Hospodársky denník
USD36,009 Sk
EUR41,311 Sk
CHF26,746 Sk
CZK1,305 Sk
  Pondelok  29.Septembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kde vlaky sú v obľube

Spojenie Zvolen a Banská Bystrica 130 rokov

Absolvovať mestskou hromadnou dopravou niekoľkokilometrový úsek za tridsať až šesťdesiat minút nie je, najmä vo väčších mestách, žiadnou zvláštnosťou. Neobvyklé skôr je, keď sa za kratší čas dostanete z mesta do mesta. Konkrétnym príkladom môže byť železničné spojenie medzi Zvolenom a Banskou Bystricou. Je to možné vďaka trati, ktorá si začiatkom septembra pripomenula významné 130. výročie svojho trvania. To, čo je dnes samozrejmosťou, však vôbec nemuselo byť skutočnosťou. Pri výstavbe trate, na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov 19. storočia, sa v rámci siete uhorských železníc uvažovalo o prepojení trate Salgótarján - Zvolen s Košicko-bohumínskou železnicou. Z dvoch alternatív, však dostala prednosť tá, ktorá Banskú Bystricu obchádzala. Vtedajší parlament však rozhodol, že Banská Bystrica bude na hlavnú železnicu napojená aspoň odbočnou štátnou železnicou II. triedy. Cestujúci z Banskej Bystrice do Zvolena sa

prevážali kočom,

nazývaným omnibus, až do 3. septembra 1873, kedy nové železničné spojenie Banská Bystrica - Zvolen uviedli do prevádzky. Toľko v krátkosti z histórie. Aká je jej súčasnosť? Začal by som otázkou, či tí, ktorí sa na tejto trati dennodenne vozia, vôbec vedia, že si pripomenula významné výročie. Oslovili sme nielen cestujúcich, ale i sprievodcov z SOP Zvolen. Naša otázka viacerých poriadne zaskočila, takmer sa „trafila“ Jana Kapečková, jej kolegyňa Miroslava Šubová po krátkom zamyslení odpovedala úplne správne. Celkom v obraze bol, pochopiteľne, prednosta Železničnej stanice Zvolen Ing. Peter Vozár, ktorý okrem iného zdôraznil: „Železničné spojenie medzi Zvolenom a Banskou Bystricou patrí k mimoriadne vyťaženým. V snahe konkurovať autobusovej doprave vyšla z našej strany iniciatíva zlepšiť, zrýchliť a zlacnieť obojstranné prepojenie oboch miest. Napríklad ešte 1. septembra 1991 sme začali s novinkou, so zrýchlenými motorovými osobnými vlakmi. Na trati sa objavili zrekonštruované motorové vozne radu 850 a 851. V ŽOS Zvolen si na ich obnove

dali záležať,

a to nielen po technickej stránke, ale aj estetickej. Klasické koženkové poťahy nahradili látkové, na oknách pribudli záclony, zabudovali aj reproduktory. Špecialitou bolo, že vlaky nestáli na železničných staniciach vo Vlkanovej, Radvani a zastávkach Veľká Lúka a Hronsek. Čas potrebný na precestovanie 23-kilometrového úseku sa skrátil približne na dvadsať minút, kým autobusy dosahovali čas v priemere asi o šesť až osem minút dlhší. Podobne i cestovné bolo v priemere o dve koruny lacnejšie ako v autobusovou dopravou.“

Zvýšený záujem o prepravu si po čase vyžiadal určité zmeny. Zrekonštruované 850-tky s prívesnými vozňami prestali vyhovovať kapacitne, a tak ich nahradili vozne typu Bymee s kapacitou 88 miest na sedenie. Celkove boli radené tri vozne v súprave. Začali sa však množiť aj pripomienky z obcí, kde vlak nezastavoval. A tak v cestovnom poriadku postupne pribudli ďalšie zastávky. Pochopiteľne, na úkor rýchlosti celého vlakového spojenia. Aj dnes pri cestovaní platí, že i pri ceste rýchlikom medzi oboma mestami

nemusíte platiť

rýchlikový príplatok, platí tzv. akvizičná zľava. Cestujúci to oceňujú a napriek tomu, že autobusová doprava využíva možnosť zastavovať pri školách či nemocniciach, prímestské vlaky v oboch smeroch sú vyťažené. Potvrdil to aj prednosta banskobystrickej stanice Ing. Ján Ryšavý, ktorý si túto možnosť spojenia tiež pochvaľoval.

Stranu pripravil Jozef Kunik

Počasie

Dnes očakávame na väčšine Slovenska prevládanie mierne nepriaznivých účinkov počasia. Zvýšené sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Zhoršiť sa môže priebeh ochorení dýchacích ciest. Zvýšený je sklon k reumatickým ťažkostiam, ale aj k nervozite, predráždenosti, únave až depresii a k celkovým nepríjemným telesným a duševným pocitom. Nižšia je výkonnosť a koncentrácia.Zajtra predpokladáme čiastočný ústup zdravotných ťažkostí u meteosenzitívnych ľudí.n Dnes bude veľká, na východe spočiatku zmenšená oblačnosť. Na viacerých miestach občasný dážď. Najvyššia denná teplota 15 až 21, na severozápade okolo 13 stupňov. Slabý, popoludní na západe severozápadný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 9 stupňov. n V utorok bude prevažne polojasno, ráno a predpoludním v nižších polohách miestami hmla. Na východnom Slovensku v noci a predpoludním ešte zamračené s občasným dažďom. Najnižšia nočná teplota 8 až 3, na východe krajiny okolo 10, najvyššia denná teplota 13 až 17, na juhozápade a juhu stredného Slovenska okolo 20 stupňov. V stredu bude malá, cez deň časom zväčšená oblačnosť. Ráno a predpoludním v nižších polohách miestami hmla. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, v dolinách miestami okolo 2, najvyššia denná teplota 17 až 22, na severe a pri dlhotrvajúcej hmle okolo 15 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 6.51 a zapadne o 18.31 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 25. 9. 2003: Bratislava 101,45, Sliač 99,23, Košice 100,25, Poprad 94,87, za 26. 9. 2003: Bratislava 101,03, Sliač 99,02, Košice 100,00, Poprad 94,61, za 27. 9. 2003: Bratislava 100,35, Sliač 98,34, Košice 99,33, Poprad 93,87.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamdážď14
Atényoblačno27
Belehraddážď19
Berlínprehánky14
Bratislavadážď16
Bruseldážď14
Budapešťdážď17
Bukurešťoblačno20
Frankfurtpolooblačno16
Helsinkizamračené13
Istanbulpolooblačno24
Kodaňoblačno12
Kyjevpolooblačno17
Lisabonpolooblačno23
Londýnoblačno13
Madridpolojasno23
Moskvaoblačno18
Osloprehánky9
Parížpolooblačno20
Prahadážď 13
Rímpolooblačno24
Sofiaoblačno20
Štokholmoblačno11
Varšavadážď17
Viedeňdážď16
Záhrebdážď16
Ženevapolooblačno14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.