|
|||||||||||||||||
Utorok 9.Septembra 2003 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednotný trh a globalizáciaTrhový dozor a technické prekážky v obchode Jedným z najstarších princípov ľudstva je získať za poctivo zarobené peniaze vytúžený tovar - kvalitný a neohrozujúci život, zdravie a majetok. To je prirodzené právo obchodu. Dnešok je dobou obchodu a až neuveriteľne konkurujúceho trhu. Veď vyrobiť čokoľvek nie je problém, tým problémom (aj umením) je - predať produkt, a to či už doma alebo vo svete. V tomto zornom uhle treba vidieť aj stretnutie pracovnej skupiny UNECE č. 6 Trhový dozor, ktoré sa včera začalo v Piešťanoch a koná sa v predvečer V. Ministerskej konferencie WTO (10. - 14. september 2003, Kankún, Mexiko). Ministerská konferencia je najvyšším výkonným orgánom WTO, koná sa každé dva roky a na záver prijíma deklaráciu, ktorá je hodnotením práce za uplynulé obdobie a zároveň vytýčením úloh na ďalšie roky. Myšlienka venovať sa intenzívne problematike trhového dozoru vznikla na pôde Working Group 6 Európskej hospodárskej komisie (WG 6 EHK) OSN v roku 2000. V decembri 2001 sa pod jej záštitou a na pozvanie vlády SR uskutočnil v Bratislave workshop o normalizácii a posudzovaní zhody v transformujúcich sa ekonomikách. Koncom októbra 2002, na 12. rokovaní WG 6 EHK OSN, sa uskutočnilo Fórum s cieľom informovať o národných skúsenostiach v trhovom dozore a hľadať spoločnú odpoveď na otázku, ako najefektívnejšie zabezpečiť právom chránené záujmy, teda ochranu zdravia, bezpečnosti a životného prostredia. Na Fóre bola nastolená potreba jasného vymedzenia rozdielov medzi postupmi posudzovania zhody (napríklad kontrola pred uvedením na trh, ktorá je záležitosťou výrobcu a jeho prípadných zmlúv so súkromnými skúšobnými domami, ktorých kompetencia je uznaná štátom preferenčne na základe akreditácie podľa jednotlivých sektorových smerníc) a činnosťami zahŕňajúcimi trhový dozor. Prebrali sa na ňom aj konkrétne realizačné objasnenia na tzv. prípadových štúdiách v jednotlivých sektoroch. Posledná časť Fóra sa venovala existujúcim systémom výmeny informácií v členských krajinách Európskej únie, systémom RAPEX a Information and Communication System in Market Surveillance (ICSMS) a v kandidátskych krajinách EÚ - TRAPEX, ich výkonnosti a perspektívam. Na záver boli prijaté odporúčania na zlepšenie súčasnej situácie v trhovom dozore a návrh budúcej spolupráce na tomto poli v rámci WG 6. Na jar 2003 sa na pôde WG 6 dohodlo, že v septembri 2003 sa v kúpeľnom meste Piešťany uskutoční prvé stretnutie tímu/skupiny o trhovom dozore. Slovensko tam už včera privítalo predstaviteľov EHK OSN, WG 6, zahraničných prednášajúcich, účastníkov i predstaviteľov jednotlivých rezortov, asociácií a združení. Trhový dozor je dôležitým nástrojom na plnenie legislatívnych techník a stratégií, ktoré boli stanovené v roku 1985 rezolúciou Rady o novom prístupe k technickej harmonizácii a normalizácii, ako aj rezolúciou Rady o Globálnom prístupe k certifikácii a skúšaniu z roku 1989. Globálny prístup bol dokončený a zaktualizovaný do dnešnej podoby až v roku 1993. Nakoľko povinnosť trhového dozoru je komplementárna k ustanoveniam smerníc Nového, ako aj Globálneho prístupu, umožňujúca voľný pohyb výrobkov, musí byť v zhode s požiadavkami. Pritom posudzovanie zhody je založené na všeobecne známych piatich princípoch: 1. interný návrh výrobcu a kontrolná činnosť výroby, 2. preskúšanie treťou stranou v kombinácii s činnosťami internej kontroly výroby výrobcu, 3. preskúšanie typu alebo návrhu treťou stranou v kombinácii so schválením systémov zabezpečovania kvality výroby alebo výrobku treťou stranou, alebo overenie výrobku treťou stranou, 4. jednotkové overenie návrhu a výroby treťou stranou, 5. schválenie systémov úplného zabezpečovania kvality treťou stranou. V smerniciach Nového prístupu sa predpokladá vysoká úroveň ochrany zdravia a bezpečnosti osôb a majetku spotrebiteľov. Z toho vyplýva povinnosť štátov organizovať a vykonávať trhový dozor tak, aby bol účinný, komplexný a rozsiahly, aby odhalil nebezpečné výrobky - chrániť nielen záujmy spotrebiteľov, pracovníkov a ďalších používateľov, ale tiež záujmy ekonomických prevádzkovateľov pred nekalou súťažou. Inými slovami poznáme mechanizmy zabezpečujúce voľný pohyb tovaru, vrátane ochrany spotrebiteľa - sú založené na predchádzaní technických prekážok obchodu, na vzájomnom uznávaní a technickej harmonizácii. Avšak výsledok pre spotrebiteľa je častokrát žalostný. Preto by pracovná skupina mala hľadať cestu k navrhnutiu efektívnejšieho, komplexnejšieho systému trhového dozoru. Dušan Podhorský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |