|
|||||||||||||||||
Štvrtok 28.Augusta 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bez vodiča po koľajniciachProjekt šetrného plnoautomatického kamióna Ako sa dá presunúť nákladná doprava z ulíc na koľajnice? Keď vychádzame z poznatku, že železničná nákladná doprava je konkurencieschopná len s novými automatizovanými riešeniami pre jej prevádzku, poskytuje riešenie CargoMover inovatívny príspevok k riešeniu tohto problému. Vybavený inteligentnými senzormi pre zistenie dopravnej cesty a prípadných prekážok a riadený cez mobilný vysielač z kontrolného centra, CargoMover sa podobá plnoautomatickému kamiónu na koľajniciach, ktorý je riadený bez vodiča. Je vhodný predovšetkým na flexibilné vybavenie individuálnych zákaziek v oblasti regionálnej dopravy a otvára nákladnej doprave nové perspektívy. Systém v sebe spája to najlepšie z dvoch rozličných oblastí dopravy. Má všetky veľké výhody železnice: je šetrný k životnému prostrediu, šetrí energiu a prispieva k odbremeneniu cestnej dopravy. Umožňuje aj individuálnu, flexibilnú dopravu k železničnej prípojke príjemcu. V tomto prípade však ide iba o krátke trate. Použitie CargoMovera, koncipovaného pre regionálnu dopravu do vzdialenosti 150 km, je veľmi široké: môže autonómne a priamo premávať medzi železničnými prípojkami, môže byť integrovaný do prístavných a podnikových dopravných systémov, môže slúžiť na posunovanie vlakov, byť kombinovaný s inými CargoMovermi, slúžiť ako prípojka pri kontajnerovej a kombinovanej doprave, alebo byť použitý v kyvadlovej doprave pri just-in-time dodávkach. Pri priemernej rýchlosti 70 km/h s porovnateľným dieselovým motorom je spotreba energie CargoMovera okrem iného aj pre nízky valivý odpor asi o 30 percent menšia ako pri kamióne. CargoMover automaticky realizuje transport nákladu a je schopný využiť medzery v cestovnom poriadku normálnej regionálnej dopravy a pomocou inteligentnej riadiacej techniky podľa okolností nájsť svoje cieľové stanice alebo železničné prípojky. Vybavenie vozidla inteligentnými senzormi na zistenie dopravnej cesty a prípadných prekážok umožňuje bezpečnú prevádzku aj bez vodiča. Päť radarových senzorov udáva relatívnu rýchlosť a vzdialenosť od iných objektov, napríklad od ostatných vlakov, a to nezávisle od denného svetla či počasia. Videokamera, ktorá slúži na rozpoznanie trate dodáva čiernobiele snímky vo formáte 768 x 576 bodov. Pomocou extrahovaných videozáznamov a informácií vychyľujúceho sa laserového skenera sa vytvára obrysový profil. Druhý laserový skener monitoruje oblasť pred vozidlom vo výške asi 50 cm a umožňuje rýchlo reagovať na prípadné prekážky na koľajach. Informácie z týchto troch skenerov sú pomocou špeciálneho počítača na fúziu dát skomprimované a poskytujú údaje na riadenie vozidla. Vďaka tejto konfigurácii je vozidlo pri rýchlosti 30 km/h schopné samostatne rozoznať prekážku a včas zastaviť. V normálnej prevádzke pri 80 km/h je CargoMover, tak ako aj každý iný vlak, závislý od riadiaceho centra. (ab) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |