Hospodársky denník
USD31,963 Sk
EUR40,735 Sk
CHF25,996 Sk
CZK1,254 Sk
  Pondelok  12.Januára 2004

Našim podnikateľom chýba...

Komentuje Eleonóra Bujačková

Keby sme sa opýtali ich samých, najskôr by odpovedali, že chýbajú lepšie úvery. To je pre hospodárstvo zlé. V skutočnosti im však chýba predovšetkým prestíž. A to je oveľa horšie. Ešte v roku 1992 generálny riaditeľ Komerční banky Richard Salzmann konštatoval, že ľudia si priemyselníkov a bankárov budú ešte dlho predstavovať ako „obtlstlých“ pánov s cylindrom a s hrubou cigarou. Mýlil sa, skutočnosť je oveľa horšia. Veľká časť verejnosti si kapitalistu predstavuje skôr ako repliku Mackieho Messera. Sociológovia upozornili už dávnejšie, že proklamovaný ideál úspechu a zisku bol zosmiešnený, pretože sme dopustili, aby tu vznikol stav, v ktorom sa najúspešnejšími stávajú tí najnemravnejší a najväčší zisk majú nepotrestaní zlodeji. Povesť slovenských kapitalistov sa v minulých rokoch vyvíjala skôr k horšiemu.

Aká je situácia dnes? Banky sprísnili úverovú politiku, peniaze tunelárov (okrem tých, ktoré zmizli do zahraničia) v ekonomike skryto fungujú, iba sa o nich nevie. Kapitalisti svoje materiálne niveau skôr skrývajú. Prestíž podnikateľov je najsilnejšie ohrozovaná všeobecným názorom, že polovica z nich sú zlodeji. Ako znovu nájsť, získať prestíž? Mnoho z nich stavia na neviditeľnosť. Zostaviť rebríček najmajetnejších Slovákov je vyčerpávajúcou niekoľkomesačnou detektívkou. Mnohí z nich nechcú ani len počuť, aby sme ich meno zverejnili, nehovoriac už o uverejnení fotografie. A nielen preto, že majú strach z kriminálnych útokov. Súhlasím, verejnosť nemusí poznať podobu vlastníkov, ale má právo vedieť, že osud konkrétnych ľudí je spojený s firmou, ktorá významne ovplyvňuje život občanov. Niektoré spoločnosti dokonca nezverejňujú ani zákonom vyžadované informácie a radšej sa vystavujú dôsledkom konfliktu so zákonom. Dôvody môžu byť rôzne, ale výsledok je vždy rovnaký: mnohí slovenskí kapitalisti sa radšej skrývajú, a tým iba podporujú nezmyselnú predstavu, že čo kapitalista, to lump.

Psychologické rozdelenie spoločnosti na „bohatých“ a „chudobnú verejnosť“ sa stalo prirodzenou súčasťou našej civilizácie. Stabilita systému však závisí od toho, aký veľký súlad je medzi hodnotovými kritériami týchto skupín. Ako funguje tento systém? Tu prichádza k slovu toľko vysmievaný zázrak trhu bez prívlastku. Najhoršou úložňou majetku je trezor schovaný za obrazom. Najlepšou formou je ekonomická investícia a tu sa do hry dostáva „chudobná verejnosť“. Vlastníci sa neobídu bez „nemajetných“, pretože tí vytvárajú hodnoty vo firmách, do ktorých priamo či nepriamo investovali. Aj v záujme „chudobnej verejnosti“ je, aby bohatí boli naozaj bohatí a dokonca požívali spoločenskú vážnosť. Iba tak môžu ich podniky získavať úvery, prosperovať a vďaka tomu platiť toľko, koľko potrebujeme na dôstojný život. A mechanizmus trhu spôsobí, že platiť budú, okrem iného aj preto, aby udržali kúpyschopnosť, a teda odbyt. Nízka prestíž našich kapitalistov je odrazom nedôvery väčšiny obyvateľov. Prvým krokom by teda vari mohla byť prehľadnosť vlastníckych vzťahov a verejné vyjadrenie vzťahu k majetku. K prehľadnosti, samozrejme, patrí riziko, ale riskovať je povinnosťou bohatých. Oni sú teraz na ťahu a verejnosti to dlhujú.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.