|
|||||||||||||||||
Pondelok 8.Septembra 2003 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zelený postoj CastraVzdelaním ku globálnemu povedomiu Pred týždňom sa v Havane začala konferencia strán Konvencie OSN O boji proti suchu a zväčšovaní sa púští. Svoj kritický pohľad na smutné zápolenie ľudstva s prírodou na úvod konferencie prezentoval vodca hostiteľskej krajiny Fidel Castro. Uvádzame skrátenú verziu jeho prejavu: Pred necelými 30 rokmi jedinou hrozbou pre zánik ľudstva bolo enormné množstvo nukleárnych zbraní... Aj napriek tomu, že toto nebezpečenstvo ešte nie je úplne zažehnané, číha na nás nové, dantovské nebezpečenstvo... Ide o neoblomné a rýchle napredovanie ľudstva k deštrukcii prírody a k sebazničeniu. Žiadna z tisícov predchádzajúcich generácií sa neocitla v takom riziku, ani nebola tak veľmi zodpovedná za daný stav, ako je naša. ...Všetci tu prítomní majú k dispozícii údaje naháňajúce zimomriavky a nezvratné dôkazy, získané serióznym štúdiom. ...Mám názor, že neexistuje naliehavejšia úloha, ako je sformovanie svetového uvedomenia, čo znamená, aby sa s ním stotožnili miliardy obyvateľov planéty, bez rozdielu veku vrátane detí. ...Všetko so všetkým súvisí. Analfabetizmus, nezamestnanosť, chudoba, hlad, choroby, nedostatok pitnej vody, nedostatok bytov, elektrickej energie, korodovanie pôdy, zmeny podnebia, miznutie lesných porastov, povodne, biologické znehodnocovanie, pliagy a ďalšie tragédie idú ruka v ruke. Bez vzdelania nemôže existovať potrebné a rýchle získavanie povedomia o skutočnosti, o ktorej tu hovorím. Ale aj napriek všetkému je možné uskutočniť revolúciu vo vzdelávaní, dostupnú všetkým národom sveta. To je hlavná myšlienka môjho vystúpenia. Kuba môže potvrdiť, že na masové vzdelávanie je na začiatok potrebná suma 3 mld. USD a po 700 miliónoch v nasledujúcich deviatich rokoch, investované do školských potrieb a zariadení vrátane 1,5 milióna solárnych kolektorov pre osady bez elektrifikácie. Program je zameraný na alfabetizáciu a na ukončenie 6. triedy ZŠ pre analfabetov a poloanalfabetov. Ide o menej ako 10 mld. USD, čiže menej ako 0,0045 % HDP rozvinutých členských štátov OECD za 1 rok. Dá sa to dosiahnuť za predpokladu vytvorenia 4 miliónov školiacich centier zariadených audiovizuálnymi pomôckami a so zabezpečením spolupráce mohutného hnutia osem miliónov dobrovoľníkov s minimálne ukončenou 6. triedou ZŠ, ochotných alfabetizovať a zároveň sa dovzdelávať až po dosiahnutie úrovne dobrých pedagógov. Ak by bola snaha povzbudiť aj nezamestnaných tým, že by sa im poskytla skromná mzda za to, že by vyučovali a sami by sa ďalej vzdelávali, vytvorilo by sa 4 až 8 miliónov pracovných príležitostí, pričom náklady sponzorských krajín by boli nepatrné. Za predpokladu, že mesačný plat by predstavoval 100 USD, a že do programu by bolo zahrnutých 6 miliónov ľudí, predstavovalo by to 0,003 % HDP každoročne celej OECD. Ak spočítame oba programy, náklady za prvých 5 rokov by boli rovnaké ako náklady, ktoré vynaložili USA na svoje sily v Iraku iba za 15 týždňov. Takmer taký istý počet ľudí ako je na zemeguli obyvateľov, by sa mohlo vzdelávať prostredníctvom rozhlasu, vďaka programu vypracovaného kubánskymi pedagógmi. Kuba ho darovala viacerým štátom, ktoré ho už využívajú a poskytne ho každému, kto ju o to požiada. Prostredníctvom televízie sme v našom štáte poskytli kurzy angličtiny, na ktorých sa zúčastnilo viac ako milión našich občanov. Štát to stálo 50 000 USD. Len z 0,01 % HDP členských krajín OECD - malý zlomok z 0,7 %, toľko sľubovanej a až na malé výnimky nikdy nesplnenej pomoci -, by sa mohlo využitím solárnych kolektorov poskytnúť v priebehu 10 rokov, mesačne 30 kW elektrickej energie 250-tisíc rodinám rozvojového sveta. Asi 1,5 miliarda najchudobnejších ľudí na planéte by mohla využiť elektrinu denne aj niekoľko hodín na príjem informácií a na vzdelávanie prostredníctvom rozhlasu a televízie, pričom by sa nespotreboval ani gram fosílnych pohonných látok. To, čo som povedal, je v nesúlade s krutým ekonomickým systémom nanúteným svetu, s neľútostnou neoliberálnou globalizáciou, príkazmi a podmienkami, v dôsledku ktorých MMF ochudobňuje o zdravie, vzdelanie a sociálne istoty miliardy ľudí... Nie je v súlade s politikou WTO, ktorá asi bola naprojektovaná so zámerom, aby bohaté štáty mohli svojimi výrobkami neobmedzene zaplaviť svetové trhy a likvidovať tak rozvoj poľnohospodárstva a priemyslu rozvojových krajín, ktorých jedinou perspektívou je dodávanie surovín a lacnej pracovnej sily. Zoznam neprávostí by bol nekonečný. Priepasť sa prehlbuje a drancovanie narastá. V záujme cieľov a ideológie chaotického hospodárskeho systému spotrebné spoločnosti v priebehu piatich-šiestich dekád vyčerpajú rezervy fosílnych pohonných látok a spotrebujú len v priebehu 150 rokov to, čo Zem vytvorila za 300 miliónov rokov. (do, jnk) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |