Hospodársky denník
USD36,948 Sk
EUR41,491 Sk
CHF26,732 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  12.Septembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Náš rozkopávkový príbeh

Deficit v opravách našich ciest sa prehlbuje

Na Slovensku vlani len Slovenská správa ciest investovala do údržby ciest a diaľnic v jej správe investovala 3,2 mil. Sk, čo samozrejme ani zďaleka nestačí. Na potrebné rekonštrukcie a údržbu sa už roky nedostatočne vyčleňujú finančné zdroje. Z analýz dopravného, technického stavu ciest vyplýva, že ich stav, vrátane diaľnic, sa rýchle zhoršuje. Prehlbuje sa najmä deficit v opravách a tak každoročne pribúdajú dĺžky ciest v nevyhovujúcom stave. Podľa výročnej správy Slovenskej správy ciest za minulý rok pribúdajú každoročne nevyhovujúce cesty l. triedy o percento a pri cestách III. triedy až o tri percentá. Nárast dopravy, zaťaženosť ciest, a tým aj náročnosť ich opráv, údržby a rekonštrukcií núti všade vo svete hľadať nové formy výstavby cestných komunikácií s vysokou nosnou schopnosťou, dlhou životnosťou, krátkymi sanačnými časmi, nízkymi udržiavacími nákladmi, zvýšenou bezpečnosťou dopravy, ale aj so znížením hlučnosti a ohľaduplnosťou k životnému prostrediu a možnosti recyklovať starý stavebný cestný materiál. Jednou z týchto možností sú cementobetónové cesty. U nás sa uplatňujú iba ak na diaľničné koridory, cestné tunely , no menej na cesty či veľmi preťažené dopravné križovatky a mestské komunikácie. Pri stavbe mestských komunikácií sa v porovnaní s diaľnicami popri trvácnosti cementobetónového povrchu dostávajú do popredia aj iné kritéria, najmä rýchlosť, križovatky, autobusový pruh a zastávky ako aj ich dlhodobá životnosť. V tejto súvislosti by mohli byť aj pre naše mestá zaujímavé skúsenosti s rýchlo tvrdnúcim betónom, ktorý použili vo Viedni. Dvojvrstevná technológia výstavby zlepšuje aj hlukové vlastnosti starých vozoviek. Zníženie hlučnosti sa docielilo úpravou povrchov vlečnou jutou a emisie hluku sú pri tejto úprave porovnateľné s emisiami z asfaltových povrchov.

Nové technológie prinášajú nové úžitkové parametre. Betónové dosky vystužené armatúrou priniesli aj vynikajúcu dlhodobú rovnosť povrchu ciest, nepodliehajú plastickým deformáciám (žiadne vychodené koľaje). Odolnosť voči vysokému zaťaženiu je veľká a zaručuje dlhodobo prevádzkovú spôsobilosť a minimálne náklady na údržbu. Doba životnosti 30 - 40 rokov, potrebné sú len drobné údržbárske práce. K tomu sa radia aj nové povrchové vlastnosti vozoviek, ktoré majú vplyv na bezpečnosť prevádzky a životné prostredie. Takéto cesty sa v západnej Európe stávajú už štandardom. V Nemecku tvoria 31 % cestnej a novej diaľničnej siete, v Belgicku 41 %, v Česku tvoria 31 % diaľnic. Na Slovensku je to 0,6 % cestnej siete, k ním treba pripísať príklad z mestskej komunikácie, križovatky pod hlavnou stanicou v Bratislave a rekonštrukcie najviac namáhaných zastávok v meste, ktoré budujú zo špeciálneho cementu. Holcim Slovensko a švédska firma Skanska realizovali prvú cementobetónovu vozovku v diaľničnom tuneli pod Braniskom v dĺžke 5100 metrov.

Dana Jandová

Počasie

Predpokladáme, že na väčšine územia budú intenzívnejšie zdravotné problémy pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Meteosenzitívne osoby môžu reagovať na prevládajúci typ počasia mierne zvýšeným sklonom k zhoršeniu zdravotného stavu pri niektorých ochoreniach srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho systému, ako aj nervozitou, podráždenosťou a nižšou toleranciou telesnej a duševnej námahy a schopnosťou sústredenia.Zajtra očakávame čiastočný ústup nepriaznivých vplyvov počasia.(zč)

n Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach občasný dážď. Najvyššia teplota 14 až 18 stupňov, na severe miestami len okolo 12 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s. Na horách vo výške 1500 m 6 stupňov.n V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď. Nočná teplota 13 až 9 stupňov, denná teplota 14 až 19 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, cez deň časom až oblačno a ojedinele prehánky. Zrána ojedinele hmla. Nočná teplota 11 až 7 stupňov, denná teplota 16 až 20, na severe okolo 14 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.27 a zapadne o 19.07 hod.

Amsterdamdážď14
Atényoblačno28
Belehradzamračené22
Berlínoblačno19
Bratislavaoblačno19
Bruselzamračené17
Budapešťoblačno21
Bukurešťdážď21
Frankfurtdážď16
Helsinkipolojasno17
Istanbuloblačno26
Kodaňdážď14
Kyjevoblačno16
Lisabonpolojasno31
Londýnpolooblačno20
Madridpolojasno29
Moskvapolooblačno15
Oslooblačno17
Parížpolooblačno20
Prahaprehánky17
Rímpolojasno27
Sofiadážď21
Štokholmpolojasno16
Varšavaveľká oblačnosť17
Viedeňoblačno20
Záhrebdážď18
Ženevaoblačno19

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.