|
|||||||||||||||||
Utorok 5.Augusta 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vodiči opäť hlbšie do vrecka
Vyberať poplatky za prejazd tunela nám bráni legislatíva Od piatka nám o takmer 15 % zdražel benzín, onedlho vysolíme vyše desaťtisíc za zimné obutie automobilov, v závere roka sa zrejme dozvieme ďalšiu nepríjemnú správu. Uvažuje sa o zvýšení povinného poistného a od prvého dňa budúceho roka budeme platiť zase viac aj za diaľničnú známku. Ročné nálepky pre osobné automobily zdražejú o 25 % na 750 korún. Návrh na zvýšenie cien už schválil rezort dopravy a ešte ho musí odobriť vláda, ktorá návrh nepochybne schváli. V návrhu sa uvádza, že nákladné automobily veľkosti Avie si priplatia tisícku a veľké kamióny dvetisíc korún za ročnú diaľničnú nálepku. Navrhovatelia však zdôrazňujú, že aj po zdražení budú na Slovensku najnižšie poplatky za diaľnice spomedzi okolitých krajín. Čo možno schvaľovať a s čím určite súhlasia najmä občania zainteresovaných obcí a miest, od budúceho roka sa pre nákladné automobily nad 3,5 tony, spoplatní u nás aj prejazd vybranými cestami prvej triedy. Najmä tranzitujúce zahraničné nákladné automobily systematicky obchádzali naše diaľnice v snahe ušetriť a zaťažovali tak nielen cesty prvej triedy, ale aj obyvateľov obcí a miest, cez ktoré automobily prechádzajú. Zatiaľ ešte nie je určené, ktoré úseky z vyše 3200 km ciest prvej triedy sa budú spoplatňovať. Rezortní úradníci zvýšenie poplatkov zdôvodňujú aj tým, že stúpajú náklady na údržbu ciest. Hlavný radca Peter Hronský z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií v tejto súvislosti okrem iného uviedol: Náklady na opravu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest medziročne stúpajú o desiatky miliónov korún. Napríklad len ročné náklady na údržbu nedávno sprístupneného tunela Branisko sú približne 150 miliónov korún. Ročný príjem z predaja diaľničných nálepiek dosiahol tento rok výšku približne 600 mil. Sk. Po schválení návrhu by mohli príjmy vzrásť o 400 mil. Sk. Tunel Branisko skutočne umožňuje bezpečnú a rýchlu jazdu všetkým vozidlám. Mnohí sa preto právom pýtajú, prečo sa neplatí mýto za prejazd tunela, čo by aspoň trochu zmiernilo spomínaný 150-miliónový nárast na prevádzku tunela. Odpoveď P. Hronského bola jednoznačná, neumožňuje to v súčasnosti platná vyhláška. Spoplatniť jazdu tunelom možno až po novelizácii príslušnej vyhlášky. K zvyšovaniu cien diaľničných nálepiek pristupujú od budúceho roka aj v Česku či v Maďarsku. Spoplatnenie diaľnic od septembra zavádzajú aj v Nemecku a od budúceho roka aj v Rakúsku, kde pripravujú zaviesť tzv. elektronické mýtne. Prostredníctvom modernej techniky budú nákladné automobily a v Rakúsku dokonca aj autobusy platiť za presne odjazdený počet kilometrov nie malý poplatok. V Nemecku na diaľniciach sa bude platiť za jedno vozidlo a kilometer diaľnice od 9 do 14 centov podľa emisnej triedy príslušného nákladného automobilu. Ceny za vozidlo v Rakúsku sa budú pohybovať od 13 do 27,3 centa za odjazdený kilometer, podľa počtu náprav príslušného nákladného auta alebo autobusu. V akom štádiu je zavedenie elektronického mýtneho u nás, o tom už bližšie Gejza Végh, riaditeľ odboru cestnej dopravy ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii: V rámci krajín Európskej únie sa pripravuje jednotná smernica o systéme spoplatnenia diaľnic. V nej sa jednoznačne odporúča, aby sa spoplatnila nielen nákladná doprava nad 12 ton, ale už od 3,5 tony, a to dokonca na všetkých cestách. Rakúšania sú na spoplatnenie najlepšie pripravení a boli nás už zoznámiť s konkrétnou technológiou spoplatnenia. So zavedením mýtneho uvažujeme nielen u nás, ale aj v ďalších stredoeurópskych krajinách. Skôr než v roku 2005 však spoplatnenie nákladnej prepravy podľa názoru odborníkov nebudeme schopní zabezpečiť. V súčasnosti sa už starostlivo pripravujeme na aplikáciu celého systému. Vyžiada si to, samozrejme, značné finančné prostriedky, aj keď budeme sčasti využívať satelitné a iné technologické systémy aj iných krajín. Spomínaná nová smernica EÚ, ktorá by mala určiť jednotné maximálne sadzby za diaľnice a elektronicky výber poplatkov, však bude určite spravodlivejšia než platba za ročné nálepky. Platiť sa bude totiž iba za konkrétne odjazdené kilometre. Po našom vstupe do EÚ sa táto smernica stane záväznou aj pre nás. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |