|
|||||||||||||||||
Pondelok 22.Septembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mať doporučenú e-poštuPrístup k internetu limituje komunikovanie Ako možno využiť e-podpis v praxi? Naozaj možno za pomoci elektronickej pošty dosiahnuť zníženie nákladov na poštovné a skrátiť čas na administratívne úkony? Je tento moderný prostriedok komunikácie v podmienkach Slovenska použiteľný? Po tom, čo sa skončili siahodlhé diskusie o podobe zákona o elektronickom podpise, po tom, čo bol vytvorený príslušný úrad (sekcia NBÚ) a vydané jej vyhlášky upravujúce podmienky vzniku certifikačných autorít a vydávania certifikátov, napohľad akoby sa veci zastavili. Aj keď mediálny ruch okolo e-podpisu prestal, nie je to celkom tak. Napríklad združená zdravotná poisťovňa Sideria - Istota umožňuje už od 20. mája svojim klientom, aby s ňou komunikovali elektronicky prostredníctvom verejnej elektronickej podateľne, ktorá - podobne ako pošta v prípade doporučených zásielok - zabezpečí potvrdenie o presnom čase podania dokumentu. Ako pre Hd povedal PhDr. Marián Kapinos, riaditeľ úseku zdravotného poisťovania, elektronickú komunikáciu využívajú zatiaľ hlavne nadšenci tak z radov lekárov, ako aj firiem, platiteľov poistného, ktorých možno počítať asi tak na desiatky. Firmy posielajú poisťovni týmto spôsobom registrácie, hromadné oznámenia, záznamy o zmenách i mesačné zoznamy poistencov, pričom využívajú elektronické formuláre, ktoré je veľmi jednoduché vyplniť. Ich výhodou je, že v nich nemožno zabudnúť nevyplnenú kolónku a nemožno ich ani nesprávne vyplniť, nevraviac o tom, že identifikačné údaje o firme stačí vyplniť len raz a zostanú zachované na ďalšie použitia. Ešte výhodnejšie je podľa M. Kapinosa používanie elektronickej pošty pre lekárov, ktorí posielajú každý mesiac na disketách zoznam výkonov aj faktúry. Takto to vybavia od svojho pracovného stola. Vzhľadom na to, že v ich podkladoch sú aj osobné údaje pacientov, využívajú tzv. digitálnu obálku, vysvetlil nám Ing. Radimír Rexa, generálny riaditeľ Unicom, s. r. o., Košice, ktorá na svojej internetovej stránke poskytuje službu 1. verejnej elektronickej podateľne. Tým pádom je to v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov, pretože osobné údaje pacientov sa zašifrujú a odšifrovať ich môže iba oprávnený príjemca. K výhodám elektronickej komunikácie patrí okrem tých, čo sme vymenovali v úvode článku, aj to, že nie je potrebné riadiť sa nijakými otváracími hodinami. Verejná elektronická podateľňa je totiž prístupná 24 hodín denne, 7 dní v týždni a odkiaľkoľvek na svete, ak máte prístup na internet. Absencia pripojenia na internet je zatiaľ podľa M. Kapinosa jedným z dôvodov, pre ktoré je počet tých, čo využívajú možnosť elektronického podávania dokumentov, obmedzený. Nevýhodou zostáva i to, že dosiaľ nebola akreditovaná ani jedna certifikačná autorita, ktorá by mohla vydávať autorizované certifikáty k tzv. zaručenému elektronickému podpisu. (Certifikačných autorít je už päť, zoznam možno nájsť na internetovej stránke www.nbusr.sk/NBU_SEP). Pretože je postup trochu komplikovaný, je potrebné dať si niektoré údaje fyzicky overiť u notára a požiadať o vydanie certifikátu pre príslušnú fyzickú osobu, ktorá zastupuje firmu v elektronickom styku. Samozrejme, ten sa nemusí obmedzovať len na styk so zdravotnou poisťovňou. Zuzana Krútka |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |