Hospodársky denník
USD36,055 Sk
EUR41,173 Sk
CHF26,724 Sk
CZK1,3 Sk
  Utorok  30.Septembra 2003

Čo je s bankomatmi?

Na článok Čo je s bankomatmi?, ktorý sme uverejnili z titulnej strany 17. 9. t. r., reagovala Tatra banka, a. s. V jej stanovisku sa o. i. píše: „V prvom rade považujeme za potrebné uviesť, že Tatra banka v súčasnosti využíva služby vlastného spracovateľského kartového systému, ktorý sme začali budovať v roku 2000 v súvislosti s tým, že Autorizačné Centrum Slovenska (ACS, v súčasnosti Transacty, a. s.) v tom čase nepodporovalo spracovanie kreditných kariet, ktoré sme sa chystali ako prvá banka na Slovensku uviesť na trh. Služby Transacty však využívame aj v súčasnosti a za tieto služby platíme štandardné poplatky.

Situácia opísaná v predmetnom článku sa v bankomate akejkoľvek banky skutočne mohla prihodiť. Ide o prípady, keď boli výbery v hotovosti v rámci denného limitu autorizované v autorizačnom centre, avšak pre technické problémy (ako napríklad preťaženie komunikačných liniek či zaváhanie systému) neboli ukončené, t. j. informácia o schválení autorizácie bola doručená neskoro do príslušného bankomatu či POS, keďže tieto zariadenia majú stanovený fixný čas na prijatie schválenia autorizácie. Ak sa tento čas nedodrží, transakcia sa nemôže uskutočniť a bankomat

peniaze nevydá,

aj keď autorizácia v autorizačnom centre prebehla. Preto z hľadiska banky sa síce opísaná transakcia javila v poriadku, takže zostatok na účte klienta bol upravený/znížený, avšak klient ostal bez hotovosti, čo po niekoľkých pokusoch s rovnakou chybou znamenalo prekročenie denného limitu, na čo bankomat upozornil. Záznam o autorizácii je na účte len dočasným zápisom a nie je ani spoplatnený účtovnou položkou. On-line informácia o autorizácii je v Tatra banke poskytnutá držiteľovi karty len cez Internet banking, resp. B-mail. Ak transakcie nie sú zúčtované v medzibankovom klíringu, suma autorizovanej transakcie je uvoľnená z účtu automaticky v časovom rozsahu definovanom bankou, ktorá kartu vydala (totiž banka spravujúca bankomat alebo platobný terminál nezasiela transakciu na zúčtovanie, ak nebola úspešne zrealizovaná, t. j. napr. bankomat nevydal hotovosť).

Preto ak klient písomne či telefonicky namietne podobný prípad nezrealizovanej transakcie (pozri predchádzajúca veta), je možné transakciu uvoľniť ihneď po overení oprávnenosti požiadavky klienta. Tento typ neštandardného správania sa bankomatu nazývame time-out a môže sa priebežne vyskytnúť v bankomate, resp. POS termináli každej banky. Zamestnanci na pobočkách, pochopiteľne,

nemôžu ihneď

na mieste odhaliť dôvody vzniku podobnej situácie, ani ponúknuť klientovi riešenie, môžu však iniciovať proces, aby v čo najkratšom čase prišlo ku korekcii. Ak banka zistí, že podobné situácie v jej systéme nastali, má možnosť rozhodnúť, ako sa pokúsi „nahradiť“ klientom nekomfort, ktorý im týmto vznikol. Konkrétne naša banka na podobnú situáciu z augusta tohto roka reagovala odpustením všetkých poplatkov za výbery z cudzích bankomatov počas celého augusta, a týkalo sa to nielen klientov, ktorých sa dotkol niekoľkominútový výpadok bankomatovej siete, ale všetkých držiteľov kariet Tatra banky bez rozdielu.

Verím, že naše stanovisko ku konkrétnemu prípadu vám umožnilo získať bližší pohľad na uvádzané skutočnosti a v budúcnosti vám i vašim čitateľom želám čo najmenej podobných skúseností. Za našu banku môžem potvrdiť, že vyvinieme maximálne úsilie, aby k podobným situáciám nemohlo v budúcnosti dochádzať vinou Tatra banky.“

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.