Hospodársky denník
USD37,745 Sk
EUR41,791 Sk
CHF27,163 Sk
CZK1,27 Sk
  Utorok  9.Septembra 2003

Skúšobný projekt?

Nové postavenie NÚP

Keby sme prezentovali Národný úrad práce s naším projektovým a klientskym prístupom, vyznelo by to rovnako dobre ako prezentácia pána Jeremy Groombridgea z Jobcentre Plus, povzdychli si pracovníci úradov práce, ktorí sa v uplynulých dňoch zúčastnili na odbornom seminári o skúsenostiach Veľkej Británie zo spájania služieb zamestnanosti a sociálnych vecí. Práve to by sa totiž malo od 1. januára 2004 udiať aj na Slovensku, ak parlament schváli navrhovaný zákon. V čom nám teda môže pomôcť britská skúsenosť? Riaditeľ štátneho úradu pre pomoc nezamestnaným a sociálne odkázaným Jeremy Groombridge buduje Jobcentre Plus od roku 2001. Vtedy otvorili prvých 56 obslužných miest (tzv. pathfinders, teda hľadači cesty, pionieri). Išlo v podstate o skúšobný projekt na odskúšanie správnosti myšlienky, podľa ktorej by sa mali k službám zamestnanosti dovtedy pracujúcim len s nezamestnanými klientmi pripojiť aj aktivity agentúry pre sociálne podpory. Logické prepojenie dvoch inštitúcií, ktoré v podmienkach Veľkej Británie riadili rôzne ministerstvá (tie sa spojili), vyplývalo z toho, že popri jednom milióne nezamestnaných takmer 4 milióny občanov žiadali o rôzne sociálne podpory a zároveň vyjadrovali želanie pracovať. Inšpirujúce je, že britské Jobcentre Plus maximálne využíva moderné komunikačné technológie a dáva svojim klientom najavo, že si ich váži. Prvý kontakt je telefonický, klient dostane usmernenie, základné rady a termín na stretnutie s poradcom. Poradca poskytuje rady v oblasti zamestnania, rekvalifikácie i nárokov na rôzne druhy podpory. Podobne ako v SR aj britský nezamestnaný musí v dvojtýždňových intervaloch prezentovať, že si aktívne hľadá prácu. Pravda, v databáze Jobcentre Plus je 400-tisíc voľných pracovných miest a nezamestnanosť vo Veľkej Británii je 5-percentná. (Nezamestnanosť v SR je čoraz viac ako 14-percentná a v databáze voľných miest sa do roka nevystrieda viac ako 200-tisíc ponúk. Napriek tomu úrady práce v SR vrátili za rok 300-tisíc klientov do pracovného procesu.) K databáze sa záujemca môže dostať okrem tradičných foriem aj prostredníctvom samoobslužných kioskov s dotykovou obrazovkou, ktoré sú umiestnené tam, kde prichádza veľa ľudí - v supermarketoch, na poštách, v knižniciach. (Takýto projekt sa pripravuje v spolupráci s Holandskom a v dohľadnom čase sa má odskúšať v okrese Nové Zámky.) V redšie osídlených oblastiach sa používajú pojazdné kancelárie - pracovníci Jobcentre Plus v nich prichádzajú za svojimi klientmi, takže tí nemusia cestovať. Znamená to, že už nie je také dôležité dostaviť sa na samotný úrad, z čoho vyplýva aj plánovaná redukcia ich počtu z pôvodných 1500 na cieľových 1000 do apríla 2006 pri zvýšení počtu obslužných miest. Dnes ich je 285, veď projekt budovania je rovnomerne rozvrhnutý na štyri roky. „Nemôže to ísť ako veľký tresk,“ vyhlásil Groombridge na seminári. Vďaka rozpočtu 2,2 mld. libier (asi 132 mld. Sk) nemá J. Groombridge podľa vlastných slov problémy so získavaním potrebnej novej technológie, so školením zamestnancov, ale ani s výstavbou a zariaďovaním moderných klientsky orientovaných úradov. Okrem kvality personálu, ktorý sa stále učí zvládať komunikáciu s klientmi novým spôsobom, za dôležité považuje aj príjemné priateľské

Na Slovensku to - na rozdiel od V. Británie - asi veľký tresk predsa len bude, napriek tvrdeniu štátneho tajomníka ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny M. Beblavého, že to nebude zo dňa na deň - len v priebehu jedného roka. Sme napokon menšia krajina, aj úradov budeme mať menej. Stačí schváliť zákon. Na Britských ostrovoch nepotrebovali zákon o umiestnení úradov, stačilo im zlúčiť dve ministerstvá (to u nás netreba) a prijať zákon týkajúci sa podmienok na priznanie podpory v nezamestnanosti. Od októbra 2001 do apríla 2002 však 56 obslužných pracovísk overovalo novú organizáciu a nový štýl práce.

Nám, zdá sa, čosi podobné ako skúšobný projekt v takej vážnej veci netreba. Skočíme do novej organizácie so zlúčenými kompetenciami rovnými nohami. Len aby sa nám potom nepodlomili.

Zuzana Krútka

Služby zamestnanosti vo Veľkej Británii a v SR

Ukazovateľ VB SR

Počet nezamestnaných 1 mil. 400-tis.

Miera nezamestnanosti 5 % 14,42 %

Náklady na reformu 132 mld. Sk (na 4 roky) 2 mld. Sk (na 3 roky)

Počet zamestnancov 84 000 5 100

Počet voľných prac. miest 400-tis. 22-tis.

Počet klientov na 1 pracovníka 40 500 až 600

Zdroj: MP SVR a Jobcentre Plus

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.