Hospodársky denník
USD31,563 Sk
EUR40,671 Sk
CHF25,979 Sk
CZK1,246 Sk
  Utorok  13.Januára 2004

Ľad dokáže spôsobiť ťažkosti

Rok čo rok je na Dunaji, nielen na našom úseku, iná situácia

V zimnom období dochádza na Dunaji vplyvom teplotných zmien k vzniku rôznych druhov ľadových úkazov. Tie za posledné tri desaťročia výrazne ovplyvnili okrem klimatických pomerov aj vybudované vodné diela na rakúskom úseku Dunaja. Ako informoval Ing. Ján Stoličný z Povodia Dunaja účastníkov konferencie o prevádzke vodného diela Gabčíkovo, zo štatistiky o pravdepodobnosti výskytu ľadových úkazov a zámrzu pre profil Bratislava vyplýva, že ľadový režim sa zmierňuje. Z dlhodobého pozorovania (90 rokov) je ale zrejmé, že pravdepodobnosť výskytu ľadových úkazov je 78-percentná a zamrznutia vody 15-percentné. To dokumentuje, že ani v súčasnosti, po vybudovaní Vodného diela Gabčíkovo, nie je možné vylúčiť vznik

ľadových úkazov

a bariér na konci vzdutia Dunaja, ako aj na niektorých objektoch vodného diela, najmä v zdrži Hrušov a v prívodnom kanáli. Potvrdili to stavy po výstavbe vodného diela v rokoch 1993, 1996, ale aj 2002. Riešenie tohto stavu však bývalo odlišné nielen v každoročne sa meniacich hydrologických a klimatických podmienkach, ale aj v postupnom dokončovaní objektov na stupni Čunovo, ktoré majú podstatný vplyv na prepúšťanie ľadov do pôvodného koryta Dunaja. Ako hovorí J. Stoličný, tvorba ľadových úkazov o veľkej intenzite na prívodnom kanáli, zdrži v Čunove a plavebných objektoch bola ako dôsledok miestnych podmienok bez vplyvu ľadochodu prichádzajúceho z horných úsekov toku. Za sústavnej činnosti ľadoborca sa vykonávalo preplavovanie ľadu zo zdrže cez hať na obtoku do starého koryta rieky tak, aby sa nevytvorila možnosť vzniku zápchy, prípadne ľadovej bariéry, v úseku koryta Dunaja pod Bratislavou. Preplavovanie ľadu za pomoci ľadoborca bolo účinné a koordinované s maďarskými vodohospodármi v zmysle prijatých dokumentov pre oblasť Dunakiliti. Prevádzka vodných elektrární Gabčíkovo a Čunovo bola zabezpečovaná bez negatívnych vplyvov ľadových úkazov na ich technologickú a stavebnú časť. Hladiny na objektoch vodného diela boli udržiavané v súlade s manipulačným poriadkom. Aj prevádzkovanie plavebných komôr na stupni Gabčíkovo počas zimného obdobia je náročné a každoročne poznamenávané špecifikami. Napriek podstatnému zlepšeniu technického stavu komôr sa v minulosti prejavovalo napríklad natláčanie ľadových

krýh medzi múry

a dolné vráta. Pri plavbe po prúde lode natláčali do nich ľadové kryhy. To spôsobovalo problémy pri otváraní komory, čím sa vytvárala prekážka v plavebnej dráhe. Ďalší problém spočíval v namŕzaní ľadu na konštrukcii vratni v oblasti jej hornej opornej časti a horného vodorovného tesnenia, ktoré dosadajú na pevný prah. Ak vznikol takýto stav, nebolo možné aktivovať riadiaci systém plavebných komôr.

Andrej Pokojný

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.