|
|||||||||||||||||
Pondelok 12.Januára 2004 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Investície, ktoré sa vyplatiaRenomovaní finanční poradcovia upozorňujú, že umenie je jednou z oblastí, ktorá sa čoraz častejšie stáva centrom investičných zámerov. A tak tým, ktorí chcú umne a efektívne zhodnotiť svoje peniaze, radia nakupovať umenie. Pravé a kvalitné. Nepochybne mnoho fanatických vyznávačov veľkých mien priťahujú takí velikáni, ako napríklad Chagall, Matiss a mnoho ďalších. Ponuka je však veľmi skromná, a to ženie ich ceny do takých astronomických výšin, že z investičného hľadiska nie sú príliš zaujímavé. Sú však aj slávni autori, ktorých jednotlivé diela sú hodnotené veľmi odlišne. Tak napríklad, grafický list Pabla Picassa môžete mať za 85-tisíc korún alebo aj za desaťnásobok tejto sumy. Pritom poznať, ktorá kúpa je tá pravá, je veľmi ťažké. Nie každá kúpa je totiž bezpečná. Pri nákupe diel od veľmi známych autorov sa treba mať na pozore pred falzifikátmi, a to najmä pokiaľ nekupujete cez uznávanú galériu. Na trhu sa v posledných rokoch často objavujú takmer dokonalé falzifikáty napr. ázijskej proveniencie, ktoré dokáže odlíšiť iba skutočný znalec. Jedným z najčastejšie napodobňovaných autorov je Joan Miró. Napríklad aj v českých galériách možno nájsť i falzifikáty jeho litografií - spoznáte ich podľa podpisu, ktorý nie je vlastnoručný, ale vyrytý už do dosky. Ďalšími častými falzifikátmi sú diela S. Dalí, ktorý podpisoval prázdne papiere. Dnes preto existuje mnoho nepravých obrazov s jeho pravou signatúrou. Pokiaľ sa teda rozhodnete investovať do nákupu diel slávnych umelcov a pritom sa v tejto oblasti doteraz dostatočne nevyznáte, mali by ste dodržiavať niektoré zásady. V prvom rade by ste sa mali obrátiť na nejakého galeristu, ktorý bude ochotný pomáhať vám pri investovaní. Mal by to byť človek, ktorý vie, čo sa kde a za koľko predáva (a to ako u nás, tak aj v zahraničí), aké sú asi trendy v jednotlivých smeroch. Nájsť niekoho takého je už polovičná výhra. Pretože najdôležitejšie je, samozrejme, správne sa rozhodnúť, čo vlastne kúpiť alebo zbierať. Galerista by mal vedieť odporučiť, čo bude výhodné nakúpiť z investičného hľadiska. Pritom ponuka jednotlivých umeleckých smerov je dostatočne široká, aby si investor mohol vybrať aj to, čo pri rovnakej výnosnosti bude zodpovedať jeho vkusu a bude sa mu páčiť. Nakupovať diela slávnych autorov je však finančne veľmi náročné a treba rátať so stotisícovými sumami. Najcennejšie sú, samozrejme, zbierky olejov, akvarelov atď. (teda nie grafických prác). Relatívne najdostupnejšie je zbierať grafiky, avšak ani v tomto prípade nie sú diela uznávaných umelcov práve lacné. Ďalej treba rátať s tým, že ide o dlhodobú investíciu. Nemožno totiž predpokladať, že dnes výhodne nakúpim a zajtra predám. Pokiaľ sa má nákup umeleckých diel naozaj zhodnotiť, trvá to väčšinou 10 až 20 rokov. Z času na čas sa síce objaví nejaká nová vlna, ako napríklad Neue Wilde na začiatku 80. rokov v Nemecku, keď sa nákup zhodnotil v podstate zo dňa na deň viac ako desaťnásobne. Niečo také sa však podarí tak raz za tridsať rokov. V každom prípade je zbieranie umenia niečo, čo človeku prinesie nakoniec nielen finančný prospech. Investor sa môže nielen radovať z dobre uložených peňazí, ale tešiť sa aj pohľadom na niečo pekné. Eleonóra Bujačková |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |