Hospodársky denník
USD37,135 Sk
EUR41,591 Sk
CHF26,836 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  11.Septembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Úvahy na tému o rovnej(?) dani

Neuvážené závažné rozhodnutia, meniace život spoločnosti, sú časovanou bombou do budúcnosti

Informácie a diskusia o zavedení „rovnej“ dane v médiách sa takmer výlučne zamerali na technické hľadisko daňovej reformy, pričom nie je isté, či o reformu (teda zmenu, nápravu nevyhovujúceho stavu na nový, lepší) skutočne ide. Dôvody zmeny daňového systému, tak ako boli prezentované (zložitosť a veľké množstvo rôznych výnimiek) sú veľmi zavádzajúce a ťažko akceptovateľné, veď tejto problematike sa venujú špeciálne profesie (účtovníci a daňoví poradcovia) a majú k dispozícii aj podporné informačné technológie. Tým, ktorí sa problematikou daní každodenne zaoberajú, spôsobuje pravdepodobne ťažkosti skôr nestabilita daňového systému a časté zmeny. Zdôvodnenie potreby navrhovanej zmeny by malo byť základom, od ktorého sa odvíja nový, lepší systém a toto zdôvodnenie by si mali osvojiť a stotožniť sa s ním ak už nie všetci, tak prevažná väčšina tých, ktorých sa týka, teda prakticky celej populácie a všetkých právnických subjektov.

Prístup k spôsobu prípravy daňovej reformy je zarážajúci a zo strany príslušných orgánov nezodpovedný. Prečo je skutočne potrebné pristúpiť k daňovej reforme, prečo je potrebné vykonať ju práve navrhovaným spôsobom, aký bude dlhodobý dosah na spoločnosť (pozitíva i negatíva z hľadiska jednotlivých sociálnych skupín), to sú otázky, ktoré mal navrhovateľ prezentovať a malo sa o nich verejne diskutovať. Určite by bola prospešná aj osveta zo strany odborníkov (bolo by čudné, ak by sme takých nemali, a ak ich nemáme, mali by sme ich zabezpečiť zo zahraničia)

o funkcii daní,

o rôznych daňových systémoch, o ich vývoji a o tom, kde sa aké daňové systémy uplatňujú. Dalo by sa v takejto diskusii ísť aj hlbšie, a tam by sa dali hľadať určité vodidlá k tomu, prečo reformu a z akých základných princípov pri nej vychádzať. Jedným z takýchto východísk by mohla byť Ústava SR, v ktorej je v Čl. 55 uvedené, že: „Hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky.“ Akákoľvek reforma si musí ctiť ústavu, pokiaľ jej ustanovenia nie sú ako neodôvodnené alebo chybné z Ústavy SR vyňaté, prípadne v nej zmenené.

„Prečo by sme mali trestať úspešných za to, že viac zarábajú?“ Je to prekvapujúco priamočiary a jednostranný názor podporujúci navrhovanú „rovnú“ daň pánom, ktorý riadi ministerstvo, ktorého súčasťou názvu (a možno aj náplne) je oblasť sociálnych vecí. Už samotná väzba „rovná daň“ je nesprávna. Rovný znamená priamy alebo rovinný, bez nerovností, a prenesene tiež spravodlivý, cestný, taký ako sa patrí. Takže z hľadiska formálneho by bolo správne namiesto o „rovnej“ hovoriť o „jednotnej“ dani, lebo jej spravodlivosť je veľmi otázna. Prečo je otázna? Spornosť spravodlivosti

jednotnej dane

by bolo možné odvodiť od toho, že progresívne zdanenie je najbežnejšie vo vyspelých spoločenských systémoch s vysokou životnou úrovňou a dobrou spoločenskou atmosférou. Takáto argumentácia, precedensom či paralelou, je určite akceptovateľná, nehovorí však nič o podstate a všeobecných dôvodoch pre progresívne zdanenie. Podstata uplatňovania progresívneho zdaňovania zrejme vychádza z úrovne zásluhovosti na tvorbe príjmu jednotlivca alebo zisku firmy. Sú, samozrejme, aj extrémne zdatní jedinci, ktorí svojou šikovnosťou, usilovnosťou a intelektom dosahujú mimoriadne výsledky. Ich príjmy sú v niektorých prípadoch od zdanenia oslobodené (príjmy z duševného vlastníctva, vynálezy). Takíto mimoriadne zdatní a úspešní jedinci sa obyčajne nebránia odvádzaniu značnej časti svojich príjmov (daní) na celospoločenské potreby a navyše podporujú formou charity, nadácií, štipendií a podobne určité skupiny obyvateľov, ktoré sú na takúto podporu odkázaní, alebo si ju zaslúžia ako ocenenie ich práce a osobných kvalít.

Miera zásluhovosti na tvorbe hodnôt a spôsobe ich rozdeľovania, vyjadrená príjmom (mzda, zisk) a ich zdanením je bezpochyby diskutabilná a jej spravodlivosť nebude individuálne vnímaná ako správna a prijateľná pre všetkých. Mala by však taká byť pre prevažnú väčšinu subjektov v určitom spoločensko-sociálnom systéme (štát alebo únia štátov). Extrémny prípad, ktorý nemusí byť v podmienkach Slovenska fikciou, by nastal vtedy, keď

vlastník firmy

platí svojim zamestnancom (s výnimkou manažmentu, ktorý dostane o niečo viac) minimálnu mzdu a on sám z vytvoreného zisku žije bez akéhokoľvek vynaloženia úsilia v blahobyte (drahé auto, nehnuteľnosti, dovolenky a podobne). V takomto prípade progresívna daň zo zisku reguluje odvody podľa miery zásluhy na tvorbe zisku. Odhliadnuc od toho, ako vlastník/vlastníci majetok nadobudli, je tento čímsi, čo bez pracovnej sily neprodukuje hodnoty a nevytvára zisk. Toto zrejme pochopili tam, kde pracovná sila má okrem spravodlivých a uspokojujúcich pracovných podmienok aj právo na odmenu za vykonanú prácu, dostatočnú na to, aby im umožnila dôstojnú životnú úroveň, tak ako to garantuje v článku 36 aj Ústava SR. Pochopenie potreby takéhoto korektného vzťahu k zamestnancom však v mnohých prípadoch ťažko očakávať v ekonomike s vysokou nezamestnanosťou, kde je pracovnej sily prebytok a nástroje na zabezpečenie ústavou garantovaných práv nefungujú. O jednotnej dani by sa dalo uvažovať v prípade zabezpečenia primeraného (aký to je, napríklad 50-percentný?) podielu zamestnancov na zisku. Argument, že potom by nebolo možné zabezpečiť

rozvoj firmy,

je oprávnený iba čiastočne, lebo v prípade, že by bol garantovaný podiel zamestnancov na zisku, mohli by byť títo povinní prispievať na rozvoj firmy, čím by sa stávali jej spoluvlastníkmi, úmerne k podielu na navýšení jej imania.

Pri nazeraní na problematiku daní by sa dalo ísť ešte vyššie, čo v súčasnosti je už bežné pri kozmických letoch, a z tejto väčšej výšky by bolo vidieť, že je skutočnosťou, že Zem je naša (globálna) krajina a ľudstvo je náš (globálny) národ. Takéto nazeranie by mohlo (alebo skôr malo) mať dosah aj na nazeranie na problematiku daní. Pri takomto nazeraní ten, kto konzumuje viac zdrojov (suroviny, neobnoviteľné zdroje energie), by mal za túto svoju nadspotrebu platiť tým, ktorí zdroje šetria, aj tým, ktorí nie sú schopní ich čerpať, lebo ide o spoločný majetok ľudstva. Náznak takéhoto globálneho nazerania na našu globálnu krajinu Zem je obsiahnutý v možnosti obchodovania s limitmi na emisie. Platby za nadspotrebu zdrojov by v žiadnom prípade nemohli byť vydávané za určitú medzinárodnú charitatívnu pomoc, ale za povinnosť nestriedmeho konzumenta ku globálnemu národu - ľudstvu.

Vráťme sa však na zem (obrazne aj doslovne), na naše Slovensko. Problematika daní je súčasťou programu reforiem tejto vlády. Prerokovanie a očakávané prijatie navrhovaného spôsobu reformy(?) sa uskutoční v parlamente. V tejto súvislosti je, po doterajších skúsenostiach s odsúhlasením

rôznych zmätkov,

potrebné upozorniť poslancov (aj keď viera v to, že nejde o hádzanie hrachu na stenu, nie je opodstatnená) na ustanovenia základného zákona štátu, Ústavu SR, kde sa uvádza:

- Hospodárstvo SR sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky (Čl. 55).

- NR SR má 150 poslancov, ktorí sú volení na štyri roky. Poslanci sú zástupcovia občanov. Mandát vykonávajú osobne podľa svojho svedomia a presvedčenia, a nie sú viazaní príkazmi (Čl. 73).

- Na schôdzi NR SR, na ktorej sa poslanec zúčastňuje po prvý raz, skladá sľub, ktorý znie: „Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Svoje povinnosti budem plniť v záujme jej občanov. Budem dodržiavať ústavu a ostatné zákony a pracovať tak, aby sa uvádzali do života.“ (Čl. 75)

V podmienkach Slovenska môžu existovať dôvody na zavedenie jednotnej dane (napríklad snaha prilákať zahraničný kapitál výhodnými daňovými podmienkami). Nemožno to však hochštaplersky presadiť len na základe vydávania „chcenia“ za skutočné, reálne dosiahnuté (dosiahnuteľné) efekty, veď možno

väčšou prekážkou

pre príchod zahraničného kapitálu je právna džungľa, ktorá tu vládne. Voluntaristické experimentovanie nesmú pripustiť poslanci, len na základe propagandistických fráz a pokynov svojich straníckych a koaličných sekretariátov. Nezodpovedné konanie poslancov a ich konanie v rozpore s ústavou by malo byť postihnuteľné, a to stratou mandátu (čo by malo byť ako jedna z úprav ústavy, v nej podchytené pri novelizácii).

Diskusia v parlamente (na základe fundovanej, komplexnej a objektívnej predkladanej správy) by mala vyústiť do prijatia najlepšej alternatívy zmeny daňového systému na základe celospoločenskej zhody, za ktorú by sa dala považovať úroveň parlamentnej ústavnej väčšiny. Zmeny, ktorá bude dlhodobo pozitívne ovplyvňovať hospodárske a finančné pomery subjektov (právnických a fyzických osôb). Treba sa vyvarovať toho, aby prípadné presadenie nezodpovedných a celospoločensky neakceptovateľných zmien daňového systému nebolo násilím na veľkej (možno trojštvrtinovej) časti populácie. Takéto násilie by bolo významným príspevkom ku kríze spoločnosti a časovanou bombou do budúcnosti.

(Cobing)

Počasie

Očakávame zvýšenú záťaž na meteosenzitívnych ľudí. Prevládať môžu ťažkosti pri ochoreniach pohybového aparátu (najmä reumatické bolesti), srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému. Častejší môže byť výskyt nervozity, podráždenosti, únavy až depresie, bolestí hlavy, starších poranení a fantómových bolestí. Nižšia telesná a duševná výkonnosť, schopnosť sústredenia sa a pohotových reakcií môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd.Zajtra predpokladáme pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude veľká, predpoludním miestami zmenšená oblačnosť. Neskôr na viacerých miestach občasný dážď. Najvyššia teplota 15 až 20, na severozápade okolo 13 stupňov. Slabý, na západnom Slovensku západný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 9 stupňov.n V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 12 až 8, v horských dolinách okolo 6 stupňov, denná 15 až 19, na severe miestami okolo 13 stupňov. V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky. Na západe časom zmenšená oblačnosť a zrážky len miestami. Nočná teplota 11 až 7 stupňov, denná 15 až 19, na severovýchode okolo 13 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.26 a zapadne o 19.11 hod.

Amsterdamdážď17
Atényzamračené27
Belehradzamračené20
Berlíndážď14
Bratislavaoblačno18
Bruselpolooblačno18
Budapešťoblačno20
Bukurešťzamračené21
Frankfurtdážď16
Helsinkipolojasno20
Istanbuldážď25
Kodaňdážď15
Kyjevzamračené16
Lisabonpolojasno26
Londýnoblačno18
Madridpolojasno26
Moskvaoblačno15
Oslooblačno18
Parížoblačno21
Prahadážď15
Rímjasno29
Sofiadážď15
Štokholmpolojasno19
Varšavazamračené18
Viedeňoblačno18
Záhreboblačno20
Ženevaoblačno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.