|
|||||||||||||||||
Streda 24.Septembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Budú jednohubkouNemajú adekvátne podmienky Do uzávierky žiadostí o finančné prostriedky z Grantovej schémy rozvoja cestovného ruchu zostáva už len niečo vyše mesiaca. Na podporu malého a stredného podnikania je vyčlenených celkom 3,3 mil. EUR, ktoré sa môžu dostať k 66 uchádzačom. Nie je to veľká suma a o to zaujímavejší je preto účel, na aké projekty je možné zmienený grant použiť. Hlavné témy, ktoré tentoraz definuje Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania (NARMSP), je výstavba nových ubytovacích zariadení, rekonštrukcia už existujúcich, tvorba alebo zvyšovanie úrovne existujúcich zariadení poskytujúcich služby, obstaranie hnuteľného majetku pre tvorbu produktu a rozvoj turistických atrakcií. Grant neposkytuje žiadne šance cestovným kanceláriám a cestovným agentúram, podotýka Ing. Jana Kozubová, generálna tajomníčka Slovenskej asociácie cestovných kancelárií (SACK). Sťažujeme sa na to, že hoci sú aj produkty cestovného ruchu vytvorené, dokonca že aj niektoré z nich dosahujú medzinárodne porovnateľnú kvalitu, predsa len nejdú na odbyt. Cestovkám, ktoré sú zriadené na predaj produktu, jednoducho chýbajú prostriedky na podporu predaja. Podnikatelia dostanú prostriedky na tvorbu produktu cestovného ruchu, ale prostriedky na podporu marketingu dostanú len obce, sťažuje sa za členov SACK Jana Kozubová a pokračuje: V podmienkach, keď ešte stále nie je vybudovaná štruktúra regionálnych združení cestovného ruchu, majú cestovné kancelárie či agentúry problémy nájsť si v regióne zodpovedajúceho partnera, s ktorým by mohli spoločne pripraviť katalóg, pomocou ktorého by mohli efektívnejšie prezentovať a ponúkať na predaj už existujúce produkty. Podporiť marketing grant umožňuje skutočne len prostredníctvom neziskových organizácií a samospráv. Na neinvestičné projekty sú určené celkom 2,2 mil. EUR, pričom z tohto zdroja je možné pokryť požiadavky 220 žiadateľov, medzi nimi aj žiadateľov o podporu marketingu a propagácie. Nemalou boľačkou cestovných kancelárií je, že investičný grant podporuje len hmotné investície a tie nehmotné, do softvérového vybavenia, zostávajú naďalej bokom. Vzhľadom na súčasnosť, charakteristickú vysokou úrovňou a dynamikou rozvoja informačných technológií, toto opomenutie sa môže stať historickou chybou. Vstupom do EÚ sa náš domáci trh otvára a akékoľvek zanedbanie podpory rozvoja informačných technológií oslabí domácich podnikateľov v ich konkurenčnom boji s lepšie pripravenými a skúsenými zahraničnými podnikateľmi. Súčasná grantová schéma, prvá po jej pilotnom projekte, má teda aj svoje detské choroby. Dúfajme, že z nich vyrastie tak, ako zvyknú mnohé deti. Rudolfa Vallová Tabuľka: Gantová schéma rozvoja cestovného ruchu (v EUR) Komponent Finančný objem min. a max. výška grantu Investičný grant 3 300 000 50 000 - 100 000 Neinvestičný grant 2 200 000 10 000 - 50 000 Zdroj: NARMSP |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |