Hospodársky denník
USD37,135 Sk
EUR41,591 Sk
CHF26,836 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  11.Septembra 2003

Nariadiť a len diktovať?

Komentuje Peter Farárik

Polročná štatistika Úradu priemyselného vlastníctva SR o technickej tvorivosti slovenských subjektov v tomto roku signalizuje jej určitú stagnáciu. Úrad v hodnotenom období prijal a zapísal 106 prihlášok patentov a ak druhý polrok pôjde rovnako, bolo by to najmenej od roku 1996. Podobne sa vyvíja i štatistika v oblasti úžitkových a priemyselných vzorov i dizajnov. Až na rok 2000 počet prihlášok postupne klesá a prinajmenšom svedčí o tom, že technická tvorivosť potrebuje nový oživovací impulz. Úrad priemyselného vlastníctva sa oň snaží poskytovaním služieb, cestou vytvárania kontaktných stretnutí, sprístupňovaním a približovaním zlepšovateľskej agendy. Ako však uviedol v príhovore na nedávnom seminári o zlepšovateľstve podpredseda tohto úradu Ing. Ján Bachratý, jeho plné uplatnenie v podnikoch nie je možné nariadiť ani nadiktovať zhora. Iniciatíva musí vzniknúť vo vnútri podnikov. Je známe, že ak tie budú chcieť po vstupe Slovenska do EÚ obstáť v konkurenčných tlakoch, ich manažmenty budú musieť lepšie využiť aj tento ľudský potenciál.

Technické problémy má určite každá firma, len tie väčšie však majú vypracovanú vlastnú stratégiu, ktorá má za cieľ podporiť tvorivosť zamestnancov. Napríklad v spoločnosti I. D. C. Holding Bratislava vychádzali pritom zo zásady: „Využívame ruky výrobných pracovníkov, prečo nevyužívať ich mozog a nápady.“ Koncom roku 2000 tu spustili zlepšovací systém Z.U.Z.K.A., ktorý je skratkou slov Zajtra Urobíme Zasa Krok Aby bolo lepšie. Zaviedli ho v Pečivárni Sereď, vo Figare Trnava, v Pečivárni Holíč, v logistike, doprave a správe holdingu. V rámci systému sa podarilo získať 117 zlepšovacích a optimalizačných návrhov s vyčísleným prínosom za viac ako 2,1 mil. Sk. Zlepšovatelia získali odmeny približne za 275-tisíc korún a ako vidieť, firme sa to tiež oplatilo. Niektorí pozorovatelia sú toho názoru, že zlepšovací návrh je prežitkom doby a ich argumentáciu ovplyvnili deformácie tohto fenoménu v minulosti. Tento takzvaný prežitok však dobre pozná aj trhové hospodárstvo a často ho využíva na motivovanie tvorivosti zamestnancov. Za pravdu treba dať názorom, podľa ktorých príčinu technického problému vidí lepšie výrobný pracovník ako ten, čo je od neho vzdialený a vníma ho len z pozície riadiaceho manažéra.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.