Hospodársky denník
USD38,083 Sk
EUR41,926 Sk
CHF27,189 Sk
CZK1,292 Sk
  Piatok  22.Augusta 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Máme veľkú vôľu po zmene

Pevná linka má stále bohatý potenciál, ako môže osloviť klienta

Miroslav Majoroš ako jeden z vrcholových manažérov IT firmy bol ocenený takpovediac z vôle starších v podnikateľskom stave a s garanciou Hospodárskeho klubu (NEF) v roku 1997 titulom Líder budúcnosti. Vnímali ho doslova ako manažérsku kométu a od decembra 2002 je prezidentom CEO v Slovenských telekomunikáciách, a. s. Dnes odpovedá na otázky šéfredaktora Hd.

Hd: Čo sa už splnilo zo zmluvných záväzkov Deutsche Telekomu pri kúpe akcií Slovenských telekomunikácií?

M. Majoroš: Nereprezentujem Deutsche Telekom AG, ale som ním poverený viesť túto firmu tak, aby si v každom ohľade plnila všetky svoje právne a obchodné záväzky bez výhrad. Napriek tomu som pevne presvedčený, že si svoje akcionárske povinnosti plní zodpovedne.

Hd: Ako hodnotíte hospodárske výsledky Slovenských telekomunikácií za vlaňajšok a za prvý polrok 2003? Osobitne by ma zaujímali investičné akcie, plánované na tento a budúci rok.

M. Majoroš: Slovenské telekomunikácie si aj v roku 2002 udržali pozíciu vedúceho telekomunikačného operátora s najväčším trhovým podielom v oblasti výnosov. Tržby spoločnosti dosiahli výšku 18,84 mld. Sk, čo bolo v porovnaní s rokom 2001 menej o 1,27 mld. Sk. Hlavným zdrojom výnosov spoločnosti boli príjmy z hovorného vo výške 9,108 mld. Sk a výnosy zo stálych poplatkov vo výške 3,729 mld. Sk. Napriek nižším tržbám v roku 2002 Slovenské telekomunikácie naďalej pokračovali vo

zvyšovaní efektivity

a produktivity svojich činností, čo malo pozitívny vplyv na zisk spoločnosti. Čo sa týka tohto roka, Slovenské telekomunikácie dosiahli za prvý polrok roku 2003 výnosy vo výške 9 mld. Sk. Čistý zisk za prvý polrok dosiahol 1,6 miliardy Sk. Spoločnosť dosiahla zisk pred zdanením, odpismi, úrokmi a amortizáciou (EBITDA) vo výške 4,4 miliardy Sk, čo predstavuje veľmi pozitívnu maržu ukazovateľa EBITDA 49 %. Vývoj ukazovateľa EBITDA v prvom polroku roku 2003 je plne v súlade s očakávaniami našej spoločnosti.

Pokiaľ ide o investičné akcie, vedenie spoločnosti Slovenské telekomunikácie sa bude aj naďalej sústreďovať na efektívnosť v oblasti prevádzky a investícií, s dôrazom na udržanie tokov výnosov a príležitostí rastu v oblastiach dátových služieb a internetu. V druhom polroku fiškálneho roku 2003 bude prevládať orientácia na udržanie marže EBITDA vysoko nad hodnotou 40 %, pokračujúce zlepšovanie v efektívnosti čerpania investičných prostriedkov i prevádzkových nákladov a vytvorenie voľnej (disponibilnej) hotovosti z prevádzkovej činnosti ako jedného z významných parametrov tvorby hodnoty pre akcionárov. Investičný program našej spoločnosti na súčasný rok a nasledujúce roky sa bude zameriavať na ďalšiu modernizáciu a rozšírenie siete Slovenských telekomunikácií s cieľom zlepšenia služieb pre zákazníkov. V centre pozornosti investičného programu Slovenských telekomunikácií bude úplná digitalizácia siete.

Hd: Postupnosť krokov je zrejmá, pokiaľ si pripomenieme to, čo vo vydaní Hd zo 7. 6. 2001 a z 8. 6. 2001 povedal váš prezidentský predchodca L. Mikuš. Na najvyššej pozícii Slovenských telekomunikácií ste už niekoľko mesiacov. Čo by sa dalo označiť za výsledok vás a vašich spolupracovníkov?

M. Majoroš: Zmeny, ktorými prechádzajú Slovenské telekomunikácie, ale aj celý telekomunikačný trh, sú veľké. V tejto chvíli však nechcem hovoriť o takých veciach, akými sú liberalizácia trhu, nový regulačný rámec či digitalizácia siete. Rovnako dôležito totiž vnímam aj to, a bol by som naozaj rád, keby sa do konca tohto kalendárneho roka prejavili, aj všetky

naštartované zmeny

v rámci Slovenských telekomunikácií, ktoré by vnímali aj naši zákazníci. V spoločnosti je cítiť veľkú vôľu po zmene, ale chcel by som, aby sa to prejavilo i navonok a podarilo sa tak zmeniť vnímanie našej firmy v očiach verejnosti. Rád by som zmenil našu prácu hlavne v oblasti orientácie na zákazníka, ktorý nám za služby platí a ktorého si musíme nielen vážiť, ale tiež mu poskytovať služby a informácie, aké si zaslúži. Jednoznačnou prioritou pre mňa je orientácia na klienta, s ktorou súvisí niekoľko vecí. Okrem iného riadenie vzťahov so zákazníkmi či pravidelný monitoring ich spokojnosti. Naše snaženie už zaznamenalo úspech v tomto roku. V segmente veľkých, korporátnych zákazníkov sa nám podarilo zvýšiť výrazným spôsobom index ich spokojnosti a lojálnosti. V praxi to znamená, že prírastok nových klientov bol väčší ako ich úbytok. V súčasnosti dopracúvame podmienky v oblasti starostlivosti o našich zákazníkov tak, aby sme im vytvorili možnosť, a zároveň mali od nich informácie, ktoré nám podávajú formou rôznych podnetov, požiadaviek, reklamácií a sťažností.

Hd: Čo robíte pre kvalitu vzťahu s klientom?

M. Majoroš: Od vstupu strategického partnera Deutsche Telekom AG v roku 2000 je jednou z hlavných stratégii firmy orientácia na zákazníka. Kvalitný vzťah so zákazníkom je založený predovšetkým na dôvere a vedomí, že sa môže na naše služby v plnej miere spoľahnúť. Včasné vybavenie objednávky, rýchle poskytnutie presnej a úplnej informácie, poskytnutie odporúčania a výhodného riešenia, pozitívny prístup, ústretovosť, to všetko sú fakty, ktoré sú pre budovanie kvalitného vzťahu so zákazníkom veľmi dôležité. Slovenské telekomunikácie sú si toho vedomé, a preto v októbri 2001 založili Sekciu starostlivosti o zákazníkov, ktorej primárnym cieľom je zabezpečovať spokojnosť so službami našej spoločnosti. V rámci ústretovosti voči zákazníkom a ich potrebám uskutočňujeme redizajn našich predajných miest. Takisto boli vybudované telefonické Centrá služieb zákazníkom, ktoré umožňujú na bezplatných telefónnych číslach získať presné a úplné informácie o produktoch a službách ponúkaných našou spoločnosťou, špecifikovať požiadavky a objednať si vybrané produkty a služby. Záleží nám na tom, aby moderné technológie, ktorá naša spoločnosť na trh prináša, boli v rovnováhe s osobným

prístupom ku zákazníkovi,

a preto aj v budúcnosti budú Slovenské telekomunikácie naďalej klásť doraz na starostlivosť o zákazníkov a neustále zvyšovať kvalitu poskytovaných služieb podľa ich požiadaviek.

Hd: V súvislosti s nárastom vašich cien došlo k poklesu bytových staníc? Boli vaše protiopatrenia vo forme „úsporných balíčkov“ efektívne?

M. Majoroš: V priebehu posledných troch rokov sa celkom výrazne mení trh telekomunikačných služieb. Vzrástla penetrácia mobilných telefónov, ktorá pomaly dosahuje saturáciu. To znamená, že väčšina zákazníkov pevných liniek má zároveň aj mobilný telefón. To je celosvetový trend. Tento stav rozhodne neznamená zánik pevnej linky ani v oblasti hlasovej služby, ktorú dnes ponúkajú aj mobilní operátori. Slovenské telekomunikácie vnímajú paralelnú existenciu pevnej a mobilnej siete ako výzvu dokázať všetkým zákazníkom význam súčasného využívania pevnej linky a mobilného telefónu. Pevná sieť je schopná ponúkať cenovo najvýhodnejšie telefonovanie, a to aj v dlhodobej perspektíve. Navyše si myslím, že všetky služby, ktoré mobilní operátori v tejto chvíli ponúkajú, je možné poskytovať aj prostredníctvom pevnej linky. Pevná linka má nezastupiteľný zmysel pre toho, kto chce byť v pravidelnom kontakte s rodinou, je efektívna na telefonické vybavenie záležitostí počas pracovného dňa (volania počas silnej prevádzky sú na pevnej linke neporovnateľne výhodnejšie). Slovenské telekomunikácie sú pevne presvedčené o dlhodobej perspektíve pevnej linky. Svedčia o tom aj výsledky akcie - zriadenie pevnej linky za 1 Sk. Mesačne evidujeme viac ako 6000 žiadostí a celkovo sme dostali viac ako

14 000 žiadostí

od začiatku júna, a to hovorí o tom, že pevná linka má potenciál osloviť ďalších zákazníkov. Naša spoločnosť v súčasnosti ponúka každému segmentu našich zákazníkov rôzne služby a riešenia, čím sa naša ponuka v maximálnej miere individualizuje. Tento prístup sa ukazuje ako maximálne prínosný z hľadiska výnosov a zisku. Veľmi ťažko zastupiteľnou funkciou pevnej linky je možnosť pripojenia sa na internet - dial-up, ktoré poskytuje v súčasnosti možnosť pripojenia na internet pre každú domácnosť alebo firmu na Slovensku, DSL prináša kvalitu a možnosti využitia internetu, ktoré sú inými technológiami veľmi ťažko dosiahnuteľné.

Hd: Slovenské telekomunikácie boli a sú obviňované z monopolného pôsobenia, najmä z hľadiska internetu. Ako sa tieto vzťahy podľa vás vyvíjajú?

M. Majoroš: Prístup na internet a rôzne ďalšie internetové služby poskytuje v súčasnosti v Slovenskej republike asi 60 spoločností. Podiel Slovenských telekomunikácií (produkty ST Online a Slovakia IP) je podľa prieskumu agentúry TNS (merané počtom používateľov) približne 36 % (za máj - jún tohto roka). Takže o monopolnom postavení nemôže byť ani reči. Ak by sme sa na náš podiel pozreli cez výnosy, náš podiel je ešte nižší. Ide o silne konkurenčný trh,

kde sa bojuje

o každého zákazníka. Úplne iný pohľad sa naskytá napríklad z geografického hľadiska. Teda tam, kde je iným poskytovateľom internetových služieb (ISP) nerentabilné poskytovať tieto služby, sú zákazníci „odkázaní“ na dial-up prístup cez telefónnu linku. Žiadne monopolné pôsobenie z hľadiska internetu teda neexistuje. Do konca roka 2002 trval zákonný monopol na jedinú službu - hlasové telefonovanie na pevnej linke. Od 1. januára 2003 je však telekomunikačný trh zo zákona liberalizovaný.

Hd: Možno konflikt s Orange označiť za „tichú vojnu“?

M. Majoroš: Liberalizovaný trh často prináša aj tvrdý boj o zákazníka. Je však nesmierne dôležité, aby tento boj bol vedený s dodržaním platnej legislatívy a aby bol aj etický. Sme pevne presvedčení, že kroky, ktoré Slovenské telekomunikácie podnikli v súvislosti s týmto sporom, boli v záujme našich zákazníkov a splnili svoj zámer. Aj naďalej budeme veľmi pozorne sledovať kroky konkurentov a v prípade potreby budeme razantne reagovať.

Peter Kasalovský

Počasie

Na celom území Slovenska bude prevládať mierne dráždivé počasie, ktoré podmieňuje zvýšený výskyt niektorých zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí. Zhoršenie zdravotného stavu prevláda u osôb s ochoreniami pohybového systému, predovšetkým reumatického pôvodu. Mierne zvýšený môže byť sklon k bolestiam hlavy, zhoršeniu ekzémov, zvýšeniu krvného tlaku a k depresívnym stavom. Zvýšenie tonusu u vegetatívne labilných ľudí zlepší subjektívny stav týchto osôb (pri neurózach, neurotickej asténii).Zajtra pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude polojasno, miestami až oblačno. Na severe miestami, inde len ojedinele prehánky alebo búrky. Najvyššia teplota 27 až 31, na severe miestami chladnejšie. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 15 stupňov. Slabý vietor.V sobotu bude polooblačno, na severe a východe oblačno a ojedinele prehánky. Nočné teploty 17 až 13 stupňov, denná teplota 27 až 31, na severe a východe miestami okolo 25 stupňov. V nedeľu bude premenlivá veľká oblačnosť a miestami prehánky, ojedinele i búrky. Nočná teplota 16 až 12 stupňov, denná teplota 22 až 26, na severe miestami okolo 20 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 5.52 a zapadne o 20.00 hod.

Amsterdamoblačno23
Atényslnečno36
Belehradslnečno29
Berlínprehánky23
Bratislavapolooblačno28
Bruseloblačno24
Budapešťslnečno31
Bukurešťpolooblačno31
Frankfurtoblačno28
Helsinkiprehánky20
Istanbulslnečno30
Kodaňdážď20
Kyjevpolooblačno24
Lisabonpolojasno27
Londýnprehánky21
Madridpolojasno32
Moskvaprehánky21
Oslodážď20
Parížpolojasno26
Prahaoblačno26
Rímslnečno35
Sofiapolojasno32
Štokholmdážď20
Varšavaoblačno24
Viedeňpolooblačno26
Záhrebslnečno29
Ženevaoblačno25

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.