|
|||||||||||||||||
Streda 9.Júla 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trocha porna nezaškodí?Na karlovarskom festivale si tento rok prišli na svoje aj milovníci sexu či dokonca porna, aj keď zahaleného do hávu existenciálnych drám. Jedným z takých filmov je aj erotický thriller Žiadostivosť (Choses secrčtes) režiséra Jeana-Clauda Brisseaua, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou príde do konca roka aj do našich kín. Vzťah dvoch mladých žien, ktoré sa rozhodnú vyškrabať sa nahor po spoločenskom rebríčku pomocou svojich tiel a znalostí milovania, miestami v sále vyvolával salvy smiechu pre svoju neuveriteľnú absurdnosť. Režisér síce tvrdí, že chcel ukázať najmä to, ako dokážu ženy manipulovať mužmi, aké ľahké je ich dostať do svojej moci, len, bohužiaľ, v záplave sexu, takmer až pornografického charakteru, sa jeho cieľ kamsi vyparil. Zdá sa, že Brisseau hranice normálnej kinematografie prekročil, a to s obrovskou chuťou, tváriac sa, že priniesol hlbokomyseľný intelektuálny film O to zaujímavejší je americký nezávislý príspevok Život jedného dievčaťa režiséra Asha, ktorý predsa len nepoužíva ako barličku skutočnosť, že hlavná hrdinka si našla zamestnanie ako internetová pornoherečka. Súťaž ako by si vybrala svoj slabší deň - na projekciách sa stretli dva nie príliš zaujímavé filmy - priemerná maďarská dráma Rózsove piesne (A Rózsa énekei, r. Andor Szilágyi), príbeh z 2. svetovej vojny o holokauste židovského obyvateľstva v Budapešti a americká melodráma Smoliar (Cooler, r. Wayne Kramer), ktorá rozhodne do súťaže svojím charakterom nepatrí. Opäť priemerný mainstreamový film, hoci so skutočne vynikajúcim obsadením (Wiliam H. Macey, Alec Baldwin), je v podstate rozprávkou o tom, že keď je šťastie unavené, sadne aj na Festivalový stroj beží na plné obrátky, utorkom sa dostal do svojej polovice. Organizátori sa zatiaľ neodvážia predpovedať, či divácka návštevnosť prekoná predchádzajúce ročníky, pretože v priemere do 12 tohtoročných kinosál denne príde okolo 15- až 20-tisíc divákov. Jiří Bartoška však môže byť v tomto smere už v tejto chvíli spokojný - festival sa pravdepodobne, tak ako po minulé tri ročníky, skončí so ziskom. To, že súťažná nórska komédia Kamoš (Buddy) asi zaujala aj medzinárodnú porotu, naznačil fakt, že do Karlových Varov prišla celá nórska delegácia na čele s režisérom, hercami a producentkou. Pre Mortena Tylduma je jeho film predovšetkým o priateľstve, tolerancii a láske. V podstate som pri príprave čerpal zo svojho života. Aj ja mám priateľov, s ktorými si rozumiem celý život, všeličo sme preskákali, inšpirovali ma ľudia, ktorých poznám, ich pozitívna energia a radosť zo života. Ďalšou, takmer neoddeliteľnou súčasťou festivalu sa stali aj Dni kritikov Variety, kde filmoví kritici z prestížneho filmového časopisu vybrali desať snímok z Európy, ktoré si podľa nich zaslúžia pozornosť. Vybrali sme sedem debutov, potom dvoch tvorcov druhých a jedného tvorcu tretieho filmu. Chceme totiž zviditeľniť najmä tých málo známych a oceniť ich odvahu a schopnosti, hovorí šéfredaktor Variety Steve Gaydos. Aj týmto spôsobom im chceme na karlovarskej prehliadke pomôcť nájsť distribútorov. Možno mnohých náš výber prekvapí, ale my nie sme zaťažení žiadnymi vzťahmi, posudzujeme iba kvalitu a zaujímavosť filmov. A hoci napríklad domáca česká kritika zvozila režijný debut herca Jana Krausa Městečko, paradoxom je, že kritici Variety ho do svojho výberu zaradili, pretože táto ironická a trpká komédia o fiktívnej českej obci a pokusoch jej obyvateľov budovať kapitalizmus, sa im mimoriadne páčila. Doma asi nie je nikto prorokom Alena Gašparovičová, Karlove Vary Foto Film Servis Karlove Vary |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |