Hospodársky denník
USD37,021 Sk
EUR41,341 Sk
CHF26,645 Sk
CZK1,263 Sk
  Štvrtok  18.Septembra 2003

Niekoľko otázok pre ministra

V posledných dvoch-troch mesiacoch má dôstojný priestor v Hd zdravotníctvo. Nie však preto, že by sme sa zhliadali v najdynamickejšom a svojou spontánnosťou sympatickom ministrovi MUDr. R. Zajacovi, ale preto, že jeho rezort je pre každého človeka skôr či neskôr viac ako dôležitý. Verejnosti ako tieňový minister sľuboval, že sa postará o systémové riešenia problémov... Nemá to ľahké, keďže za desať mesiacov jeho rezort má parlamentom schválenú iba tzv. trojnovelu zákonov (č. 273/1994, č. 98/1995 a č. 277/1994 Z. z.), ale my mu tiež chceme pomôcť. Aby lepšie videl, čo rieši a s akým výsledkom, ale aj to, čo ho čaká, a podľa všetkého neminie.

Už niekoľko rokov sú finančné prostriedky z výnosov zdravotníckych lotérií poukazované MZ SR do zdravotníckych zariadení na „prilepšenie“, a to vždy na základe schváleného uznesenia vlády. Sú to

prísne účelovo určené finančné prostriedky. V roku 2002 boli okrem iného použité v objeme 20 mil. Sk v prospech hospicov, za 12 mil. Sk boli nakúpené endoprotézy a za 8 mil. Sk boli zakúpené očné šošovky. V roku 2003 boli finančné prostriedky na MZ SR rozdelené, ale neboli poukázané zdravotníckym zariadeniam. Otázky: Prečo sa tak stalo?, Kde, kedy a v akom objeme boli použité?, Bolo to v súlade s prijatým konkrétnym uznesením vlády? Kto navrhoval ich rozdelenie na jednotlivé účely?

V liste č. M/4851/2003 z 24. júla 2003 zdravotnícke zariadenia boli vyzvané, aby zaslali odsúhlasené záväzky voči svojim veriteľom evidované k 31. decembru 2002 odboru dlhovej služby. V liste sa uvádza, aby si zdravotnícke zariadenie najskôr započítalo záväzky a pohľadávky s veriteľom (napríklad so zdravotnou poisťovňou). V tejto súvislosti dávame do pozornosti § 4 zákona 446/2001 Z. z. a § 4, ako aj § 4a zákona 138/1991 Zb. Otázky: Ako možno započítať to, čo zariadenie vlastní (pohľadávky - § 4 ods. (1) bod a) zák. č. 446/2001 Z. z.) s tým, čo po 1. 1. 2003 už zostalo v „majetku štátu“ (§ 4 ods. (2) bod a) zák. č. 446/2001 Z. z.). Vyzerá to tak, že právnické osoby, ktoré už nie sú v pôsobnosti MZ SR, sú „usmerňované“ na porušenie zákona?

Ďalšie otázky vyvoláva reštrukturalizácia zdravotníckych zariadení mesta Košice. K akej redukcii oddelení, lôžok, personálu dochádza? Aký je ekonomický prínos - úspora nákladov v priemere mesačne?

Obdobné treba položiť pokiaľ ide o reštrukturalizáciu zdravotníckych zariadení Bratislavy a spolu s nimi: Zostáva FN na Mickiewiczovej ul. bez lôžkového krčného, ortopedického a urologického oddelenia?

Akým spôsobom budú riešené uvoľnené budovy? Prečo MZ SR nerešpektuje programové vyhlásenie a plán úloh vlády SR? Liečebný poriadok (výkony a zdravotné služby) mali byť prijaté k 1. 7. 2003. Je zrejmé, že pri dodržaní legislatívneho procesu nebude v platnosti ani 1. 1. 2004. Prečo? Ako sa to stalo, že výberové konanie na funkciu štatutárneho zástupcu Ústavu tuberkulózy a pľúcnych chorôb a hrudnej chirurgie vo Vyšných Hágoch je odkladané od decembra 2002 a do konca augusta 2003 nebolo vykonané? Kedy bude predložená koncepcia ďalšieho postupu reformy v Bratislave, v Košiciach, v Banskej Bystrici a ostatných regiónoch?

Karol Vlk

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.