Hospodársky denník
USD38,741 Sk
EUR41,916 Sk
CHF27,337 Sk
CZK1,295 Sk
  Štvrtok  4.Septembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Na rovnováhe troch pilierov

Reforma štátnej správy skončila doterajšiu jednokoľajnosť riadenia školstva

Po 1. júli 2002, keď prešli určité kompetencie zo štátnej správy na samosprávu (kraj, mestá i obce), dochádza k istým nejasnostiam v oblasti systému riadenia školstva, ktoré nová vedúca tohto odboru na Krajskom úrade v Košiciach Helena Jeníková (nastúpila do funkcie 15. júla po výberovom konaní) chce objasniť. Dosiaľ sme boli zvyknutí, že školstvo bolo riadené jednokoľajne, to znamená materské a základné školy cez okresné odbory školstva a stredné školy cez krajské úrady, hovorí nová vedúca odboru a pokračuje: v súčasnosti školský systém stojí na troch pilieroch, jedným z nich je zriaďovateľ, druhým je štátna správa a tretím je samospráva v školstve. Všetky piliere sú veľmi dôležité, musia fungovať a vzájomne sa rešpektovať, spolupracovať, aby

systém fungoval

dobre. Každý z nich má svoje kompetencie a je dobré, keď sa navzájom uznávajú a keď si každý pilier plní svoju pridelenú funkciu, aby celá stavba školského systému bola pevná, aká má byť. Z hľadiska štátneho pôsobenia v školskom systéme neexistuje pojem „naše a vaše“ školy, ako je zaužívané deliť školy, ktoré patria pod vyššie územné celky, prípadne pod krajský úrad. Regionálne školstvo možno rozdeliť podľa stupňa poskytovaného vzdelania na materské, základné a stredné školy (MŠ, ZŠ, SŠ), ďalej podľa zriaďovateľa, ktorým môže byť obec, VÚC, cirkev, fyzická alebo právnická osoba, štát (prostredníctvom KÚ). Ale bez ohľadu na zriaďovateľa je na všetkých druhoch a typoch škôl nezastupiteľná úloha štátu vo vzťahu k aplikácii systému výchovy a vzdelávania s ohľadom na učiteľa, vedúceho pracovníka, žiaka, študenta, zdôrazňuje H. Jeníková. Štát ako zriaďovateľ teda zabezpečuje, použijúc počítačovú terminológiu, „hardvér“ výchovno-vzdelávacieho procesu, čiže budovu, prevádzku, vybavenie. Zriaďovateľ ďalej uvažuje aj nad tým, či je potrebné zriadiť danú školu v obvode, pretože on vie, čo regionálny rozvoj plánuje v budúcom období. Na druhej strane úlohou štátnej správy je zabezpečenie „softvéru“ výchovno-vzdelávacieho procesu, čiže ako prebieha výchovno-vzdelávací proces a garancie vzdelanostného štandardu na danom type školy. To si

nemôže určovať

každý zriaďovateľ sám, nemôže si dávať náplň toho, čo v danej škole prebieha. Tým by sa narušila súdržnosť jednotlivých pilierov a stratila by sa ich rovnováha. Ďalším špecifikom krajského úradu ako štátnej správy v školstve podľa H. Jeníkovej je, že ostáva zriaďovateľom niektorých typov škôl, vyžadujúcich si osobitnú starostlivosť. Je to špeciálne školstvo a školy, ktoré vznikli na základe medzištátnych zmlúv. Špeciálne školy a špeciálne školské zariadenia sú zriadené pre žiakov so špeciálno-pedagogickými problémami pre „ohrozené deti“. Štát ďalej zabezpečuje vzdelávanie v bilingválnom školstve na základe už spomínaných medzištátnych zmlúv, v Košiciach sú dve takéto gymnáziá, francúzske a španielske. Krajský úrad v Košiciach je zriaďovateľom 86 špeciálnych škôl a školských zariadení. Napríklad špeciálne materské a základné školy (ŠMŠ, ŠZŠ), školy pri zdravotníckych zariadeniach, odborné učilištia,

praktické školy,

reedukačné domy (RDD) a podobne. Úrad v rámci kapitálových výdavkov vyčlenil na ne v roku 2001 do 9,94 mil. Sk, v roku 2002 už 12,4 mil. Sk a v tomto roku až 42,84 mil. Sk. Najväčšími v roku 2003 sú investície do ŠZŠ Rudňany, RDD Horný Bankov, ŠZŠ Moldava nad Bodvou, Liečebno-výchovného sanatória Barca (pripravená je investícia ŠZŠ Gelnica). Súčasne prebiehajú nové trendy, ktoré majú význam psychologický, spočívajúci v integrácii „ohrozených detí“ medzi ostatnú populáciu. Racionalizačný efekt prináša zánik ŠZŠ a vznik špeciálnych tried ZŠ (napríklad ŠZŠ Nálepkovo).

Ladislav Kulik

Počasie

Dnes budú prevládať zväčša priaznivé účinky počasia, mierne podráždenie vplyvom počasia nepredstavuje väčšiu záťaž pre organizmus, pôsobí skôr priaznivo na telesnú a duševnú výkonnosť a koncentráciu. Častejšími bolesťami hlavy, zväčša migrenózneho pôvodu, prípadne miernym pocitom závratu môžu trpieť citlivé osoby s nízkym tlakom krvi. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Pacienti s kardiovaskulárnym postihnutím sa majú šetriť a vyhýbať nezvyčajnej námahe a stresovým situáciám.Zajtra očakávame pretrvávanie priaznivých účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude oblačno, na juhozápade prechodne aj polojasno. Na severe a východe prevažne veľká oblačnosť s dažďom alebo prehánkami, postupne až od 1800 m zrážky snehové. Najvyššia teplota 16 až 21, na severe a východe okolo 14 stupňov. Severozápadný až severný vietor 2 až 5 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 5 stupňov.n V piatok bude prevažne malá oblačnosť. Nočná teplota 9 až 5, v údoliach okolo 3 stupňov, denná 18 až 22, na severe okolo 16 stupňov. V sobotu bude jasno až polooblačno, zrána ojedinele hmla. Nočná teplota 9 až 5, v dolinách okolo 3 stupňov, denná 19 až 23, na severe okolo 16 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.15 a zapadne o 19.26 hod.

Amsterdamjasno19
Aténypolojasno26
Belehradpolooblačno17
Berlínpolooblačno18
Bratislavapolooblačno18
Bruseljasno19
Budapešťoblačno18
Bukurešťpolooblačno21
Frankfurtjasno22
Helsinkioblačno11
Istanbuldážď17
Kodaňoblačno20
Kyjevzamračené12
Lisabonoblačno24
Londýnoblačno22
Madridpolooblačno29
Moskvaprehánky12
Oslooblačno16
Parížjasno22
Prahapolooblačno17
Rímjasno25
Sofiajasno14
Štokholmpolojasno14
Varšavadážď9
Viedeňpolooblačno20
Záhrebjasno20
Ženevajasno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.