Hospodársky denník
USD37,021 Sk
EUR41,341 Sk
CHF26,645 Sk
CZK1,263 Sk
  Štvrtok  18.Septembra 2003

Autosalón priťahuje

V Európe klesol predaj áut

Na medzinárodnom Autosalóne 2003 v Nitre sa prezentuje 275 priamych firiem, ktoré obsadili všetky pavilóny a voľné plochy výstaviska Agrokomplexu. Podujatie, ktoré sa zakaždým stretne s veľkým záujmom verejnosti, predstavuje automobilizmus ako celok. Okrem osobných vozidiel sú vystavené i vozidlá nákladné a úžitkové, ťahače, návesy, nadstavby, autobusy, autopríslušenstvo, oleje, elektronika, servisná a garážová technika. Jedenásty ročník autosalónu, ktorý je otvorený pre verejnosť od dnešného dňa, sa bude konať do 22. septembra. Lákadlom sú nové modely a premiéry. Automobilka Mitsubishi predstavuje ako európsku premiéru Lancer Sedan a Lancer Combi. Nový rad 5 a Mini One Diesel prezentuje BMW. Značka Renault vystavuje päť slovenských premiér, s komplexným sortimentom modelov prišla do Nitry po ročnej pauze značka KIA. Nové modely pripravili aj dovozcovia značiek VW, Opel, Mercedes Benz, Fiat, Citroën a Suzuki.

Novinky predstavujú na nitrianskom autosalóne aj dovozcovia nákladných vozidiel, návesov a autobusov. Mercedes Benz predstavuje ako slovenskú premiéru Actros, Viano a Vito. Návštevníci môžu obdivovať i nový rad vozidiel EuroCargo, Stralis Active Time a Stralis Active Day. Automobilka DAF prišla s novým radom CF s automatizovanou prevodovkou AS Tronic. Nízkopodlažný mestský autobus SOR BN 11,5 a prímestský autobus SOR C 11,5 vystavuje SOR Slovakia. Záujem o návštevu nitrianskeho autosalónu každoročne narastá. Vlani to bolo 171-tisíc záujemcov.

V auguste sa na Slovensku predalo 4871 nových osobných a malých úžitkových automobilov. Kumulatívny počet registrovaných nových automobilov tejto kategórie tak za predchádzajúcich osem mesiacov vzrástol na 41 143 kusov. Zo 4237 predaných osobných automobilov v ôsmom mesiaci si už tradične najviac na svoj účet pripísala česko-nemecká automobilka Škoda, ktorá získala prvé miesto s 1524 predanými vozidlami. Druhú priečku so 440 kusmi obsadil Volkswagen. Za ňou sa umiestnili Francúzi - s 343 vozidlami Renault a s 330 autami Peugeot. Prvú päťku uzatvoril Citroën, ktorý na našom trhu umiestnil 195 osobných automobilov. Spomedzi luxusnejších značiek bol v auguste na našom trhu najúspešnejší nemecký Mercedes. Predal 129 nových vozidiel. Za ním sa umiestnilo Audi s 39 kusmi a BMW s 30 predanými automobilmi. V uplynulom mesiaci sa na Slovensku predalo aj jedno nové Porsche.

Predaj nových áut v západnej Európe v auguste prudko klesol. Analytici tento stav pripisujú vysokým teplotám ovzdušia, ktoré odrádzali spotrebiteľov od návštev predajní. Oslabenie tržieb postihlo najmä francúzsky PSA Peugeot Citroën a taliansky Fiat. Na ich úkor sa podarilo zvýšiť zisky hlavne japonským a kórejským automobilkám.

Andrej Pokojný/TASR

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.