Hospodársky denník
USD37,745 Sk
EUR41,791 Sk
CHF27,163 Sk
CZK1,27 Sk
  Utorok  9.Septembra 2003
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Živnostník a ochrana spotrebiteľa

Povinnosti pri podnikaní na základe živnostenského oprávnenia, ktoré im vyplývajú zo zákona č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov

Podľa § 29 ods. 1 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov je podnikateľ pri prevádzkovaní živnosti povinný dodržiavať nielen podmienky ustanovené živnostenským zákonom, ale aj osobitnými predpismi. Na prvom mieste v poznámke pod čiarou k odkazu 32 je v § 29 ods. 1 z osobitných predpisov citovaný zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov (zákon o ochrane spotrebiteľa bol novelizovaný týmito zákonmi: zákonom č. 220/1996 Z. z., č. 137/1998 Z. z., č. 310/1999 Z. z., č. 128/2002 Z. z., č. 414/2002 Z. z. a č. 529/2002 Z. z.).

Zákon o ochrane spotrebiteľa sa vzťahuje na tých podnikateľov, ktorí spotrebiteľom predávajú výrobky a poskytujú služby na území Slovenskej republiky. Výrobkom sa rozumie akákoľvek vec, ktorá bola vyrobená, vyťažená alebo inak získaná bez ohľadu na stupeň jej spracovania a je určená na ponuku spotrebiteľovi. Službou zákon na ochranu spotrebiteľa rozumie akúkoľvek činnosť, ktorá je určená na ponuku spotrebiteľovi s výnimkou činností advokátov, komerčných právnikov, notárov, súdnych exekútorov atď. Povinnosti pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb zákon o ochrane spotrebiteľa rozdeľuje do niekoľkých okruhov. Ide o

a) poctivosť predaja výrobkov a poskytovania služieb,

b) hygienické podmienky predaja výrobkov a poskytovania služieb,

c) zákaz diskriminácie spotrebiteľa,

d) zákaz klamania spotrebiteľa,

e) informačné povinnosti,

f) ďalšie povinnosti pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb.

Ad a):

1. Predávajúci je povinný predávať výrobky v správnej hmotnosti, miere alebo množstve a umožniť spotrebiteľovi prekontrolovať si správnosť týchto údajov.

2. Predávať výrobky a poskytovať služby v kvalite ustanovenej osobitnými predpismi (v súlade s technickými normami, Potravinovým kódexom atď.) alebo v bežnej kvalite.

3. Predávať výrobky a poskytovať služby za ceny dohodnuté v súlade s cenovými predpismi.

4. Správne účtovať ceny pri predaji výrobkov alebo pri poskytovaní služieb.

Ad b):

1. Predávajúci je povinný zabezpečovať hygienické podmienky predaja výrobkov a poskytovania služieb ustanovené osobitnými predpismi (najmä zákonom č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti) vrátane opatrení uložených príslušnými orgánmi.

2. Predávajúci je povinný dodržiavať pri predaji výrobkov a poskytovaní služieb podmienky skladovania výrobkov určené výrobcom alebo osobitnými predpismi (napríklad zákonom č. 152/1995 Z. z. o potravinách) tak, aby nedošlo k ich znehodnoteniu.

Ad c):

1. Predávajúci nesmie žiadnym spôsobom spotrebiteľa diskriminovať ani konať v rozpore s dobrými mravmi (teda v rozpore s vžitými tradíciami, prípadne takým konaním, ktorým môže privodiť ujmu účastníkovi obchodného vzťahu pri nedodržaní dobromyseľnosti, čestnosti, zvyklosti a praxe a pri ktorom sa využíva najmä omyl, lesť, vyhrážka a výrazná nerovnosť zmluvných

2. Nesmie odmietnuť predať spotrebiteľovi výrobky, ktoré má vystavené, nesmie viazať predaj výrobkov alebo poskytnutie služieb na predaj iných výrobkov, alebo poskytnutie iných služieb.

3. Rezervované výrobky je predávajúci povinný po celú dobu rezervácie osobitne označiť s uvedením doby, dokedy sú rezervované.

Ad d):

1. Nikto nesmie klamať spotrebiteľa, najmä uvádzať nepravdivé, nepodložené, neúplné, nepresné, nejasné, dvojzmyselné alebo prehnané údaje alebo zamlčať údaje o skutočných vlastnostiach výrobkov alebo služieb alebo úrovni nákupných podmienok.

2. Pojmy „záruka“, „zaručený“, ako aj všetky ďalšie pojmy podobného obsahu možno používať len v prípadoch, keď je súčasne konkretizovaný obsah a podmienky záruky.

3. Na reklamu vrátane inzercie určenej pre spotrebiteľa sa vzťahujú požiadavky na reklamu ustanovené v zákone č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákone č. 67/1997 Z. z. o ochrane nefajčiarov v znení neskorších predpisov.

4. Za klamanie spotrebiteľa sa považuje tiež ponuka alebo predaj výrobkov, alebo poskytovanie služieb porušujúcich niektoré práva duševného vlastníctva.

Ad e):

1. Predávajúci je povinný riadne informovať spotrebiteľa o vlastnostiach predávaných výrobkov alebo charaktere poskytovaných služieb, o spôsobe použitia a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia alebo údržby, ako aj o riziku súvisiacom s poskytovanou službou. Ak je to potrebné s ohľadom na povahu výrobku, spôsob a dobu jeho používania, je predávajúci povinný zabezpečiť, aby tieto informácie boli obsiahnuté v priloženom písomnom návode a aby boli zrozumiteľné.

2. Predávajúci musí zabezpečiť, aby ním predávané výrobky boli viditeľne označené všeobecne zrozumiteľnými údajmi o výrobcovi, prípadne dovozcovi a dodávateľovi a o množstve. Ak to povaha a účel použitia výrobku vyžadujú, je predávajúci povinný zabezpečiť, aby výrobky boli označené aj údajmi o kvalite, dátume výroby, dobe použiteľnosti a spôsobe používania, údržby, uchovávania alebo skladovania týchto výrobkov. Údaje o spôsobe používania, údržby, uchovávania a skladovania môžu byť obsiahnuté v priloženom písomnom návode, ktorý musí byť v štátnom jazyku a fyzikálne veličiny musia byť označené v zákonných meracích jednotkách.

3. Pri predaji použitých alebo upravovaných výrobkov, výrobkov s chybou musí predávajúci na tieto skutočnosti spotrebiteľa vopred zreteľne upozorniť. Také výrobky sa musia predávať oddelene od ostatných výrobkov.

4. Predávajúci je povinný jednoznačne informovať spotrebiteľa o cene predávaných výrobkov alebo poskytnutých služieb platnej v okamihu ponuky. Na tento účel je povinný najmä zreteľne označiť výrobky cenou alebo informáciu o cene výrobkov alebo služieb inak vhodne

5. Informácie o cene alebo okolnosť, že informácia je neúplná alebo chýba, nesmie najmä vzbudzovať dojem, že:

a) cena je nižšia, než aká je v skutočnosti,

b) určenie ceny závisí od okolností, od ktorých v skutočnosti nezávisí,

c) v cene sú zahrnuté dodávky výrobkov, výkonov, prác alebo služieb, za ktoré sa v skutočnosti platí osobitne,

d) cena bola alebo bude zvýšená, znížená alebo nezmenená, aj keď to tak nie je,

e) vzťah ceny a užitočnosti ponúkaného výrobku alebo služby a ceny a užitočnosti porovnateľného výrobku alebo služby je taký, aký v skutočnosti nie je.

6. Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia zodpovednosti za chyby výrobkov a služieb (reklamácie) vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.

7. Predávajúci je povinný prevádzkareň zvonku viditeľne označiť obchodným menom, ku ktorému môže pripojiť názov prevádzkarne alebo iné rozlišujúce označenie, prípadne aj symbolom alebo uvedením hlavnej skupiny predávaných výrobkov alebo poskytovaných služieb. Na vhodnom a trvale viditeľnom mieste prevádzkarne musí byť okrem obchodného mena uvedené sídlo, meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne, prevádzková doba určená pre spotrebiteľa, kategória, skupina a trieda pohostinských prevádzkarní a ubytovacích zariadení.

8. Pri dočasnom uzavretí prevádzkarne je predávajúci povinný na mieste, kde je uvedená prevádzková doba, označiť začiatok a koniec uzavretia, a to najneskôr 24 hodín pred dočasným uzavretím prevádzkarne za predpokladu, že prevádzkareň bude uzavretá dlhšie ako jeden deň. Pri zrušení prevádzkarne je predávajúci povinný písomne informovať najneskôr 7 dní pred zrušením prevádzkarne miestne príslušný okresný úrad a obec o tom, kde a kto je povinný vyrovnať prípadné záväzky.

Ad f):

1. Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe výrobku alebo o poskytnutí služby, v ktorom je uvedené obchodné meno a sídlo predávajúceho, adresa prevádzkarne, dátum predaja, druh výrobku alebo služby, ktoré spotrebiteľ zaplatil. Pri predaji výrobkov s následnou dodávkou musí doklad obsahovať miesto určenia a dátum dodávky. Pri predaji použitých alebo upravovaných výrobkov, výrobkov s chybou musia byť tieto skutočnosti v doklade zreteľne vyznačené.

(Pokračovanie)

JUDr. Katarína Horvatová

Počasie

Vyššia intenzita dráždivosti počasia spôsobuje narušenie stavu meteosenzitívnych osôb. Vo zvýšenej miere sa môže vyskytovať nepokoj, mrzutosť, únava a depresia. Znížená je telesná a duševná výkonnosť a schopnosť sústredenia. Reakčný čas je predĺžený, čo znamená zníženú schopnosť rýchlych reakcií. Častejšie sa môžu vyskytovať dýchacie ťažkosti u astmatikov a zhoršiť sa môže zdravotný stav u ľudí s poruchami krvného obehu.Zajtra očakávame pretrvávanie uvedeného pôsobenia počasia na meteosenzitívnych ľudí, prípadne zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia.(zč)

n Dnes bude polojasno až oblačno. Najvyššia teplota 21 až 25, na severe okolo 19 stupňov. Slabý, na západe juhovýchodný vietor 4 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 15 stupňov.n V stredu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 13 až 9, v horských dolinách okolo 7 stupňov, denná 15 až 19 stupňov. Vo štvrtok bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach dážď alebo prehánky. Nočná teplota 14 až 9 stupňov, denná 15 až 19 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.22 a zapadne o 19.15 hod.

Amsterdamdážď17
Atényoblačno26
Belehradprehánky22
Berlínprehánky19
Bratislavaoblačno22
Bruseldážď16
Budapešťzamračené21
Bukurešťoblačno21
Frankfurtprehánky18
Helsinkipolojasno18
Istanbulpolooblačno25
Kodaňdážď19
Kyjevoblačno17
Lisabonpolooblačno24
Londýnpolooblačno18
Madridpolooblačno25
Moskvapolooblačno17
Osloprehánky19
Paríždážď18
Prahadážď19
Rímdážď24
Sofiaprehánky20
Štokholmpolooblačno17
Varšavaoblačno21
Viedeňzamračené19
Záhrebdážď19
Ženevadážď15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.