|
|||||||||||||||||
Štvrtok 21.Augusta 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modrý kvet našim firmámPodpora environmentálnej značky stále nie je dostatočná (Obrázok - logo EVV plus Európsky kvet) Značkou Environmentálne vhodný výrobok (EVV) sa v súčasnosti môže hrdiť 46 výrobkov z produkcie podnikateľských subjektov na Slovensku. V tomto roku ju získala spoločnosť Johan Enviro za viaceré druhy hydrofóbneho adsorpčného materiálu, ktorý sa používa v priemysle a pri haváriách ako ochrana na zachytávanie nebezpečných látok. Druhým držiteľom značky je spoločnosť PAM Bratislava. Tá ju síce získala už v roku 1999, ale celý proces hodnotenia výrobku dobrovoľne absolvovala aj po sprísnení príslušnej smernice. Udelenie značky pre uvedené výrobky je signálom pre obchodných partnerov i spotrebiteľov, že ich výroba - od vstupných surovín, cez spracovanie až po koncovku, čiže odpad, vyhovuje stanoveným environmentálnym normám. Hoci oceňovanie výrobkov podobnými značkami má vo vyspelých krajinách dlhoročnú tradíciu, na Slovensku Národný program environmentálneho hodnotenia a označovania výrobkov vláda SR vyhlásila až v roku 1997. Minulý rok Národná rada SR schválila aj Zákon o environmentálnom označovaní výrobkov. Na rozdiel od predpisov založených na príkazoch, zákazoch, kontrole a sankcionovaní táto právna norma presadzuje dobrovoľný systém. To znamená, že ide nad rámec povinností a podporuje aktívny prístup subjektov k ochrane životného prostredia. Zároveň stanovuje aj jasné pravidlá hry nielen pokiaľ ide o podmienky udelenia značky, ale aj jej používanie. Vzhľadom na skutočnosť, že od termínu vstupu SR do EÚ sa budú môcť slovenské firmy uchádzať aj o získanie environmentálnej značky EÚ - je ňou známy Európsky kvet, MŽP SR pripravilo vyhlášku, ktorá nadobudla účinnosť pred niekoľkými týždňami, konkrétne 1. augusta. Tá predstavuje krok dopredu v podpore postupu pri získaní Európskeho kvetu. Aj pri jeho udeľovaní zostane kompetentným orgánom MŽP SR. To znamená, že ďalej budú pokračovať práce na vyhlasovaní výrobkových skupín pre environmentálne hodnotenie a označovanie výrobkov. No už nielen pre EVV, ale aj pre Európsky kvet. Z vyjadrení kompetentných pracovníkov MŽP SR vyplýva, že zároveň sa budú zosúlaďovať s EÚ aj environmentálne kritériá pre príslušné výrobkové skupiny. Hoci aj naďalej budú existovať dve značky, čiže Európsky kvet a slovenská EVV, predsa len odborníci predpokladajú, že po vstupe SR do EÚ záujem zo strany firiem o environmentálne značenie vzrastie. Aj keď uvedený zákon i vyhláška rátajú s určitou podporou pri udeľovaní značiek pre malých a stredných podnikateľov, predsa len štát by celý proces posudzovania mal výraznejšie podporiť. Ak totiž národný orgán nedobuduje laboratóriá a zariadenia na požadovanú úroveň, môže sa nielen spochybniť jeho kompetentnosť, ale aj predĺžiť a zdražiť posudzovanie. Veď o tom, že posudzovanie parametrov istého výrobku vyjde určite lacnejšie v slovenských ako napríklad v nemeckých či francúzskych skúšobniach, vari nik nepochybuje. Navyše, krok dopredu treba urobiť aj v osvete. Tá je stále nedostatočná. Cieľom udeľovania značky je síce ovplyvniť správanie spotrebiteľa na trhu tak, aby uprednostňoval tie výrobky, ktorých výroba je v súlade s myšlienkami trvalo udržateľného života, ale... Ale zatiaľ väčšina obyvateľov ani nevie, čo stromček, zvyčajne zelený, na výrobku znamená. Na rozdiel od krajín EÚ. Z informácií, ktoré sa nám podarilo získať, vyplýva, že v súčasnosti si každá významnejšia firma v EÚ doslova považuje za povinnosť mať na svojich výrobkoch označenie, ktoré posilňuje jej ekologický imidž. A rovnako aj spotrebitelia v krajinách EÚ vedia, že značka (či už EÚ alebo národná) im dáva štátom garantovanú informáciu o pozitívnom vplyve výrobkov na životné prostredie. Zdena Rabayová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |