|
|||||||||||||||||
Utorok 8.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eurokoridor sever - juhVážska vodná cesta dostáva kontúry Už v tomto roku je naplánovaný začiatok prác na stavbe Vodné dielo Sereď - Hlohovec, ktoré sa má dokončiť v roku 2006. Ide o prvú časť projektu Vážska vodná cesta s prepojením na Odru vodným kanálom Žilina - Bohumín a vytvorením Eurokoridoru sever - juh, čím sa naplní Európska dohoda o hlavných vnútrozemských cestách medzinárodného významu (AGN), ktorú podpísali 24. júna 1967 v Helsinkách a nadobudla platnosť v roku 1999. Úvodnú štúdiu koridoru s vybudovaním vodnej cesty Dunaj - Váh - Odra a na to nadväzujúcich programov vypracovala už v roku 1992 spoločnosť EMI (Economy Management International) Žilina. V roku 1994 založila táto spoločnosť akciovú spoločnosť SAVAS (Slovenská vážska spoločnosť). Pri koncipovaní zámerov vychádzala z toho, že proces zjednocovania EÚ bude dozrievať na globálnych projektoch a rozvoji regiónov vytvorenom na cyklickom investovaní do vzdelania a technológií, teda na znalostnej ekonomike. Preto je Vážska cesta budovaná na komparatívnej výhode geografickej polohy jednotlivých subregiónov s využitím ekologického a krajinárskeho aspektu v nadväznosti na doteraz vybudovaný priemyselný potenciál a dopravnú infraštruktúru koridoru. Pretože projekt Vážska vodná cesta, nazvaný E -81, si vyžaduje partnerstvo všetkých zainteresovaných, spoločnosť SAVAS Holding Žilina predložila Trnavskému samosprávnemu kraju návrh na vytvorenie zoskupenia územnoprávnych celkov pod názvom Eurokoridor sever - juh. Na Slovensku sú členmi združenia VÚC Trnava, Trenčín, Žilina a Nitra. V Česku je to Moravsko-sliezsky región a v Poľsku Lobušské, Dolnosliezske, Opolské, Sliezske a Zachodniopomorské vojvodstvo. Trnavský samosprávny kraj bude mať zastúpenie v orgánoch združenia - v dozornej rade, ktorú tvoria zástupcovia zastupiteľstiev mesta Hlohovec, Sereď a Piešťany, a zástupcov podnikateľských subjektov. Ustanovujúce valné zhromaždenie združenia bolo 1. júla 2003 na pôde Trnavského samosprávneho kraja, ktoré zvolilo aj jeho predsedu. Na úseku Slovenska budú v dĺžke viac ako 260 kilometrov vedené trasy troch druhov prepravy - železničnej, cestnej a vodnej v rozpätí približne jeden kilometer, čo poskytne vysoký synergický efekt. Osobitný význam bude mať výstavba logistických centier, priemyselných zón, obchodno-bankových centier a rozvoj turizmu. Zora Petrášová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |