom svetle. Som si vedomý, že činnosť vlády, výsledky, ktoré dosiahla, nemohli uspokojiť všetkých. Veď Slovensko, to sú milióny obyvateľov, milióny predstáv, túžob, želaní. Ťažko preto nájsť meradlo spokojnosti. To si v plnej miere uvedomujem pri hľadaní odpovede na otázku, aké sú naše výsledky, do akej miery napĺňame tie očakávania, ktoré občania Slovenska spájali s vývojom po voľbách v roku 1998. Sám sebe dávam odpoveď, ktorú si dovoľujem ponúknuť aj vám: Slovensko má cieľ, má program, kráča odniekiaľ niekam, je schopné prekonávať prekážky, prijímať výzvy, ktoré mu dáva vyspelý svet a odpovedať na ne.

Vláda si v oblasti ekonomiky stanovila ako svoj určujúci prvoradý cieľ, ktorý mala splniť čo najskôr - reformy a stabilizáciu ekonomiky. Pri ochote pripustiť, že čo-to sa mohlo urobiť inak, to či ono rýchlejšie, dôraznejšie. Možno asi oprávnene konštatovať, že program stabilizácie ekonomiky sme zvládli. V relatívne krátkom období sme zastavili nerovnovážny vývoj ekonomiky, redukovali deficit obchodnej bilancie,

podnietili vývoz,

stabilizovali verejné financie, udržali kurz slovenskej koruny a obnovili menovú rovnováhu. Najmä ekonóm to musí oceniť, musí súhlasiť s tým, že to nebol jednoducho presadzovaný a najmä, že to nebol program, ktorý by bol vláde prinášal politický kapitál. Dnes, približne po dvoch rokoch napĺňania stabilizačného programu, možno konštatovať, že sa už prejavujú prvé pozitívne výsledky uplatňovanej hospodárskej politiky. Medzimesačný vývoj spotrebiteľských cien ukazuje, že od marca t. r. ceny prakticky stagnujú, rozbieha sa priemysel a stavebníctvo, klesá zahraničná zadlženosť, síce nevysokým tempom, ale s dobrou prognózou do budúcnosti rastie hrubý domáci produkt.

Náš opatrný optimizmus, opierajúci sa o vyhodnocovanie merateľných faktov, sa môže, našťastie, oprieť aj o pevné argumenty. Mám na mysli prijatie do OECD, medzi tridsiatku ekonomicky a politicky najvyspelejších krajín sveta. Hoci už od rozhodnutia o prijatí uplynulo niekoľko mesiacov, stále ma sprevádza pocit uspokojenia nad tým, že Slovensko to dokázalo. Okrem toho hodnotenie Slovenska v pravidelnej správe Európskej únie popri výčitkách obsahuje potešiteľné konštatovanie, že Slovensko má fungujúcu trhovú ekonomiku. Je to hodnotenie podľa skutočne náročných kritérií. Slovensko pred dvoma rokmi, povedané športovou terminológiou,

stojace mimo

hru, dnes stojí, s dobrými vyhliadkami, na štartovacej čiare spolu s favoritmi. To všetko je však v prvom rade náš spoločný úspech celého Slovenska. Po tomto, chcem veriť, že predsa len užitočnom poohliadnutí sa do nedávnej minulosti, by som chcel využiť príležitosť a dať vám do pozornosti problémy týkajúce sa oblasti, ktorá, myslím si, je vám tu prítomným osobitne blízka. Je to oblasť reštrukturalizácie podnikového a bankového sektora, v ktorej sa problémy hromadili dlhodobo. Mnohé, tie v podnikovej sfére, majú korene ešte pred novembrom 1989. Čím bolo problémov v tejto sfére naakumulovaných viac, tým bolo menej chuti a odvahy ich riešiť. Preto už samo odhodlanie sa do tohto explozívneho problému pustiť pokladám za úspech.

Reštrukturalizácia bankového sektora je v prítomnosti v podstate dokončená. Uskutočnila sa v dvoch etapách: prvá v decembri 1999 sa skladala z navýšenia základného imania v Slovenskej sporiteľni, vo Všeobecnej úverovej banke a v Investičnej a rozvojovej banke a z presunu časti klasifikovaných pohľadávok na novozriadenú Slovenskú konsolidačnú a sčasti na Konsolidačnú banku. Výsledkom prvej etapy reštrukturalizácie bola konsolidácia finančných charakteristík uvedených bánk ku koncu roku 1999, ktorá umožnila pokračovať v činnosti týchto bánk v roku 2000 a vytvorila dodatočný

časový priestor

na skončenie ich reštrukturalizácie a prípravu privatizačného procesu. To utvorilo predpoklad na ďalšie pokračovanie ich reštrukturalizácie a privatizačného procesu. Druhá etapa reštrukturalizácie bánk sa uskutočnila v júni t. r. Vychádzala z výsledkov diagnostických auditov portfólií bánk a vzala do úvahy aj odporúčania finančného poradcu pre privatizáciu. V rámci druhej etapy sa na Slovenskú konsolidačnú postúpilo približne 30 mld. Sk klasifikovaných pohľadávok. Výsledkom reštrukturalizácie je kvalitatívna zmena: kapitálová primeranosť bánk okolo 10 %, čo zodpovedá medzinárodným účtovným štandardom. Podiel klasifikovaných úverov pod dvadsaťpercentnou hranicou a tiež dostatočná likvidita týchto bánk. Je to výrazná zmena kvality bankového sektora. Privatizácia bánk pokračuje v súlade s plánom, ktorý schválila vláda. Proces sa dostal do realizačnej fázy. Do konca roku 2000 sa dokončí výber strategického partnera pre Slovenskú sporiteľňu, do Všeobecnej úverovej banky ako

minoritný investor

vstúpi niektorá z multilaterálnych finančných inštitúcií - EBOR alebo IFC. Po skončení výberu investora pre Slovenskú sporiteľňu sa začne tender na výber strategického partnera pre Všeobecnú úverovú banku. Jej privatizácia by sa mala dokončiť najneskôr v druhej polovici budúceho roka. Súbežne s privatizáciou Slovenskej sporiteľne a Všeobecnej úverovej banky prebieha aj privatizácia Investičnej a rozvojovej banky.

Vari ešte zložitejším procesom je finančná reštrukturalizácia podnikovej sféry. Je to proces spojený s opatreniami v rôznych oblastiach. Ich cieľom je dosiahnuť obnovenie finančných tokov v ekonomike. Tieto opatrenia vo svojom komplexe majú vytvoriť predpoklady na:

1. Odchod neživotaschopných podnikov z trhu, ale zároveň aj na ďalšie produktívne využitie dubióznych aktív.

2. Obnovenie financovania životaschopných podnikov externými zdrojmi a rekapitalizáciou podnikovej sféry.

3. Vyriešenie problému starých dlhov, ktoré brzdia a deformujú finančné toky v ekonomike.

Problém odchodu neživotaschopných podnikov z trhu rieši novela zákona o konkurze a vyrovnaní. Novela, ktorá je v platnosti od 1. augusta 2000, priniesla novú, reštrukturalizačnú vetvu do konkurzného konania a umožnila, spolu s novelami súvisiacich zákonov, prevádzkovať podnik, prípadne jeho životaschopnú časť aj po vyhlásení konkurzu.

(r)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.