Hospodársky denník
USD37,177 Sk
EUR41,432 Sk
CHF26,649 Sk
CZK1,269 Sk
  Utorok  16.Septembra 2003

Ostro sledovaný

Nemecký automobilový priemysel je dôsledne sledovaný z mnohých strán, a to nielen pri príležitosti takých udalostí ako Autosalón vo Frankfurte. Analytici, obchodníci, hráči na svetových trhoch... všetci tí, ktorí netrpezlivo striehnu na akúkoľvek správu, ktorá by mohla poodhaliť ďalšie smerovanie v recesii sa zmietajúcej nemeckej ekonomiky, jedným okom sledujú vývoj v tomto sektore. Automobilový priemysel vytvára 14,7 % zo všetkých nemeckých pracovných miest a na celkovom objeme investícií do výskumu a vývoja sa podieľa jednou tretinou. Autá milujúci Nemci minú na svojich štvorkolesových tátošov počas života v priemere približne 300 tis. EUR, čo predstavuje druhú najväčšiu nákladovú položku hneď po výdavkoch na bývanie. Automobilový sektor bol v minulosti jedným z hnacích motorov každého rozmachu najväčšej európskej ekonomiky.

A práve týmto sektorom sa v súčasnosti nesie správa, že po troch rokoch stagnácie predaja by mal ten nasledujúci priniesť oživenie záujmu. Pozitívny trend, ktorý je zjavný na trhu s akciami, povzbudzujúce výsledky prieskumov spotrebiteľskej dôvery, úrokové sadzby na 50-ročnom minime, a to všetko od januára umocnené čiastočným odbremenením Nemcov od daní bude podľa mnohých predstavovať potrebný impulz na prekonanie strachu z neistoty. „Ľudia peniaze zaručene majú a len čo dostanú správnu inšpiráciu (kúpiť si nové auto), ekonomika sa rozbehne,“ povedal Reinhard Keunstler, šéf nemeckého Jaguaru a Landorveru. Optimistický výhľad však zatieňuje fakt, že tento rast sa očakával už v tomto roku. A tak skeptici spochybňujú budúcoročné oživenie investovania do áut. Producenti sú však presvedčený, že sa následkom tohto posunu vytvoril akýsi potlačený dopyt a len čo si budú Nemci istejší budúcnosťou a budú sa cítiť bohatší, začnú utrácať. Teóriu driemajúceho dopytu podporuje aj fakt, že priemerný vek automobilov na nemeckých cestách sa v súčasnosti pohybuje na úrovni 89 mesiacov, čo je o 12 mesiacov viac ako na konci deväťdesiatych rokov. Výraznú úlohu pri nákupných rozhodnutiach môže spôsobovať žalostná situácia na trhu práce. Kúpa auta v časoch, keď ľudia z okolia prichádzajú o zamestnanie, sa nejaví ako vhodný krok.

(Ľ. Martauzová/REUTERS)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.