Hospodársky denník
USD37,135 Sk
EUR41,591 Sk
CHF26,836 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  11.Septembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Ako skoncovať s imitáciami výrobkov?

To, že nečestná súťaž formou imitácie výrobku nie je zanedbateľný problém, nás môže presvedčiť už len letmá návšteva trhovísk. Výrobcovia postihnutí takýmto konaním sa na to, samozrejme, nepozerajú so založenými rukami. Ich aktivity sú rôzne. Aby sa výrobcovia, ale i spotrebitelia vedeli účinne ochrániť, Európske združenie na ochranu značkových výrobkov (AIM) už dávnejšie vypracovalo príručku ako skoncovať s imitáciami výrobkov. Podľa Ing. Dušana Pleška zo Slovenského združenia pre značkové výrobky každý prípad imitácie výrobku má svoje špecifiká. Absolútne univerzálny liek na všetky prípady nie je, ale mnohé z možností na ochranu výrobcov, ktoré príručka ponúka sú aplikovateľné aj u nás. O čo teda ide?

Značka je orientačný bod, ktorý umožňuje zákazníkovi urobiť informované rozhodnutie vhodné pre danú kúpnu situáciu a použitia výrobku. Výhod značky je pre zákazníka viac: hodnota, výber, dostupnosť, istota kvality a spoľahlivosti. V konečnom dôsledku to predstavuje pohodlie výberu. Navyše, silné značky priťahujú zákazníkov a predávajú tovar. Za tým všetkým sú však schopnosti výrobcu ponúknuť v každom prípade to najlepšie. A to reprezentuje veľa úsilia i peňazí. Výrobcovia imitácií to veľmi dobre vedia a chcú získať pre seba najväčšie výhody s najmenším úsilím. Teda nie cestou vlastnej tvrdej práce, ale napodobnením výrobku niekoho iného. Nie kvalitou, ale spravidla len vonkajšími vizuálnymi znakmi. Na tomto základe podvádzajú spotrebiteľa, poškodzujú skutočného majiteľa značky a znehodnocujú jeho majetok. Pred piatimi rokmi AIM urobila prieskum na základe ktorého sa zistilo, že v 9 európskych krajinách sú výrazné problémy s imitáciami a tretina oslovených firiem sa stretla s týmto problémom. Vo Veľkej Británii 42 % opýtaných spotrebiteľov vzalo do rúk výrobok a až vtedy si uvedomili, že to nie je to, čo chceli kúpiť. A približne každý piaty opýtaný kúpil omylom imitáciu, lebo si myslel, že ich vyrobil originálny značkový výrobca. Dôsledkom toho je, že sa vlastne takto znižuje návratnosť vložených prostriedkov výrobcami značkových výrobkov a následne sa obmedzuje inovácia, výskum a vývoj zamestnáva menej ľudí, znižuje sa ich konkurencieschopnosť, vyčleňuje sa menej prostriedkov na reklamu a marketing, ale i sponzorstvo charitatívnych akcií. Aj médiá či zdravotníctvo sú takto ochudobňované. A aké je riešenie? Ochraňovať obchodnú značku ochrannou zámkou. Treba ochraňovať aj charakteristický znak na výrobku, obal, etiketu, dizajn. Na nový výrobok treba nový osobitý obal. Štandardizáciu obalov s inými výrobcami treba dôkladne zvážiť, aby straty neprevážili zisky. Uniformite obalov sa spravidla treba vyhnúť. Charakteristický obal, etiketu treba aj reklamne podporiť. Vytvára sa tak spojenie medzi vizuálnymi prvkami a obchodnou značkou. Samozrejmosťou by malo byť, že tvrdo a dôsledne využívate svoje práva a rázne zakročujete proti imitátorom aj zdanlivo nevýznamným. Uvedenie nového výrobku by sa nemalo oznamovať s veľkým predstihom, imitátori sú schopní reagovať dosť pružne. Výrobcovia by mali zaangažovať svojich pracovníkov na monitorovanie imitácií - veď nakoniec ide o pracovné miesto každého z nich. A reagujte razantne a včas.

(sdl)

Počasie

Očakávame zvýšenú záťaž na meteosenzitívnych ľudí. Prevládať môžu ťažkosti pri ochoreniach pohybového aparátu (najmä reumatické bolesti), srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému. Častejší môže byť výskyt nervozity, podráždenosti, únavy až depresie, bolestí hlavy, starších poranení a fantómových bolestí. Nižšia telesná a duševná výkonnosť, schopnosť sústredenia sa a pohotových reakcií môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd.Zajtra predpokladáme pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude veľká, predpoludním miestami zmenšená oblačnosť. Neskôr na viacerých miestach občasný dážď. Najvyššia teplota 15 až 20, na severozápade okolo 13 stupňov. Slabý, na západnom Slovensku západný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 9 stupňov.n V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 12 až 8, v horských dolinách okolo 6 stupňov, denná 15 až 19, na severe miestami okolo 13 stupňov. V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky. Na západe časom zmenšená oblačnosť a zrážky len miestami. Nočná teplota 11 až 7 stupňov, denná 15 až 19, na severovýchode okolo 13 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.26 a zapadne o 19.11 hod.

Amsterdamdážď17
Atényzamračené27
Belehradzamračené20
Berlíndážď14
Bratislavaoblačno18
Bruselpolooblačno18
Budapešťoblačno20
Bukurešťzamračené21
Frankfurtdážď16
Helsinkipolojasno20
Istanbuldážď25
Kodaňdážď15
Kyjevzamračené16
Lisabonpolojasno26
Londýnoblačno18
Madridpolojasno26
Moskvaoblačno15
Oslooblačno18
Parížoblačno21
Prahadážď15
Rímjasno29
Sofiadážď15
Štokholmpolojasno19
Varšavazamračené18
Viedeňoblačno18
Záhreboblačno20
Ženevaoblačno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.