|
|||||||||||||||||
Streda 10.Septembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vidieť celok a jeho časti zároveňMnožstvo problémov sa skrýva v zakorenených spôsoboch myslenia Názory na nepretržité vzdelávanie a neustále zvyšovanie vlastných schopností sú námetom mnohých diskusií v literatúre a médiách. Čo sa skrýva pod pojmom učiaca sa organizácia odhaľuje Peter Senge v klasickom diele literatúry manažmentu Piata disciplína. Učiaca sa organizácia je ako vynález, píše Peter Senge v legendárnej knihe Piata disciplína. Vedci rozoznávajú dve fázy vývoja. Nový objav sa najskôr vynájde. Stane sa tak najčastejšie v laboratóriu. Konečný spotrebiteľ z neho bude môcť mať prospech až po uplynutí určitého času. Tento moment sa nazýva inovácia - objav sa začne hromadne vyrábať a producentovi zaň začnú plynúť zisky. Učiaca sa organizácia sa v súčasnosti dostáva do fázy inovácie. Koncept už nie je potrebné vynachádzať a ani znova objavovať. Nastala zložitejšia fáza - jeho realizácia. Základným pilierom tzv. piatej disciplíny, ako uvádza P. Senge, je systémové (holistické) myslenie. Je odrazovým mostíkom k ďalším štyrom nástrojom, ktoré by mala moderná organizácia rozvíjať: l osobné majstrovstvo, l zmena myšlienkových modelov, l spoločná vízia, l tímové učenie sa. Systémové myslenie Systémové myslenie je nadstavbou tradičného myslenia, ktoré uprednostňuje jednosmerný pohľad. Na rozdiel od lineárneho myslenia integruje viacero pohľadov na jeden problém a snaží sa hľadať prepojenia, ktoré medzi nimi existujú. Vzájomná interakcia pomáha lepšie pochopiť skutočné príčiny vzniku problému. Tie sa najčastejšie nachádzajú v hlboko zakorenených vzoroch myslenia. Ako príklad môže poslúžiť prekonaný názor, že reklamná kampaň musí trvať mesiac. V súčasnosti sme často svedkami dvojstupňových reklám, ktorých jednotlivé časti trvajú kratšie ako mesiac. Oveľa väčší efekt môže priniesť, keď sa o pol roka objaví voľné pokračovanie známej reklamnej kampane. Do konfliktu sa tu dostáva ekonomický a marketingový pohľad. Viacstupňová kampaň môže v skutočnosti stáť viac, avšak má väčší potenciál komunikovať viac informácií zákazníkom. Okrem toho: ak dôjde k jej opakovanému pripomenutiu po určitom čase, reklamnému štúdiu už nie je nevyhnutné druhýkrát platiť za kreatívny návrh. Osobné majstrovstvo Každý človek má na začiatku určitú myšlienku, odhodlanie zvíťaziť a zmeniť svet. Po istom čase odhodlanie pominie a upadne do zabudnutia. Niektorí ľudia si dokážu udržať svoju osobnú víziu počas dlhých rokov a stále pracujú na jej dosiahnutí. Z povahy samotnej vízie vyplýva, že sa časom mení. Vízia znamená obraz budúcnosti, ktorý chcete dosiahnuť. Osobné majstrovstvo znamená udržať si počas celého života vnútornú motiváciu, ktorá je hybnou silou na dosahovanie nových úspechov. Vnútorná motivácia prameniaca z osobnej vízie pomáha: l vybudovať zmysel pre napĺňanie osobnej vízie, l zamerať energiu na podstatné veci, l udržať vnútorný pokoj a vyrovnanosť, l objektívne vnímať realitu. Keď človek nevie, čo chce, ťažko dosiahne vnútorný pokoj. Na druhej strane udržať vnútorný pokoj nie je ľahké ani vtedy, keď človek vie, kam sa chce dostať. Môžu ho totiž rušiť krízové situácie a vonkajšie vplyvy. Po čase sa časť vízie naplní a iná časť prestane byť natoľko atraktívna, aby podnecovala k ďalším činom. Preto je nevyhnutné z času na čas uvoľniť pracovné nasadenie a prehodnotiť, či vás doterajšie smerovanie bude napĺňať aj v budúcnosti. Myšlienkové modely Vaše predchádzajúce skúsenosti vplývajú na súčasné rozhodnutia prostredníctvom zabehnutých vzorov myslenia zapísaných hlboko vo vašom podvedomí. Vzory myslenia sa často prejavujú vo forme predsudkov. To znamená, že v každom rozhodnutí sa nachádza zovšeobecnenie, akési pravidlo odvodené zo skúsenosti. Takáto abstrakcia v sebe skrýva riziko. Ak ste na základe minulých udalostí dospeli k nejakému faktu, budete ho naďalej považovať za pravdivý. Ak si neoveríte, či je jeho výpovedná hodnota relevantná aj v inom prípade, môže sa vaše následné rozhodnutie zakladať na nesprávnom predpoklade. Spoločná vízia Na vytváraní podnikovej vízie by sa mali zúčastniť všetci zamestnanci. Je to najmä preto, že vízia, misia a hodnoty by mali predstavovať niečo, čo združuje všetkých ľudí v organizácii. Ich cieľom je zjednotiť snahu všetkých zamestnancov a poskytnúť im energiu na napĺňanie vytýčených smerov. Ak vaši zamestnanci nemajú osobnú víziu a priestor, ako vplývať na spoločnú víziu, stane sa len formuláciou na papieri, a nie zdrojom nadšenia pre prácu. Tímové učenie sa Tím má schopnosť podávať väčší výkon ako jeho jednotliví členovia samostatne. Tímové učenie sa predstavuje prostriedok na prekonávanie osobných bariér a prehlbovanie vzájomnej komunikácie. Jedným zo základných nástrojov je dialóg, teda v prvom rade schopnosť počúvať a argumentovať bez záujmu presadiť za každú cenu vlastný návrh. (HRweb.sk) RASTER Zákony učiacej sa organizácie Základ dnešných problémov položili včerajšie rozhodnutia. Čím väčšmi sa snažíte, na tým väčší odpor narazíte. Obyčajné riešenia vedú späť k problému. Odstránenie symptómov je náročnejšie ako odstránenie problému. Najmenej očakávané zmeny môžu priniesť najlepší výsledok. Rozhodnutia buď - alebo. Keď rozdelíte slona na dve časti, nevzniknú dva. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |