Hospodársky denník
USD38,674 Sk
EUR42,044 Sk
CHF27,3 Sk
CZK1,291 Sk
  Utorok  2.Septembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zamestnanci chápu vážnosť doby

Rozhodnutia prijímať s ohľadom na stav rozpracovanosti objektov

Slovenských železničiarov nepochybne výrazne ovplyvňuje rozdelenie unitárnych Železníc Slovenskej republiky na dva samostatné celky, na Železničnú spoločnosť a na Železnice SR. Ovplyvňuje to tak ako iné organizačné jednotky aj Správu železničných tratí a stavieb Žilina. O konkrétnejších súvislostiach sme hovorili s prednostom Správy železničných tratí a stavieb (SŽTS) Ing. Ľubomírom Tkáčom.

Ako hodnotíte niekoľkomesačné skúsenosti po rozdelení unitárnych ŽSR?

Ľ. Tkáč: Je asi prirodzené, že taká závažná zmena sa nedá komplexne uskutočniť zo dňa na deň. Veľa záležitostí sme v prevádzke vybavovali za pochodu, na základe dobrých vzťahov, ktoré vznikli medzi pracoviskami v uplynulých rokoch. V súčasnosti, keď sa rozbehla výluková činnosť, nás trápi najmä otázka prehľadného a jasného účtovania nákladov medzi ŽSR a ZSSK. Týka sa to najmä využívania mobilných prostriedkov v kombinácii so železničnými mechanizmami a zariadeniami, ktoré sú vo vlastníctve ŽSR, a to v nadväznosti na

poplatok za použitie

dopravnej cesty. Veríme, že túto otázku sa podarí v definitívnej podobe doriešiť ešte v tomto roku, pretože práve sprehľadnenie finančných tokov a následne i kompetencií môže viesť k väčšej efektívnosti v činnosti všetkých kooperujúcich zložiek.

V rámci transformácie traťového hospodárstva na prelome júna a júla 2003 došlo vo vašej správe k ďalším organizačným zmenám. Ako ste zvládli túto situáciu?

Ľ. Tkáč: SŽTS Žilina v spolupráci s Odborom železničných tratí a stavieb Generálneho riaditeľstva ŽSR urobili ďalší krok transformácie odvetvia traťového hospodárstva na úseku mechanizácie a dopravy a s tým súvisiacej optimalizácie zamestnanosti. Od 1. júla na základe nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR došlo u nás k zlúčeniu mechanizačných stredísk Žilina, Vrútky a dopravných stredísk Žilina a Vrútky do jedného mechanizačno-dopravného strediska so sídlom v Žiline. V tejto súvislosti sme urobili celý rad organizačných zmien na úrovni uvedených výkonných pracovísk a personálno-právnych postupov. Tieto opatrenia predstavovali a predstavujú

značný zásah

do zabehnutého systému štruktúry správy. Samozrejme, zmenili sa tiež väzby na ostatné organizačné jednotky ŽSR. Je nutné oceniť disciplinovanosť a vecný prístup zamestnancov, ktorí sa aktívne podieľali na zmenách. Chcem im aj touto cestou poďakovať za ich snahu zachovať potrebnú funkčnosť prevádzky v tejto oblasti a jej efektívne

SŽTS Žilina má pôsobnosť v Žilinskom kraji a hranice obvodu sú približne totožné s jeho hranicami. Môžete konkretizovať, ktoré trate a obvody patria pod vašu správu?

Ľ. Tkáč: Naša správa spoluzabezpečuje prevádzkyschopnosť tratí prvej kategórie v úsekoch Považská Teplá - Žilina - Liptovský Mikuláš, Žilina - Čadca - štátna hranica SR/ČR a Čadca - Skalité - štátna hranica SR/Poľsko. Ďalej úseku trate tretej kategórie odbočka Dolná Štubňa - Vrútky a tiež regionálne trate Žilina - Rajec, Kraľovany - Trstená, Čadca - Makov vrátane príslušných budov a objektov pozemných stavieb. Do našej pôsobnosti patrí 182,630 km dvojkoľajných tratí a 139,036 km jednokoľajných tratí. Celková stavebná

dĺžka koľají

je 764,848 km. Udržujeme 1180 výhybiek a dva dvojkoľajné a tri jednokoľajné tunely s celkovou dĺžkou 2055 metrov. Významnou časťou našej činnosti je správa a údržba 463 objektov budov a približne 47-tisíc metrov inžinierskych sietí. Zamestnávame pritom 677 ľudí, ktorí pracujú v aparáte správy a na výkonných pracoviskách. Tvorí ich sedem traťových obvodov a ďalšie prierezové a obslužné pracoviská: dopravno-mechanizačné stredisko, stredisko zvrškového materiálu a tunelový obvod. Ešte k 1. októbru 2002 bol zriadený Obvod správy budov, ktorý vznikol zlúčením dvoch pôvodných budovaných obvodov. Špecifickým výkonným pracoviskom celoslovenského významu je Zvarovacie a regeneračné stredisko so sídlom vo Vrútkach. Jeho hlavnou náplňou je regenerácia koľajníc, ich zváranie do dlhých koľajových pásov vrátane ich vývozov a zabudovania, ako aj ostatné doplnkové činnosti v oblasti železničného zvršku.

Určite môžeme hovoriť aj o ďalších špecifikách.

Ľ. Tkáč: SŽTS Žilina je správcom pomerne rozsiahlej koľajovej mechanizácie. Môžem spomenúť najmä koľajový žeriav EDK 300/5, automatické podbíjačky ASP 400.1 a ASPV 07-275 Plasser, stroj na zemné práce SZP 600, súpravy na vývoz dlhých koľajnicových pásov SDK-II, strojové vymieňače podvalov SVP 74 a iné. Špecifikom našej správy je jej geografická poloha. V zimnom období máme pravidelné 30- až 40-centimetrové prídely snehovej nádielky, čo sťažuje prevádzku železničnej dopravy. Na zvládnutie týchto problémov slúžia dva prúdové rozmrazovače M 701, dve koľajové frézy typu KSF 70 a súprava na odpratávanie snehu PSE-26, ktoré vzhľadom na svoj vek už dosluhujú. Ako vítaná posila sa k SŽTS Žilina dostala nová fréza Beilhack SF 300, ktorá pomohla zdolať

snehové prídely

posledných dvoch rokov. V úseku Kraľovany - Párnica dochádza k padaniu lavín. Na ich odstraňovanie nám slúži koľajový snehový pluh KSP LPO 411. Všetky tieto stroje by nestačili, keby za ich ovládačmi nesedeli skúsení a obetaví pracovníci. Sú pripravení vo dne v noci nastúpiť do práce tak, aby nebola ohrozená plynulosť a bezpečnosť železničnej prevádzky.

Ktoré dôležité stavby ste realizovali v poslednom období?

Ľ. Tkáč: V roku 2002 bola najdôležitejšou stavbou komplexná rekonštrukcia koľaje č.1 na trati Ružomberok - Ľubochňa, ktorej súčasťou okrem rekonštrukcie železničného zvršku a spodku bola aj komplexná rekonštrukcia trakčného vedenia. Tým sa výrazne zvýšili nároky na koordináciu stavebných prác a vzhľadom na veľký rozsah rekonštrukčné práce pokračovali aj v tomto roku. Ďalšou dôležitou stavbou bola oprava strečnianskych tunelov vrátane komplexnej rekonštrukcie železničného zvršku na trati Žilina - Košice. Tiež spomeniem sanáciu zosuvov na trati Čadca - št. hr. SR/ČR. Vzhľadom na obmedzené investičné prostriedky na rekonštrukcie železničného zvršku a spodku bol prioritou pri rozhodovaní o realizácii akcií doslova

havarijný stav

týchto objektov. V danej súvislosti nemožno nespomenúť, že v poslednom období sa v obvode SŽTS Žilina realizovalo minimum komplexných rekonštrukcií výhybiek. Dôvodom bola limitovaná výška pridelených finančných prostriedkov. V našom obvode v súčasnosti prebiehajú práce na modernizácii koridoru v úseku Čadca - Skalité - štátna hranica SR/Poľsko. Zabezpečuje ich Odbor investorský Bratislava, pričom SŽTS Žilina na danej stavbe má na starosti výlukovú činnosť a podieľa sa na celkovej koordinácii výstavby.

Nespomenuli ste oblasť pozemných stavieb, ktorá v posledných rokoch zaznamenala vplyvom zvýšených finančných tokov určité oživenie.

Ľ. Tkáč: Posledné roky skutočne znamenali významnejšie oživenie rekonštrukcií a opráv v oblasti pozemných stavieb. Rozhodujúce finančné prostriedky smerovali do zlepšenia pracovných a sociálnych podmienok v jednotlivých zložkách ŽSR, kultúry cestovania a odstraňovania rozsiahlych nedostatkov na funkčnosti budov a inžinierskych sietí. Významnou oblasťou sa stala najmä plynofikácia objektov na železnici, čo bolo významným prínosom aj z hľadiska životného prostredia. Horšie to vyzerá tento rok, keďže na základe rozhodnutí z úrovne Generálneho riaditeľstva ŽSR došlo v posledných dňoch k silnému obmedzeniu investičnej výstavby. Myslím si, že samotní zamestnanci

chápu súvislosti

vychádzajúce zo súčasnej nepriaznivej ekonomickej situácie ŽSR. Je však nevyhnutné, aby takéto rozhodnutia boli prijímané s ohľadom na stav rozpracovanosti jednotlivých objektov. Určite všetci, čo pracujeme na železnici, máme záujem, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti a zdravia ľudí. A tiež k prípadným škodám, ktoré by mohli vzniknúť.

Počasie

Na východe územia očakávame prevládanie pomerne nepriaznivých vplyvov počasia s pomerne zvýšenou záťažou srdcovo-cievneho a dýchacieho systému a nižšou telesnou a duševnou výkonnosťou a koncentráciou. Na ostatnom území je sklon k zvýšeniu krvného tlaku. Na celom území možno očakávať častejší výskyt ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, bolesti reumatické, kĺbov, starších poranení, hlavy, prípadne mierne zvýšený sklon k depresii u psychicky labilných jedincov a k anginóznym ťažkostiam.Zajtra predpokladáme ústup zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí. (zč)n Dnes bude polooblačno, postupne prevažne veľká oblačnosť, na severe na viacerých miestach a na juhu ojedinele prehánky. Na hrebeňoch Tatier veterné a snehové prehánky. Najvyššia denná teplota 15 až 19, v severných okresoch na okolo 13 stupňov. Severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 4 stupne. n V stredu bude polooblačno až oblačno. Na severe miestami prehánky, vo vyšších polohách snehové. Najnižšia nočná teplota 8 až 3, v dolinách okolo 1, najvyššia denná teplota 14 až 19, na severe okolo 12 stupňov. Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno. Na severe miestami prehánky, vo vyšších polohách snehové. Najnižšia nočná teplota 8 až 3, v dolinách okolo 1, najvyššia denná teplota 15 až 20, na severe okolo 13 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 6.14 a zapadne o 19.27 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 27. 8. 2003: Bratislava 99,27, Sliač 97,22, Košice 98,03, Poprad 92,84, za 28. 8. 2003: Bratislava 99,51, Sliač 97,40, Košice 98,35, Poprad 93,15, za 29. 8. 2003: Bratislava 98,94, Sliač 97,22, Košice 98,24, Poprad 93,00, za 30. 8. 2003: Bratislava 99,39, Sliač 97,24, Košice 98,02, Poprad 92,82, za 31. 8. 2003: Bratislava 99,78, Sliač 97,56, Košice 98,42, Poprad 93,17.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamprehánky18
Atényslnečno34
Belehradprehánky25
Berlínprehánky18
Bratislavapolooblačno20
Bruselprehánky18
Budapešťpolooblačno22
Bukurešťoblačno26
Frankfurtpolooblačno20
Helsinkioblačno15
Istanbulprehánky26
Kodaňoblačno14
Kyjevprehánky17
Lisabonpolojasno26
Londýnpolooblačno18
Madridpolooblačno28
Moskvaoblačno19
Oslopolojasno15
Parížpolooblačno20
Prahaprehánky 17
Rímoblačno29
Sofiabúrky27
Štokholmpolojasno17
Varšavaprehánky15
Viedeňpolooblačno19
Záhreboblačno22
Ženevapolojasno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.