|
|||||||||||||||||
Piatok 26.Septembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoľahlivosť vám podáva rukuO podnikovom informačnom systéme SOFTIP e-mission Či chceme, či nie, spoločnosť SOFTIP už dva roky svojimi kvalitatívnymi počinmi sústavne púta pozornosť odbornej i laickej verejnosti. V očiach manažérov firiem sa dnes javí nielen ako úspešná softvérová firma, ale aj ako spoľahlivý a ekonomicky efektívny racionalizačný poradca. Povedané inak, SOFTIP má dnes na to, aby sa pre manažérov iných firiem stal akýmsi otváračom očí na prostriedky a spôsoby moderného a predovšetkým efektívneho riadenia. Aj tieto slová boli vyslovené v diskusii so strategickým poradcom spoločnosti A. F. Zvrškovcom. Ktorá črta slovenského podnikateľského prostredia vás núti vyslovovať takýto názor? - Posuny v podnikateľskej praxi, myslení... a, napríklad, situácia, v ktorej sa aj SOFTIP ocitá čoraz častejšie. Podnikatelia, firmy chcú byť úspešné, potrebujú prežiť a prosperovať. A preto hľadajú možnosti efektívnej praktickej pomoci. SOFTIP je tu na to. Chce pomôcť a má aj čím. Veď v produktovom portfóliu má celý rad vynikajúcich produktov. Je tu však jedno ale. Ktorý z nich odporučiť firme, aby to bolo to pravé? Čo zákazník naozaj potrebuje? Poviem rovno, v mnohých firmách sa dnes SOFTIP bojí opýtať: a čo vlastne chcete znížiť? Akú efektivitu mienite dosiahnuť? Koľko zamestnancov zamýšľate prepustiť, respektíve presunúť na iné pracoviská? Akú máte predstavu o novej funkcionalite zamestnanca, ako má vyzerať jeho denný program? Na takéto otázky nemá odpoveď ešte veľa firiem. Preto, lebo vôbec nemajú racionalizačný plán. Doteraz si asi vystačovali len s informatikou. Podnikateľské prostredie je teda v pohybe. A IT trh? - Taktiež. Očakávame, respektíve v ňom badáme nielen fúzie rôznych spoločností, ale aj ich radikálnu racionalizáciu. Už pred pár rokmi bolo jasné, že domáce spoločnosti, povedzme typu SOFTIP, nedokážu samostatne a len vlastnou expanziou produkovať takú úroveň zisku, ktorá by im garantovala ďalší rast. Je preto pochopiteľné, že sa hľadajú čo najracionálnejšie možnosti spolupráce. Aj SOFTIP sa obzerá po iných softvérových spoločnostiach a objavuje, ktorá má, a v čom, unikátny vplyv na nejakú spoločenskú oblasť. A okrem toho sa dnes pohľady SOFTIP-u obracajú smerom... ... ktorý garantuje naplnenie vlastnej podnikateľskej vízie a smerom na riešenie potrieb, ktoré prináša sám život. Smerujú napríklad na nevyhnutnosť informatizácie verejnej správy. Tu si SOFTIP v prvom rade ujasnil obecné administratívne procesy, na ktorých samosprávy stoja. A mieni v tom efektívne pomôcť. Ale ako sa obce rozhodnú? Pre získanie nejakého obecného informačného systému? Alebo sa rozhodnú pripojiť k nejakému centru, k spoločnosti, povedzme ako SOFTIP, fungujúcej ako servis provider? Druhý variant sa mi zdá jednoduchší a výhodnejší. Môžu si dnes obce dovoliť nakupovať ekonomicky pomerne náročné informačné systémy, keď stále nie je jasný ich investičný systém? Nie. Druhý variant je teda výhodnejší, lebo si vyžaduje len malé poplatky za službu. V štátnej správe je situácia obsahovo odlišnejšia. Už dnes je jasné, že spolu s integráciou do Európskej únie preberieme aj niekoľko modelov administratívneho správania. Avšak lokalizácia informačných systémov, práve tých, ktoré aj našej krajine zabezpečia európsky štandardné správanie, sa bude, myslím, robiť v každom prípade na Slovensku. Bez ohľadu na to, kde boli tieto systémy vyvinuté. Takže, kto sa bude na tejto lokalizácii podieľať? Kto ju bude robiť? Ten, kto je spoľahlivý a ekonomicky efektívny. Ak to slovne preženiem, bude to ten, kto v danom čase dokáže politicky spasiť, rozumejme, naplniť očakávania výkonnej moci. Neverím, že by dnes nejaká domáca spoločnosť, ba ani SOFTIP, sama osebe sólo vyvinula systém pre verejnú správu, ktorý by bol atraktívny v nejakej oblasti v celej Európe, či na celom svete. SOFTIP preto, lebo tento typ vývoja jednoducho nemá. Iná je jeho situácia pri podnikových informačných systémoch. Má s nimi naozaj vynikajúce výsledky. Dnes má k tomu aj celkom nový produkt, komplexný podnikový informačný systém SOFTIP e-mission a výsledky pri jeho testovaní a po prvých zavádzaniach do podnikov sú nad očakávanie. Potom by mohli byť nad očakávanie aj jeho predajné ukazovatele?! - Ohlasy z prvých inštalácií SOFTIP e-mission hovoria, že tento informačný systém je na našom trhu nielen konkurencieschopný, ale až bezkonkurenčný. Prví majitelia a manažéri firiem tomu už veria. Treba, aby sa o tom presvedčili aj ďalší. A hlavne, aby svojmu novému produktu uverili predovšetkým pracovníci SOFTIP-u. Prečo o tom hovorím? Spomínam si na obdobie svojho kapitálového vstupu do firmy a vtedy panujúcu atmosféru. Bola predchnutá pocitom nedôvery vo vlastnú budúcnosť. Dokonca aj medzi niektorými spolumajiteľmi. Od tých čias sa to už, našťastie, podstatne napravilo. Čo je pre SOFTIP e-mission to naj, čo ho predurčilo k bezkonkurenčnosti? - Viditeľne pozdvihne úroveň zodpovednosti za spracovanie ekonomických údajov a zároveň umožní až o 30 percent znížiť počet zamestnancov, ktorí tieto údaje doteraz zabezpečovali. Garantuje delegáciu spracovania informácií tým, ktorí ich potrebujú, a nielen tým, ktorí s ich spracovaním profesionálne robia. Takéto kvalitatívne posuny riadenia firmy dokážeme s novým systémom pri každom type podniku. Novým systémom sa zabezpečujú napríklad aj spoločnosti Dividend Group. Opýtajme sa, prečo to robia? Veď potrebné údaje im dokázal zabezpečiť aj ich doterajší informačný systém. Odpoveď je veľmi jednoduchá. Preto, lebo chcú, aby bola ich ekonomika ešte ekonomickejšia. SOFTIP e-mission zavádzajú, lebo umožňuje nielen znížiť stav administratívnych pracovníkov, ale vo výsledku zvýšiť efektivitu aj v otázkach: kto a kedy informácie spracuje, za ako rýchlo budú k dispozícii a predovšetkým za akú cenu. Keďže nový produkt je postavený na švédskej platforme Jeeves, môžeme ho považovať za slovenský alebo za švédsky? - Za jednoznačne náš, slovenský. So Švédmi máme zmluvu, že na Slovensku sa bude tento produkt predávať pod značkou SOFTIP. Tak je to aj v iných krajinách, ktoré si ho zakúpili. Systém, a dnes má už viac ako 13 000 užívateľov a asi 900 inštalácií v 18 krajinách, tam dnes funguje pod rozličnými menami. Kde by mohli prípadní záujemcovia overovať vaše tvrdenia? Kam by sa mohli obrátiť aby získali objektívne referencie? - Napríklad na také zvučné firmy, ako sú Volvo, Deutsche Bank, SAAB, Swedich Steel, Turkish Mint, AVIS... Keďže sa okolo informatiky krútite už desaťročia, poskytnite podnikateľskú radu. Aký informačný systém si mám zadovážiť, aby som bol ako podnikateľ úspešný? - Taký, ktorý vám zabezpečí rýchly a efektívny prísun poznatkov, ale nesmie stáť viac ako vývoj toho, čomu sa venujete. Veľa podnikov totiž uviazlo v tom, že im ich informačné systémy zaberajú všetko, totálne celú organizáciu. Na záver otázka z iného súdka. Nedávno ste sa stali predsedom NEF - Hospodárskeho klubu. Ako vnímate jeho pozíciu v národnom hospodárstve po desiatich rokoch fungovania? - Nadstraníckosť je v súčasnom Hospodárskom klube dominantná. Zrejme aj preto, že čoraz viac podnikateľov začína chápať odlišnosti sveta, v ktorom žijú politici. Podnikatelia ich síce môžu, ale aj nemusia ovplyvňovať, korumpovať..., ale dôležité je, aby ten či onen podnikateľ mal , na Slovensku, politicky garantované rovnaké podmienky. Nezabúdajme, že každý podnikateľ je aj daňový poplatník. A o racionálne riešenie vecí má záujem predovšetkým z tohto pohľadu. A ako vnímajú Hospodársky klub politici? Väčšina pozvaných príde. Asi preto, že na klube sa riešia nie politické, ale pragmatické hospodárske otázky. (pv, vmi) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |