|
|||||||||||||||||
Streda 27.Augusta 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mobilná technika nadsluhujeZasahujú nielen pri požiaroch, aj proti sršňom, netopierom a ľadu Počet zásahov hasičských jednotiek na zdolávanie požiarov a vykonávanie záchranných prác pri povodniach, rôznych haváriách, dopravných nehodách a iných mimoriadnych udalostiach má u nás každoročne stúpajúcu tendenciu. V rokoch 1998 až 2002 mali až 194 099 výjazdov. Dá sa očakávať, že takýto trend bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch, najmä pokiaľ ide o špeciálne záchranné činnosti, ako je lezecká a potápačská, letecká hasičská záchranná služba, záchranné práce pri dopravných nehodách, povodniach a pod. Počet výjazdov k samotným požiarom tvorí 36 % z celkového počtu zásahov. Osobitne od roku 1999 narastajú výjazdy k dopravným nehodám. V uvedenom roku príslušníci Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) poskytovali pomoc pri 5805 dopravných nehodách, ale vlani už pri 9997. Hasiči túto činnosť vykonávajú komplexne, a to od vyslobodenia postihnutých osôb, likvidácie požiaru dopravného prostriedku, poskytnutia predlekárskej pomoci, až po opatrenia na ochranu životného prostredia a urýchlené uvoľnenie komunikácie. V dôsledku rozširujúceho sa medzinárodného terorizmu, najmä po 11. septembri 2001, ktorý ohrozoval aj územie Slovenskej republiky, išlo taktiež o činnosti zamerané na zaisťovanie, zber a prevoz podozrivých poštových zásielok obsahujúcich neznámy práškový materiál. Dôležitým kritériom na poskytnutie včasnej a účinnej pomoci je čas dojazdu na miesto zásahu. Terajšie rozmiestnenie staníc HaZZ neumožňuje v niektorých prípadoch, ako napríklad v zásahových obvodoch okresných riaditeľstiev v Čadci (Vychylovka, Makov-Kasárne), Banskej Bystrici (Hrochoť, Brusno), Zvolene (Dudince) a v Lučenci (Kokava nad Rimavicou) dojazd na miesto zásahu do 20 min. Tento problém je možné riešiť celoplošným pokrytím územia republiky zapojením aj vybraných obecných (mestských) hasičských zborov na zdolávanie rozsiahlych požiarov a poskytovanie pomoci pri živelných pohromách, najmä povodniach. Takéto riešenie by si však vyžiadalo materiálno-technické vybavenie týchto hasičských jednotiek, napríklad aj poskytnutím finančných prostriedkov uvedeným i ďalším obciam tak, ako túto problematiku riešia napríklad v Česku a Poľsku. Na tieto účely vláda v uznesení č. 527/2002 odsúhlasila vyčlenenie finančných prostriedkov v sume 48,5 mil. Sk, avšak v rozpočte na tento rok neboli zabezpečené. Ako nám povedal vedúci oddelenia požiarnej prevencie okresného riaditeľstva HaZZ v Trenčíne mjr. Miroslav Štefula, niekedy zasahujú aj pri kurióznych prípadoch. Napríklad keď zachraňujú osoby na stĺpe vysokého napätia vo výške 20 metrov, odstraňujú namrznuté cencúle z budov, ktoré ohrozovali chodcov. Ak treba, tak idú likvidovať roje osí a sršňov, alebo vyslobodiť labute primrznuté na ľade a pod. (požiarnici zasiahnu aj v takých prípadoch, ak do bytu vletia netopiere - pozn. autor). Mobilná technika, teda výjazdové vozidlá, ktoré vlastnia, je zastaraná. Najmä cisternové automobilové striekačky. Priemerný vek hasičskej techniky je 16,6 roka, okrem cisternovej automobilovej striekačky na hasenie lesných požiarov, ktorá je vo výbave necelé dva roky. Ešte stále je používaná technika, ktorá má 30 rokov. Ide o T-148 CAS-32, ktorá slúži hlavne na hasenie lesných požiarov a požiarov v ťažko prístupných terénoch a A-30 DVS-12 využívaná skupinou potápačov. Za posledných 10 rokov nám pribudli dve vozidlá na likvidáciu ekologických havárií, ktoré využívame pre celý Trenčiansky kraj a vozidlo hasičskej záchrannej služby na poskytovanie pomoci pri záchrane osôb počas dopravných nehôd a vyslobodzovaní osôb zo závalov a tesných priestorov. Aj keď je technika udržiavaná v prevádzkyschopnom stave, jej fyzické opotrebovanie je nadmerné, čo sa prejavuje zvýšenou poruchovosťou a zvýšenými nákladmi na opravu. Mnohokrát nám vypadlo vodné čerpadlo, preto pri hlásení požiarov často idú na výjazd aj dve vozidlá, hovorí major M. Štefula. Doteraz im pomáhali finančné prostriedky z povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel na vybavenie záchranárskym náradím, zdravotníckym a ekologickým materiálom. To sa nedá povedať o tomto roku, pretože zatiaľ nedostali ani korunu. V poslednom období pribúdajú dopravné nehody, ekologické havárie a prírodné katastrofy na likvidáciu ktorých je potrebné špeciálne vybavenie, výstroj a materiál (sorbenty, norné steny, rôzne upchávky) finančne náročný, čo nie je dostatočne pokryté financiami. Požiarnikov v Trenčíne trápi aj stav budovy hasičskej stanice postavenej v roku 1953. Rozvody elektrickej inštalácie a vody, ako aj výjazdové brány a odsávanie garáží, sú staré. Bolo už vypracovaných niekoľko projektových dokumentácií na výstavbu novej, prípadne prístavbu a nadstavbu jestvujúcej hasičskej stanice, na čo však tiež nie sú finančné prostriedky. V Trenčíne by potrebovali aj vyše 1,5 mil. Sk na kúpenie zimných pneumatík. V tom však nie je zahrnuté obstaranie diskov a náklady na prezutie pred a po zimnej sezóne. Vladimír Turanský Zora Petrášová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |