|
|||||||||||||||||
Streda 9.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mobilita návštevníka veľhôrSprievodcovia sa reprofilujú a stávajú sa z nich už revízori Po včerajšku možno konštatovať, že príprava integrovaného dopravného systému vo Vysokých Tatrách vkročila do novej fázy, už podstatne bližšie k realizácii. Začali oživovať myšlienku integrovaného dopravného systému na jar 2003. Životaschopnosť myšlienky a vôľu na jej realizáciu preukázalo zoskupenie, ktoré prijalo pozvanie primátora mesta Ing. Jána Mokoša a rozhodlo o ďalších krokoch. Boli to zástupcovia technických univerzít z Košíc a zo Žiliny, VÚD, a. s., Žilina, Železničnej spoločnosti, firiem EMtest Žilina a Transmontana Poprad. Zástupca Divízie osobnej prepravy ZSSK Ing. Ladislav Olexa je od začiatku jedným z iniciátorov integrovaného dopravného systému v Tatrách. A ako prvý aj prichádza s oznámením konkrétnych krokov: Od III. štvrťroka 2003 zavádzame na tratiach TEŽ samoobslužný systém a ako prví v SR sa tu sprievodcovia reprofilujú na vlakových revízorov. Fakt, že si lístok na vlak TEŽ kúpi cestujúci hoci na hotelovej recepcii, je vlastne prvým praktickým organizačným krokom k realizácii integrovaného systému dopravy. Aj na základe tohto vyhlásenia teda možno konštatovať, že sa vo Vysokých Tatrách všetci zainteresovaní prestali presviedčať o potrebe tohto progresívneho (a logického) systému a začali s jeho realizáciou. Ďalšie kroky už načrtol Ing. Michal Balog, PhD., z Technickej univerzity Košice, koordinátor celého projektu: Musíme si odpovedať, čo chceme vo Vysokých Tatrách robiť a čo je z hľadiska dopravy, ale nielen z tohto hľadiska, prioritné. Podľa môjho názoru je to analýza existujúceho stavu s využitím všetkých doteraz existujúcich a známych skutočností. Bez nej a bez jasnej stratégie nemôžeme uspieť v zámeroch obrátiť sa o pomoc na EÚ a jej fondy. Kroky sú nasledovné: do konca júla sa stretne riešiteľský kolektív, ktorý vedie Ing. Ladislav Chyba, generálny riaditeľ VÚD Žilina. Prvý projekt, ktorým je v skutočnosti ideové riešenie s akcentom na päť prioritných projektov, musí byť k dispozícii do 15. septembra 2003. Potom už budú nasledovať investičné projekty so zámerom využiť fondy EÚ. Primátor Vysokých Tatier Ing. Ján Mokoš dúfa, že: Tento odborný tím potvrdí schopnosť efektívne riešiť mobilitu návštevníka Vysokých Tatier od podhoria až po vrchol Lomnického štítu, od cyklotrás až po efektívne kombinácie železničnej a autobusovej dopravy, vrátane zapájania systémov nekonvenčnej dopravy. Nebude to hneď, ale verím, že to nebude trvať desaťročia. Mikuláš Argalács |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |