|
|||||||||||||||||
Streda 9.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chýba dlhodobejší pohľadVstup do únie prospeje len pripraveným firmám Podľa štúdie Stratégie úspechu miestnych subjektov v strednej Európe, ktorú v týchto dňoch publikovala spoločnosť PricewaterhouseCoopers, najväčšia organizácia v oblasti profesionálnych služieb na svete opierajúca sa o schopnosti viac ako 125 000 ľudí v 142 krajinách sveta, musia mnohé domáce firmy v kandidátskych krajinách strednej Európy prijať stratégie s dlhodobejším výhľadom, ktoré sa neobmedzujú iba na minimalizáciu nákladov. Štúdia analyzuje proces prípravy domácich firiem v kandidátskych krajinách Európskej únie na jej rozšírenie. Opisuje nové možnosti a príležitosti, ktoré sa týmto subjektom otvárajú, a naznačuje, čo by ešte mohli urobiť pre to, aby v rozšírenej Európe uspeli. Jej autori k zverejneným zisteniam dospeli na základe rozhovorov s výkonnými riaditeľmi popredných domácich firiem v Poľsku, Maďarsku, Českej republike, na Slovensku a v Lotyšsku a s predstaviteľmi bankového sektora a zástupcami politického života. (Elektronickú verziu štúdie možno nájsť na adrese www.pwc.com/winningstrategies.) Štúdia Stratégie úspechu miestnych subjektov v strednej Európe priniesla niektoré zaujímavé poznatky: Mnohé miestne firmy ešte nemajú vypracované stratégie, ktoré by boli v dostatočnej miere zamerané na tvorbu trvalých zdrojov konkurenčných výhod: príliš sa koncentrujú na znižovanie nákladov. Ak chcú miestne firmy prežiť v rozšírenej Európskej únii, musia byť flexibilné, inovatívne a musia zintenzívniť spoluprácu s inými subjektmi, čo je predpokladom generovania nových hodnôt. Mnohým domácim firmám v kandidátskych krajinách sa už podarilo zvýšiť efektívnosť, a tak reagovať na rastúcu konkurenciu zahraničných spoločností na domácom i zahraničnom trhu. Oficiálne pristúpenie do Európskej únie v máji 2004 pravdepodobne neprinesie výrazné možnosti rozšírenia exportu na trh Európskej únie. Mark Ambler, riaditeľ PricewaterhouseCoopers pre Program novej Európy sa k zisteniam štúdie vyjadril takto: Ak majú kandidátske krajiny využiť výhody, ktoré im pristúpenie do EÚ ponúka pre zlepšenie ekonomickej úrovne tak, ako sa to podarilo v prípade Írska a Španielska, musia rozšíriť konkurencieschopnosť domácich podnikateľských subjektov. Výsledky štúdie podľa neho naznačujú, že aj keď niektoré domáce subjekty presadzujú stratégie poskytujúce základ pre trvalejšie zefektívnenie činností, iné sa prehnane sústreďujú na znižovanie nákladov na úkor uplatňovania udržateľnejších stratégií zameraných na diferenciáciu produktov alebo diverzifikáciu trhu. Pokiaľ si tieto firmy nevypracujú a nebudú podporovať stratégiu zameranú na úspech z dlhodobého hľadiska, vystavujú sa dvom rizikám. Po prvé: domáce firmy budú vystavené intenzívnejšej zahraničnej konkurencii: do regiónu bude plynúť viac zahraničných investícií, v dôsledku čoho budú musieť vynaložiť väčšie úsilie na zachovanie konkurencieschopnosti. Po druhé: ak nebudú kandidátske krajiny správne reagovať na výzvu, ktorú rozšírenie únie ponúka, môžu dospieť k zisteniu, že nezachytili všetky možné ekonomické výhody vyplývajúce z rozšírenia Európy, dodal Mark Ambler. (hyž) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |