|
|||||||||||||||||
Piatok 1.Augusta 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dominanta zdražieBude treba viac o 250 mil. Sk V súčasnosti prejde denne po štyroch bratislavských mostoch cez Dunaj vyše 180-tisíc vozidiel. Zložitá situácia je najmä v spojení mestskej časti Petržalka s centrom mesta. Napríklad v roku 2005 možno očakávať už viac než 200-tisíc vozidiel a v roku 2030 až 270-tisíc z Petržalky do centra a späť. Už pred viacerými rokmi bolo jasné, že Bratislava potrebuje ďalší most. Plán výstavby piateho mosta zahrnuli v Smernom územnom pláne mesta už v roku 1976 s výhľadom výstavby v roku 2000, a to s trojročným oneskorením, ale predsa sa vo februári tohto roka (po rôznych prieťahoch) začalo s výstavbou nového, tzv. Mosta Košická. Na rozdiel od mostov Lafranconi a Prístavného, ktoré majú výslovne dopravný charakter, nový most prinesie aj rozvoj priľahlého územia na pravom i ľavom brehu Dunaja. Navyše Most Košická umožní prepojenie Petržalky s mestskými časťami Mlynské nivy a Ružinov bez zaťaženia centrálnej mestskej zóny. V uplynulých dňoch prišla na stavenisko prvá dodávka oceľových konštrukcií mosta. Pri tejto príležitosti sme navštívili generálneho riaditeľa spoločnosti Metro Ing. Ladislava Csádera, ktorý nás privítal základnými údajmi: Most Košická sa stane príťažlivým objektom v panoráme mesta svojím tvarom i riešením a po zotmení aj svetelným efektom. Jeho celková dĺžka s estakádami bude 854 metrov a šírka 32 metrov. Koryto Dunaja, ktoré je tu široké 300 m, bude preklenovať oceľová konštrukcia, ktorá bude mať dĺžku 231 m v tvare oblúka, ktorého výška bude 36 m. Dĺžka novovybudovanej komunikácie od napojenia na Dolnozemskú cestu cez most po križovatku Mlynské nivy - Prievozská - Košická bude 1853 metrov. S výstavbou sme začali v decembri 2002 položením základného kameňa a prvého februára so zemnými prácami. V súčasnosti síce máme niektoré čiastkové sklzy, ale nemôžu ovplyvniť plán výstavby. V týchto dňoch pripravujeme aktualizáciu harmonogramu výstavby. Termín ukončenia výstavby mosta - máj 2005 nepochybne dodržíme. Investor aj projektanti si ešte v uplynulom období robili značné starosti s pozemkami, na ktorých bola v minulom storočí zbombardovaná chemická fabrika, tzv. Apolka. Pesimisti predpokladali vyvezenie celého podložia s možným výskytom nevybuchnutých bômb. Aká je realita? Opäť Ing. L. Csáder: Sme radi, že sa nesplnili čierne predpovede a zatiaľ sme nenašli nejaké nebezpečné pozostatky z vojny. Samozrejme, iná situácia je s kontaminovanou zeminou. Máme však dohodu so spoločnosťou VÚRUP a kontaminovanú zeminu odvážame na úložisko v Slovnafte, kde ju odkontaminujú. Môžem povedať, že sme mali väčšie obavy zo zakladania mosta, avšak realita je vcelku stavbársky v racionálnych medziach. Dokonca v týchto dňoch sme už dostali prvé dodávky častí oceľovej konštrukcie hlavného nosníka. Predpokladám, že už na budúci týždeň sa prvé časti nosníka zjavia na stavbe a začne sa s montážou mostnej oceľovej konštrukcie. Podobne ako iných investorov a stavbárov, aj nás sa nepríjemne dotkne pripravované zvýšenie DPH na plánovaných 19 %. Podľa prvých prepočtov výstavba mosta zdražie približne o 250 miliónov. Verím, že nájdeme pochopenie u predstaviteľov mesta i ministerstva financií. Výstavba mosta si vyžiadala aj výrub stromov a krovia hlavne na petržalskej strane. Nová výsadba zelene nahradí nielen škody spôsobené výrubom stromov, ale v dvojnásobnom množstve rieši aj výsadbu spoločensky hodnotných stromov. Podľa riaditeľa spoločnosti Metro dodržia všetky normy, ktoré upravujú ekologickú kvalitu okolia mosta i upravených ciest a nebudú sa prekračovať povolené limity ani hluku, ani exhalátov. Most výrazne zlepší dopravné rozdelenie v celom meste, zlepší dopravu a umožní zaviesť aj ekologicky vyhovujúcu trolejbusovú hromadnú dopravu do tejto časti Bratislavy. V okolí Mosta Košická sa predpokladá výstavba nových administratívnych a hotelovo-rekreačných zariadení, ktoré vdýchnu nový život aj tejto časti dunajského nábrežia. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |