|
|||||||||||||||||
Piatok 12.Septembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Náš rozkopávkový príbehDeficit v opravách našich ciest sa prehlbuje Na Slovensku vlani len Slovenská správa ciest investovala do údržby ciest a diaľnic v jej správe investovala 3,2 mil. Sk, čo samozrejme ani zďaleka nestačí. Na potrebné rekonštrukcie a údržbu sa už roky nedostatočne vyčleňujú finančné zdroje. Z analýz dopravného, technického stavu ciest vyplýva, že ich stav, vrátane diaľnic, sa rýchle zhoršuje. Prehlbuje sa najmä deficit v opravách a tak každoročne pribúdajú dĺžky ciest v nevyhovujúcom stave. Podľa výročnej správy Slovenskej správy ciest za minulý rok pribúdajú každoročne nevyhovujúce cesty l. triedy o percento a pri cestách III. triedy až o tri percentá. Nárast dopravy, zaťaženosť ciest, a tým aj náročnosť ich opráv, údržby a rekonštrukcií núti všade vo svete hľadať nové formy výstavby cestných komunikácií s vysokou nosnou schopnosťou, dlhou životnosťou, krátkymi sanačnými časmi, nízkymi udržiavacími nákladmi, zvýšenou bezpečnosťou dopravy, ale aj so znížením hlučnosti a ohľaduplnosťou k životnému prostrediu a možnosti recyklovať starý stavebný cestný materiál. Jednou z týchto možností sú cementobetónové cesty. U nás sa uplatňujú iba ak na diaľničné koridory, cestné tunely , no menej na cesty či veľmi preťažené dopravné križovatky a mestské komunikácie. Pri stavbe mestských komunikácií sa v porovnaní s diaľnicami popri trvácnosti cementobetónového povrchu dostávajú do popredia aj iné kritéria, najmä rýchlosť, križovatky, autobusový pruh a zastávky ako aj ich dlhodobá životnosť. V tejto súvislosti by mohli byť aj pre naše mestá zaujímavé skúsenosti s rýchlo tvrdnúcim betónom, ktorý použili vo Viedni. Dvojvrstevná technológia výstavby zlepšuje aj hlukové vlastnosti starých vozoviek. Zníženie hlučnosti sa docielilo úpravou povrchov vlečnou jutou a emisie hluku sú pri tejto úprave porovnateľné s emisiami z asfaltových povrchov. Nové technológie prinášajú nové úžitkové parametre. Betónové dosky vystužené armatúrou priniesli aj vynikajúcu dlhodobú rovnosť povrchu ciest, nepodliehajú plastickým deformáciám (žiadne vychodené koľaje). Odolnosť voči vysokému zaťaženiu je veľká a zaručuje dlhodobo prevádzkovú spôsobilosť a minimálne náklady na údržbu. Doba životnosti 30 - 40 rokov, potrebné sú len drobné údržbárske práce. K tomu sa radia aj nové povrchové vlastnosti vozoviek, ktoré majú vplyv na bezpečnosť prevádzky a životné prostredie. Takéto cesty sa v západnej Európe stávajú už štandardom. V Nemecku tvoria 31 % cestnej a novej diaľničnej siete, v Belgicku 41 %, v Česku tvoria 31 % diaľnic. Na Slovensku je to 0,6 % cestnej siete, k ním treba pripísať príklad z mestskej komunikácie, križovatky pod hlavnou stanicou v Bratislave a rekonštrukcie najviac namáhaných zastávok v meste, ktoré budujú zo špeciálneho cementu. Holcim Slovensko a švédska firma Skanska realizovali prvú cementobetónovu vozovku v diaľničnom tuneli pod Braniskom v dĺžke 5100 metrov. Dana Jandová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |