|
|||||||||||||||||
Štvrtok 25.Septembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chceme úrady bez byrokracie
CAF = pohľad na štátnych úradníkov cez európske okuliare Ako koordinátor a vyhlasovateľ súťaže Národná cena SR za kvalitu som mimoriadne citlivo vnímal to, že do dvoch kategórií tejto vrcholovej národnej ceny sa celé roky nikto neprihlásil, priznal Dušan Podhorský, predseda Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo (ÚNMS) SR na 1. medzinárodnej konferencii o kvalite vo verejnej správe, ktorá sa včera konala v Bratislave. Ide o kategórie organizácií štátnej správy a verejnej správy. To by sa mohlo zmeniť, ak budú tieto organizácie pracovať na základe európskeho modelu výnimočnosti, podľa ktorého sa Národná cena SR za kvalitu vyhodnocuje. Systém CAF, ktorého skúšobný projekt dnes prebieha v ôsmich ústredných úradoch štátnej správy, bol vyvinutý práve na hodnotenie a zlepšovanie procesov vo verejnej správe. Ľubomír Plai, predseda Úradu pre štátnu službu, vyslovil nádej, že sa čoskoro k štátnej správe pripojí aj samospráva a ďalšie organizácie poskytujúce verejné služby. William Gormley z Európskej nadácie pre manažérstvo kvality (EFQM) uviedol, že aj v úradoch je potrebné klásť dôraz na potreby zákazníka, pričom zdôraznil, že treba používať slovo zákazník nie občan, nie dôchodca a pod. Treba klásť dôraz na procesy, nie na procedúry. Uviedol aj paralelu s divými husami, ktoré, ako je známe, letia vždy v tvare písmena V. To im na základe zistení výskumníkov umožňuje prísť do cieľa o 70 % rýchlejšie, než keby leteli každá osve. Ak sa hus, ktorá letí na čele, unaví, ustúpi do úzadia a nahradí ju iná, oddýchnutá. Stáva sa, že raz jedna, raz iná hus sa oddelí od kŕdľa, neskôr sa však vždy vráti. Husi, ktoré letia vzadu, svojím gagotom povzbudzujú tú, čo je na čele. A napokon, keď sa niektorá hus poraní, ďalšie dve s ňou zletia na zem a zostanú pri nej, až kým neumrie. Do cieľa potom priletia s iným kŕdľom. Ako to možno aplikovať na prácu v úradoch? 1. Spoločne možno rýchlejšie prísť do cieľa. 2. Treba dať ľuďom možnosť, aby naučili ostatných to, čo vedia. 3. Navzájom sa potrebujeme. 4. Tím poskytuje svojmu vodcovi podporu. 5. Mali by sme sa zamyslieť, či sme dostatočne vnímaví a citliví k ľuďom okolo nás. Aplikácia týchto poučení do praxe by mala štátnym úradníkom pomôcť zbaviť sa nálepky byrokratov. Základným nástrojom - rovnako na uplatnenie modelu výnimočnosti, ako aj systému CAF - je samohodnotenie. Ako pre Hd povedal Ing. Dušan Plichta, konzultant zo Slovenskej spoločnosti pre kvalitu, model CAF sa v strednej Európe len začína rozširovať. Zdôraznil, že osem zapojených organizácií (ministerstvá zdravotníctva, hospodárstva a školstva, úrady pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo, pre verejné obstarávanie a pre štátnu službu, ako aj Slovenský hydrometeorologický ústav a Štátna školská inšpekcia) sa dokázalo dopracovať k samohodnotiacej správe, pričom ich nenapísali jednotlivci, ale zapojili sa do toho celé tímy. Aby boli výsledky exaktné a porovnateľné, všetko napokon ocenili príslušným počtom bodov. Bodové hodnotenie môže byť na prvý pohľad pesimistické, ale my sme prízvukovali, že je potrebné zabezpečiť výlučne pozitívnu motiváciu členov týchto tímov, uviedol D. Plichta. Aby sme neskĺzli do toho, že začneme porovnávať body za jednotlivé ministerstvá a budeme postihovať tých, čo majú menej. To je to najhoršie, čo by sme mohli urobiť. Ľudia z tímov CAF môžu byť spolu s nami oprávnene hrdí, keďže sa podarilo pripraviť prvý komplexný pohľad na organizácie štátnej správy európskymi okuliarmi, zdôraznil D. Plichta úspešný začiatok projektu. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |