|
|||||||||||||||||
Utorok 2.Septembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konečne sa našli investícieUkončili prvú etapu modernizácie stanice širokého rozchodu Čierna nad Tisou je železničná prechodová stanica pre vlaky normálneho a širokého rozchodu. Od roku 1947 sa stala známym miestom, kde z malej železničnej zastávky vyrástol najväčší suchozemský prístav. Miesto, ktoré dovtedy strážil iba jeden závorár, sa premenilo na prekladisko surovín a tovarov z krajín bývalého Sovietskeho zväzu. Dodnes má tento prechod pre slovenské železnice strategický význam pri prepravách východ - západ. Od spomínaného povojnového obdobia prešlo už viac ako päťdesiat rokov a v železničnej stanici Čierna nad Tisou sa odvtedy neinvestovalo, aj keď koľajisko širokého rozchodu bolo už dávno v dezolátnom stave. Pred rokom sa ľady konečne pohli a začala sa rekonštrukcia a modernizácia širokého rozchodu podľa projektu Sudop Trade Košice. V utorok 22. júla sa v Čiernej nad Tisou konala kolaudácia prvej etapy modernizácie stanice širokého rozchodu Čierna nad Tisou. Týmto dňom ŽSR ako investor odovzdali a zároveň uviedli do prevádzky časť generálnej opravy širokého rozchodu. Technický dozor a takpovediac ochrannú ruku nad celou rekonštrukciou držal a na stavbu naďalej dohliada Ing. Jozef Holka z Účelového strediska prípravy a realizácie Košice, vysunuté pracovisko Čierna nad Tisou. V súvislosti s rekonštrukciou stanice okrem iného zdôraznil: Rekonštrukcia a modernizácia širokého rozchodu v Čiernej nad Tisou, teda celá táto živá stavba, sú rozdelené do niekoľkých etáp. Hlavným dôvodom je postupné odovzdávanie do prevádzky, aby doprava nemusela byť odstavená. V neposlednom rade tu zohrávajú úlohu aj investície, ktoré dostávame postupne. Ako o živej stavbe hovoria stavbári preto, že sa tu pracuje pri plnej prevádzky. Dôvodom je financovanie stavby zo štátneho rozpočtu a z iných cudzích zdrojov. Labilná pôda je často brzdou v prácach železničiarskych stavbárov. Napriek množstvu prekážok bez problémov dali do prevádzky prvú etapu modernizácie. Zrekonštruované západné zhlavie vchodovej skupiny, spádovisko, zrekonštruované východné zhlavie smerovej skupiny, 32 kusov nových výhybkových jednotiek a 2418 metrov koľaje je už v prevádzke. Zlepšenú podobu stavby dotvára aj desať nových osvetľovacích veží. Ten, kto toto miesto nevidel pred rekonštrukciou, len ťažko uverí, že tu na mieste akejsi džungle vyrástlo nové moderné koľajisko s úplne novou konfiguráciou koľají, hodnotí stavbu technický námestník prednostu Železničnej stanice Čierna nad Tisou Ing. Oto Máté. Pýchou tejto modernej stavby sú napríklad hydraulické koľajové brzdy PHB 04-R, ktoré sú na tratiach ŽSR novinkou. Ide o novú generáciu bŕzd, kde princípom je pružné brzdenie, tzv. inteligentné brzdy, jedinečné na Slovensku. K moderným brzdám pribudla aj nová staticko-dynamická koľajová váha a k úprave došlo aj na pôvodnej dynamickej. Na mieste nového koľajiska vyrástla a pred dokončením je budova, ktorá bude slúžiť na obsluhu zabezpečovacieho zariadenia a výhybiek. V Čiernej nad Tisou sa teda dočkali rekonštrukcie, a hoci celková stavba potrvá ešte niekoľko rokov, stanica širokého rozchodu bude po jej dokončení moderným európskym železničným pracoviskom. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |