|
|||||||||||||||||
Streda 3.Septembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úspech tvoria vzdelaníKomentuje Eleonóra Bujačková Po zle fungujúcom socializme slovenskí občania poznali aj zle fungujúci kapitalizmus, ktorý sa prejavil relatívnym zbedačovaním strednej vrstvy vzdelancov. Paradoxne, trinásť rokov po páde starého režimu a nástupe trhovej ekonomiky. Deklasovanie strednej vrstvy bude mať dlhodobo negatívne následky pre také kľúčové odbory, aké predstavuje veda, zdravotníctvo a školstvo. Spoločnosť však potrebuje predovšetkým silnú strednú vrstvu a jej úspech. Oboje nám chýba a táto vláda, ako aj vlády minulé si to neuvedomujú alebo dokonca nechcú priznať. Z macošského vzťahu k učiteľom, vedcom, lekárom či vysokoškolským učiteľom má človek pocit, že títo ľudia niekde v kútiku duše strednú vrstvu, z ktorej sami vyšli, vlastne nenávidia, či prinajmenšom nemajú radi, len čo sa dostanú k moci, a tým sa vo svojich očiach povýšia. Znie to absurdne, ale ako inak si môže triezvo uvažujúci človek vysvetliť, že títo ľudia nevedia to, čo vie každý, že práve schopnosť vnímať svet informácií je jednou z najdôležitejších podmienok úspechu človeka v modernej spoločnosti! Prístup k vzdelaniu, počet vysokoškolákov na tisíc obyvateľov a vyrovnanie šancí na vyššie vzdelanie sú preto jednou z hlavných skúšok demokracie. Naša krajina musí urýchlene dohnať expanziu vysokého školstva, ktorou prešla Európa od začiatku šesťdesiatych rokov. Obávam sa však, že vybudovanie novej širokej základne vysokého školstva bez cudzej pomoci je nielen nad naše sily, ale nad sily všetkých nových demokratických štátov. Ako potrebuje peniaze zo zahraničia priemysel, poľnohospodárstvo či bankovníctvo, tak potrebuje peniaze zo zahraničia aj naše školstvo. Otázka teda znie: Ako ich získať a prečo by cudzí investori mali do našej krajiny investovať? Odpoveď je jednoduchá: Ak skutočne chcú rozšírenú a modernú Európsku úniu, nič iné im nezostane. Totiž jedine a výhradne s vyšším vzdelaním je možné zvýšiť technologickú a legislatívnu kultúru krajiny, a tým ju urobiť kompatibilnú so západnou Európou. Na tento moment, aspoň sa mi zdá, zabúdame často my aj oni. Ľudský kapitál je rozhodujúci pre životný úspech jednotlivca i spoločnosti. Na renesanciu tohto stavu by sa teda mali požičiavať peniaze rovnako ako na nové fabriky či inštitúcie. V prvom rade však prestať iba slovne priznať školstvu prioritu, aby sa potom v reálnom vyjadrení stratila kdesi v nenávratne. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |