Hospodársky denník
USD38,675 Sk
EUR41,912 Sk
CHF27,257 Sk
CZK1,292 Sk
  Piatok  5.Septembra 2003

Geniálny výplod Veriteľ, a. s.

Na ministra zdravotníctva reaguje šéfredaktor Hd

Hd v článku, ktorý bol publikovaný 22. 7. 2003 uviedol, že vznik spoločnosti Veriteľ, a. s., ktorá sa má zaoberať oddlžovaním v zdravotníctve, je netransparentný a spochybnil dôveryhodnosť dozoru nad činnosťou tejto spoločnosti. Reakciu ministra zdravotníctva Hd uverejnil v plnom znení 21. 8. 2003.

Hd v článku upozornil, že informácie o účasti členov dozornej rady spoločnosti Veriteľ, a. s., na podnikaní v iných obchodných spoločnostiach vychádzajú z elektronickej verzie Obchodného registra na internete. Autor článku pochopiteľne nemohol zohľadniť údaje, ktoré sa nachádzajú len v spise registrového súdu. Táto skutočnosť nemá nič spoločné s profesionalitou novinára a nič nemení na hodnote informácií, ktoré boli verejnosti predložené.

Podľa § 59 ods. 1 citovaného zákona štátny zamestnanec nesmie podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť. Podľa ods. 2, „štátny zamestnanec nesmie byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb vykonávajúcich podnikateľskú činnosť. To neplatí, ak je štátny zamestnanec vyslaný do takéhoto orgánu vládou alebo služobným úradom podľa osobitného predpisu.“ Tým osobitným zákonom je zákon č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení (členstvo v samosprávnych orgánoch zdravotných poisťovní), zákon č. 274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni (členstvo v samosprávnych orgánoch Sociálnej poisťovne) a zákon č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti, (členstvo v samosprávnych orgánoch Národného úradu práce). V stanovisku nie je uvedené, akým osobitným zákonom bola založená spoločnosť Veriteľ, a. s., lebo taký zákon neexistuje. Spoločnosť vznikla na základe uznesenia vlády SR podľa Obchodného zákonníka. Práve v takýchto spoločnostiach nesmú štátni zamestnanci podnikať a byť členmi riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov. V citovanom zákone v ods. 5 je uvedené, že porušenie obmedzení podľa odsekov 1 a 2 sa považuje za závažné služobné previnenie. Je zarážajúce, že na verejne publikovanú informáciu o pravdepodobnom porušovaní zákona o štátnej službe štátnym zamestnancom Ministerstva zdravotníctva SR nereagoval vedúci služobného úradu Ministerstva zdravotníctva SR, v ktorého kompetencii sú štátnozamestnanecké vzťahy na ministerstve. Nereagoval ani Úrad pre štátnu službu SR, ktorý je nadriadeným služobným úradom. Práve naopak, minister zdravotníctva, ktorý je politickou funkciou, vstúpil do kompetencií vedúceho služobného úradu a účelovo vysvetľuje štátnozamestnanecké vzťahy v prospech jedného štátneho zamestnanca.

Podľa názoru ministra zdravotníctva, štátni zamestnanci môžu byť spoločníkmi akýchkoľvek obchodných spoločností. Je to prekvapujúce tvrdenie, lebo zákon o štátnej službe v § 59 ods. 3 taxatívne vymenúva, na ktoré prípady sa obmedzenie nevzťahuje. Prípad spoločníka v obchodnej spoločnosti nie je uvedený vo výnimkách.

Upozornenie v Hd, že členstvo štátneho zamestnanca Ing. Jána Králika v dozornej rade spoločnosti nemusí byť v súlade so zákonom o štátnej službe, je s najväčšou pravdepodobnosťou pravdivé. V stanovisku ministra nie je uvedené, že by osobitný zákon oprávňoval Ing. Jána Králika ako štátneho zamestnanca byť členom dozornej rady spoločnosti. Je na počudovanie, že kvôli Ing. Jánovi Králikovi nebol novelizovaný zákon o štátnej službe, ako to bolo v prípade zákona o rozpočtových pravidlách, ktorý kvôli spoločnosti Veriteľ, a. s., bol novelizovaný. Našu domnienku potvrdzuje aj posledná novela zákona o štátnej službe, ktorú vláda nedávno schválila, kde je v citovanom § 59 už vypustená klauzula, že štátneho zamestnanca môže vyslať vláda alebo služobný úrad do orgánov obchodných spoločností len podľa osobitného predpisu. Novelu ešte neprijal parlament, preto pôsobenie Ing. Jána Králika v dozornej rade obchodnej spoločnosti by si mal všimnúť služobný úrad.

Tvrdenie v stanovisku ministra, že osoby Ing. Jána Králika, JUDr. Ernesta Valka, Ing. Daniela Végha sú zárukou kvalitnej kontrolnej funkcie spoločnosti Veriteľ, a. s., sú prinajmenšom nadnesené. Naopak, v osobe Ing. Jána Králika, ktorý je riaditeľom pre ekonomiku Ministerstva zdravotníctva SR ide o personálne prepojenie rozhodovacích činností týkajúcich sa finančných tokov v zdravotníctve či štátnych zdravotníckych zariadení alebo zdravotných poisťovní, a kontrolných činností v spoločnosti Veriteľ, a. s. Pôsobenie uvedeného štátneho zamestnanca v súkromných obchodných spoločnostiach možno bolo oficiálne ukončené, ale množstvo spoločností a ich činnosť spochybňuje jeho objektívnosť a nezaujatosť, negarantuje, že bude presadzovať záujem štátu. O „rešpektovaní“ zákona zo strany Ing. Jána Králika hovorí aj informácia z internetovej stránky Obchodného registra, že spoločnosť „m ocean, s. r. o.“, kde je jediným spoločníkom a štatutárom, bola zapísaná do obchodného registra dňa 2. 12. 2002, v čase, keď nejaký čas už pracoval na ministerstve zdravotníctva.

JUDr. Ernest Valko okrem toho, že je členom dozornej rady spoločnosti Veriteľ, a. s., je zároveň plateným poradcom ministra zdravotníctva. Na základe mandátnej zmluvy mesačne poberá odmenu za právne poradenstvo pre ministra zdravotníctva. V takom prípade je pochybná jeho nezávislosť, čo je základným predpokladom účinnej kontroly. Okrem toho je ťažko predstaviteľné, aby osobne JUDr. Ernest Valko ako „renomovaný advokát“ (citácia zo stanoviska ministra) mal čas a vôľu podrobne sa zaoberať zákonnosťou postupu nakladania s prostriedkami štátu, ktoré sa budú pohybovať v miliardových čiastkach.

Ing. Daniel Végh bol v stanovisku ministra označený ako ekonomický analytik. V takom prípade existuje teoretický predpoklad, že bude dozerať a kontrolovať činnosť spoločnosti. Prakticky je to málo pravdepodobné, lebo vykonáva funkciu predsedu VV FNM SR, čo je práca na plný úväzok.

V civilizovanej štátnej správe, aj v korektných obchodných spoločnostiach, platí zásada oddelenia rozhodovacích a kontrolných funkcií. Táto zásada nie je dodržaná, a preto Hd sa oprávnene zaujíma o proces oddlžovania v zdravotníctve. Netransparentný vznik spoločnosti, neznáme metódy činnosti spoločnosti, absencia skutočného dozoru nad činnosťou spoločnosti nesú so sebou veľké riziko zneužitia a premrhania prostriedkov privatizácie, čím by sa rezort zdravotníctva posunul do ešte horšej finančnej situácie. Spoločnosť bude podnikať s iardami, ktoré pochádzajú z predaja štátneho majetku, z toho dôvodu sa Hd bude touto témou intenzívne zaoberať.

Peter Kasalovský

šéfredaktor Hd

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.