Hospodársky denník
USD31,963 Sk
EUR40,735 Sk
CHF25,996 Sk
CZK1,254 Sk
  Pondelok  12.Januára 2004

Ako sa budeme mať

Národná banka, ako najvyššia banková autorita, predložila pred Vianocami menový program na rok 2004, do ktorého zahrnula aj strednodobý výhľad na roky 2005 až 2007. V oblasti predikcie regulovaných cien na tento rok by výraznejšie mala rásť položka nájomného, ktoré sa zvýši o 60 %. Cena zemného plynu, vodného a stočného sa stane ďalším bremenom našich peňaženiek. V roku 2004 podľa predloženého programu by mal mať výrazný vplyv administratívnych opatrení na vývoj spotrebiteľských cien. Odhad je podložený predošlými skúsenosťami s vývojom regulovaných cien a automaticky zohľadňuje rast týchto položiek najmä v oblasti zvýšenia nákladov na ubytovanie vo vysokoškolských internátoch, školské stravovanie, ceny zdravotníctva a pod. Zvýšenie týchto cien by malo predstavovať v roku 2004 dosah na infláciu v objeme 0,4 percentuálneho bodu.

Cena potravín v tomto roku bude do určitej miery ovplyvnená suchom predošlého leta. Ďalšiu záťaž pre túto oblasť cien bude predstavovať vstup Slovenskej republiky do Európskej únie, keď sa prijme spoločná poľnohospodárska politika s vyššími intervenčnými cenami na niektoré komodity. V ďalšom období by sa rast cien potravín mal pohybovať na porovnateľnej úrovni s ostatnými členskými štátmi EÚ, keď by tlmiaco na ich ceny mala vplývať pokračujúca reforma spoločnej poľnohospodárskej politiky, ktorá je spojená s postupným každoročným poklesom intervenčných cien na komodity až do roku 2007.

Jeden z dôsledkov daňovej reformy, ktorá sa spustila od 1. januára tohto roka, je používanie rovnej dani v praxi. Tá vytvorí jednotnú daňovú sadzbu, ktorá predstavuje 19 %. Táto zmena by sa mala premietnúť na cenovej hladine v rozsahu 1,9 percentuálneho bodu.

Ďalšia novinka, ktorú priniesol nový rok, je zrušenie drobných mincí s nominálnou hodnotu nižšou ako 50 halierov. Táto zmena nebude mať výraznejší dosah na spotrebiteľské ceny, pretože podľa zákona sa zaokrúhli celý nákup a nie jednotlivé položky zvlášť, a preto sa nepredpokladá takmer žiadny výrazný vplyv. NBS však ráta aj s alternatívou, že obchodníci zneužijú stiahnutie z obehu týchto mincí a spolu so zmenou DPH sa budú snažiť o maximalizáciu svojich ziskov. Zostavovatelia menového programu zohľadnili aj túto možnosťou, a tá by mala predstavovať dosah na spotrebiteľské ceny najviac o 0,4 až 0,5 percentuálneho bodu. Po zvážení viacerých parametrov hovorí predikcia na rok 2004 o pohybe celkovej inflácie v intervale 5,5 až 7,3 %, pričom jadrová inflácia by mala dosiahnuť pásmo 1,2 až 3,5 %. V období rokov 2005 až 2007 by sa mal vplyv administratívnych opatrení na vývoj spotrebiteľských cien znižovať a dynamika rastu nepriamych daní a regulovaných cien by mala byť nízka.

Vplyvom daňovej a dôchodkovej reformy, ale aj prebiehajúcej reformy zdravotníctva je rast hrubého domáceho produktu (HDP) na nasledujúce roky ťažšie odhadnuteľný. Predpokladaný HDP v stálych cenách by sa mal pohybovať v intervale 3,7 až 4,3 %. Negatívny dosah na hrubý disponibilný dôchodok sa predpokladá z dôvodu nižšej úrovne sociálnych dávok, vyšší odvod z hrubých miezd do fondov sociálneho zabezpečenia, ako aj vyššiu úroveň DPH na potraviny. Na druhej strane sa očakáva priaznivý vplyv vyšších čistých príjmov určitých skupín obyvateľstva, ktoré ľudia získajú z dôvodu zníženia dane z príjmu, ako aj dosah očakávaného rastu zamestnanosti a tiež aj otvorenia trhu práce smerom na západ májovým vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie.

Prílev priameho zahraničného kapitálu bude podmienený nielen podnikateľskými podmienkami SR v rámci regiónu, ale bude závislý aj od ratingu, ako aj od ďalšieho ekonomického vývoja, ktorý zahŕňa výšku daňových sadzieb, nákladov práce a rozvoj infraštruktúry. NBS počíta s tým, že pre zahraničných investorov bude motivačným faktorom nižšie daňové zaťaženie v porovnaní s ostatnými krajinami strednej Európy. Avšak upozorňuje na ochotu a možnosti či už zahraničných, ale aj domácich investorov rozvíjať svoje investičné zámery, čo bude významným faktorom ďalšieho rastu HDP.

V oblasti nominálnych miezd možno očakávať na tento rok ich rýchlejší rast v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Brzdiacim mechanizmom by sa mohla stať práve zvýšená investičná aktivita, kvôli ktorej by investori využívali prostriedky na jej rozvoj práve na úkor rastu miezd. Vzhľadom na pokračujúcu reštrikčnú politiku vo verejnom sektore nemožno predpokladať výraznejšie uvoľnenie zvýšenia miezd. Mzdy by sa nemali zásadne zmeniť ani v odvetviach stavebníctva, pôdohospodárstva a v obchodu. V dôsledku prijatého zákona o sociálnom poistení je zamestnávateľ povinný hradiť prvých 10 dní práceneschopnosti, čo by pre malých podnikateľov mohlo predstavovať jeden z limitujúcich faktorov rastu miezd.

Medziročný rast nominálnych miezd dosiahne v tomto roku 7,2 až 8,2 %. Miera evidovanej zamestnanosti by sa mala medziročne znížiť o 0,8 percentuálneho bodu na 14,4 %. Nasledujúce dva roky by sa mali niesť v znamení poklesu počtu nezamestnaných a jeho vývoj by sa mal prejaviť zmenou o 0,6 percentuálneho bodu.

Lenka Červenková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.