Hospodársky denník
USD37,135 Sk
EUR41,591 Sk
CHF26,836 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  11.Septembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Očakávame zvýšenú záťaž na meteosenzitívnych ľudí. Prevládať môžu ťažkosti pri ochoreniach pohybového aparátu (najmä reumatické bolesti), srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému. Častejší môže byť výskyt nervozity, podráždenosti, únavy až depresie, bolestí hlavy, starších poranení a fantómových bolestí. Nižšia telesná a duševná výkonnosť, schopnosť sústredenia sa a pohotových reakcií môže zvýšiť riziko úrazov a nehôd.Zajtra predpokladáme pretrvávanie zdravotných ťažkostí podmienených počasím.(zč)

n Dnes bude veľká, predpoludním miestami zmenšená oblačnosť. Neskôr na viacerých miestach občasný dážď. Najvyššia teplota 15 až 20, na severozápade okolo 13 stupňov. Slabý, na západnom Slovensku západný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 9 stupňov.n V piatok bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 12 až 8, v horských dolinách okolo 6 stupňov, denná 15 až 19, na severe miestami okolo 13 stupňov. V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky. Na západe časom zmenšená oblačnosť a zrážky len miestami. Nočná teplota 11 až 7 stupňov, denná 15 až 19, na severovýchode okolo 13 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.26 a zapadne o 19.11 hod.

Amsterdamdážď17
Atényzamračené27
Belehradzamračené20
Berlíndážď14
Bratislavaoblačno18
Bruselpolooblačno18
Budapešťoblačno20
Bukurešťzamračené21
Frankfurtdážď16
Helsinkipolojasno20
Istanbuldážď25
Kodaňdážď15
Kyjevzamračené16
Lisabonpolojasno26
Londýnoblačno18
Madridpolojasno26
Moskvaoblačno15
Oslooblačno18
Parížoblačno21
Prahadážď15
Rímjasno29
Sofiadážď15
Štokholmpolojasno19
Varšavazamračené18
Viedeňoblačno18
Záhreboblačno20
Ženevaoblačno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.