Hospodársky denník
USD38,55 Sk
EUR41,996 Sk
CHF27,346 Sk
CZK1,291 Sk
  Štvrtok  28.Augusta 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Bez vodiča po koľajniciach

Projekt šetrného plnoautomatického kamióna

Ako sa dá presunúť nákladná doprava z ulíc na koľajnice? Keď vychádzame z poznatku, že železničná nákladná doprava je konkurencieschopná len s novými automatizovanými riešeniami pre jej prevádzku, poskytuje riešenie CargoMover inovatívny príspevok k riešeniu tohto problému. Vybavený inteligentnými senzormi pre zistenie dopravnej cesty a prípadných prekážok a riadený cez mobilný vysielač z kontrolného centra, CargoMover sa podobá plnoautomatickému kamiónu na koľajniciach, ktorý je riadený bez vodiča. Je vhodný predovšetkým na flexibilné vybavenie individuálnych zákaziek v oblasti regionálnej dopravy a otvára nákladnej doprave nové perspektívy.

Systém v sebe spája to najlepšie z dvoch rozličných oblastí dopravy. Má všetky veľké výhody železnice: je šetrný k životnému prostrediu, šetrí energiu a prispieva k odbremeneniu cestnej dopravy. Umožňuje aj individuálnu, flexibilnú dopravu k železničnej prípojke príjemcu. V tomto prípade však ide iba o krátke trate.

Použitie CargoMovera, koncipovaného pre regionálnu dopravu do vzdialenosti 150 km, je veľmi široké: môže autonómne a priamo premávať medzi železničnými prípojkami, môže byť integrovaný do prístavných a podnikových dopravných systémov, môže slúžiť na posunovanie vlakov, byť kombinovaný s inými CargoMovermi, slúžiť ako prípojka pri kontajnerovej a kombinovanej doprave, alebo byť použitý v kyvadlovej doprave pri just-in-time dodávkach. Pri priemernej rýchlosti 70 km/h s porovnateľným dieselovým motorom je spotreba energie CargoMovera okrem iného aj pre nízky valivý odpor asi o 30 percent menšia ako pri kamióne.

CargoMover automaticky realizuje transport nákladu a je schopný využiť medzery v cestovnom poriadku normálnej regionálnej dopravy a pomocou inteligentnej riadiacej techniky podľa okolností nájsť svoje cieľové stanice alebo železničné prípojky. Vybavenie vozidla inteligentnými senzormi na zistenie dopravnej cesty a prípadných prekážok umožňuje bezpečnú prevádzku aj bez vodiča.

Päť radarových senzorov udáva relatívnu rýchlosť a vzdialenosť od iných objektov, napríklad od ostatných vlakov, a to nezávisle od denného svetla či počasia. Videokamera, ktorá slúži na rozpoznanie trate dodáva čiernobiele snímky vo formáte 768 x 576 bodov. Pomocou extrahovaných videozáznamov a informácií vychyľujúceho sa laserového skenera sa vytvára obrysový profil. Druhý laserový skener monitoruje oblasť pred vozidlom vo výške asi 50 cm a umožňuje rýchlo reagovať na prípadné prekážky na koľajach. Informácie z týchto troch skenerov sú pomocou špeciálneho počítača na fúziu dát skomprimované a poskytujú údaje na riadenie vozidla. Vďaka tejto konfigurácii je vozidlo pri rýchlosti 30 km/h schopné samostatne rozoznať prekážku a včas zastaviť. V normálnej prevádzke pri 80 km/h je CargoMover, tak ako aj každý iný vlak, závislý od riadiaceho centra.

(ab)

Počasie

Na našom území očakávame zväčša pozitívny vplyv počasia na pacientov so srdcovo-cievnym postihnutím. Zvyšovanie tonusu u vegetatívne labilných osôb s nízkym tlakom krvi, ktoré môžu byť výkonnejšie a aktívnejšie. Intenzívnejšie sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy. Zajtra predpokladáme pretrvávanie niektorých nepriaznivých vplyvov počasia. zvyšuje sa záťaž srdcovo-cievneho a dýchacieho systému. Znížiť sa môže tolerancia telesnej a duševnej námahy a koncentrácia. Častejšie sa môže vyskytovať depresia, malátnosť, nervozita, podráždenosť.(zč)

n Dnes bude polojasno až oblačno. Najvyššia teplota 25 až 29, na severe okolo 23 stupňov. Slabý premenlivý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 14 stupňov.n V piatok bude jasno až polojasno. Nočná teplota 16 až 12, v dolinách a kotlinách okolo 10, denná 29 až 33 stupňov. V sobotu bude prevažne oblačno a početné prehánky a búrky. Nočná teplota 18 až 14, denná 23 až 27, na východe územia ešte okolo 29, na Orave a na Kysuciach len okolo 21 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.00 a zapadne o 19.43 hod.

Amsterdamoblačno18
Aténypolooblačno32
Belehradpolooblačno28
Berlínzamračené19
Bratislavaoblačno25
Bruselpolooblačno21
Budapešťoblačno25
Bukurešťjasno30
Frankfurtoblačno23
Helsinkidážď14
Istanbuloblačno30
Kodaňprehánky15
Kyjevjasno21
Lisabonoblačno25
Londýnpolooblačno20
Madridprehánky28
Moskvadážď20
Oslooblačno15
Paríždážď24
Prahazamračené19
Rímjasno33
Sofiajasno24
Štokholmzamračené14
Varšavaoblačno17
Viedeňpolooblačno25
Záhrebpolooblačno27
Ženevadážď26

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.