Hospodársky denník
USD38,166 Sk
EUR41,734 Sk
CHF27,119 Sk
CZK1,281 Sk
  Pondelok  8.Septembra 2003

Železnice prehadzujú výhybky

Inventarizujú majetok, robia právny audit všetkých zmlúv

V závere týždňa prezentoval výsledky svojej práce za prvý mesiac pôsobenia vo funkcii generálneho riaditeľa Železníc SR a najmä zámery do budúcnosti Ing. Roman Veselka. Funkciu prebral v neľahkom období, pretože celková výška záväzkov ŽSR dosiahla na konci júla 47,9 mld. Sk, z čoho 37,6 mld. Sk tvoria bankové úvery so štátnou zárukou. Železnice evidovali pohľadávky v hodnote 12,9 mld. Sk, z toho voči štátu za výkony vo verejnom záujme na úrovni 11,3 mld. Sk. Štát prevezme k 1. januáru 2004 záväzky vo výške 13 mld. Sk do štátneho dlhu, čím ŽSR významne pomôže. Ako hodnotí prvé dni svojho pôsobenia vo funkcii generálneho riaditeľa R. Veselka? „Po hĺbkovej analýze tejto významnej firmy, ktorá je najväčším zamestnávateľom na Slovensku, pretože má približne 22-tisíc pracovníkov, musím zdôrazniť, že manažmenty sa tu za posledných desať rokov správali v mnohých oblastiach veľmi veľkoryso, až megalomansky. Manažmenty si zrejme neuvedomovali, že sú riadiacimi pracovníkmi ŽSR, ktorí sa majú starať o železničnú infraštruktúru, a nie o rôzne činnosti, ktoré

vôbec nesúvisia

so železnicami. Mám na mysli napríklad výstavbu bytov, prevádzkovanie nemocníc, telekomunikácií, vlastného školstva atď. Preto jeden z mojich cieľov je vyčistiť podnikateľské pole ŽSR, od rôznych nepotrebných činností. V rámci ekonomickej a finančnej konsolidácie plánujeme v najbližších rokoch vyčleniť obslužné činnosti, predať majetok a budeme prepúšťať časť zamestnancov. Do dvoch rokov zmeníme organizačné štruktúry a odčleníme aktivity nesúvisiace s hlavnou činnosťou, uvažujeme uvoľniť približne 4700 pracovníkov. Už do konca roka plánujeme znížiť stavy na generálnom riaditeľstve o 20 až 30 percent, čiže približne o 130 pracovníkov. V dôsledku zredukovania počtu regionálnych riaditeľstiev z 25 na 4 príde k prepusteniu ďalších 200 až 300 pracovníkov. Všetky kroky v oblasti zamestnanosti, pochopiteľne, konzultujeme s predstaviteľmi železničiarskych odborárov.“ Nové vedenie sa nevenuje iba minulosti, ale veľmi intenzívne hľadá cesty riešenia súčasných úloh. Jednou z nich je aj modernizácia železničnej infraštruktúry prostredníctvom fondov Európskej únie, čo podľa slov nového generálneho riaditeľa ŽSR R. Veselku zabráni odkloneniu

tranzitnej prepravy

na železničné siete okolitých štátov. V tejto súvislosti R. Veselka okrem iného zdôraznil: „Čerpanie fondov Európskej únie je pre ŽSR mimoriadne dôležité a sme na to relatívne dobre pripravení, čo možno oceniť. Z hľadiska investícií realizujú ŽSR v tomto roku väčšinu projektov financovaných práve zo zdrojov EÚ. Na konci júla spoločnosti na tento rok zostala viazaná dotácia 644,5 mil. Sk z fondu ISPA. Dominantným projektom pre železnice je modernizácia trate z Bratislavy smerom na Žilinu. ŽSR, respektíve štát, sa na financovaní týchto projektov podieľajú 15 % a zvyšných 85 % zdrojov možno čerpať z európskych fondov. Modernizácia trate zo Šenkvíc do Cífera je rozpočtovaná na 150 mil. eur a podobná suma by mala byť v budúcom roku investovaná aj do trate z Trnavy do Piešťan. V roku 2004 by sa mala rekonštruovať trať z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom za 100 mil. eur. Následne v roku 2005 príde na rad modernizácia trate na úseku do Púchova. V roku 2005, vďaka zdrojom z fondov EÚ, chceme

začať práce

na elektrifikácii trate zo Zvolena do Banskej Bystrice s odhadovaným rozpočtom 40 mil. eur. Na projekt modernizácie nástupíšť na staniciach Prešov a Košice plánujeme ďalších 50 mil. eur.“ Jedným z ďalších cieľov nového generálneho riaditeľa ŽSR je nezadlžovať v budúcnosti Železnice SR a dosiahnuť efektívne spravovanie infraštruktúry železničnej siete. Počas troch až štyroch rokov by mali ŽSR dosiahnuť vyrovnané hospodárenie, pri zachovaní konkurencieschopnosti s okolitým železničným trhom. Roman Veselka v tejto súvislosti okrem iného uviedol: „Už pred 1. augustom sa obmedzila právomoc riadiacich pracovníkov podpisovať objednávky, ktoré nie sú finančne kryté. Objednávať sa budú len výkony a tovary, ktorých výpadok by mohol narušiť chod a prevádzku železníc. Preto sa pozastavila aj realizácia všetkých investícií. V súčasnosti sa inventarizuje majetok a robí právny audit existujúcich zmlúv.“ Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.